Avel
Alltså, vi har köpt en C ponny på 18 år. Tidigare gått LB stadigt, startat LA. Fin på alla sätt och vis, nu har hon inga starka ben så är sällskap och skogridning, nån hopptävling på LD nivå ibland.
Hur gammal kan en häst vara? Hittar inte info om avel någonstans, nån bra sida? Eller bara berätta!!

Du vill alltså avla på henne? 18 år är inte för gammalt, men det är inte en ideal ålder heller om hon inte har haft föl tidigare. Allra helst bör ston få sitt första föl före 10 års ålder.
Det som gör mig tveksam är det du skriver om hennes ben. Vad är det för fel på dem och varför? Man bör ju aldrig avla på hästar som av någon anledning har gått sönder av träning och tävling, eftersom svaga ben (eller vilken kroppsdel det nu handlar om) kan nedärvas till avkomman så att den får samma smärtsamma problem.
Vad är hon för ras? Är hon bra byggd? Jag är kategoriskt emot blandrasavel av häst, även om det finns vissa bra blandraser - tyvärr vet man aldrig vad man får om man avlar på blandraser och även om en häst är bra i början så är den stora frågan hur länge den kommer hålla. De där krokiga benen eller det platta korset kanske inte vållar problem i början av karriären, men inom några år kanske hästen är totalförstörd? Avlar man renrasigt så har man en mycket enklare väg att gå för att eliminera exteriöra avvikelser som kan sätta käppar i hjulet för en duktig hopptalang. Jag har nyligen försökt stötta en kompis vars blandrasponny har svåra problem med sina ben, som inte ser så bra ut rent exteriört. Det är en ung ponny som redan riskerar att aldrig mer kunna tävla, trots att den inte är tävlad i så höga klasser ännu. Så exteriören är jätteviktig!
Stammen, om det är en renrasig häst, är också viktig. Den tilltänkta hingstens stam likaså, samt hans allmänna exteriör, temperament och rörelser. Avel är en bred djungel och det bästa du kan göra är att läsa böcker i ämnet och skaffa dig lite mer kött på benen. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se