Halt häst!
Min häst har vart halt i två dagar nu, på höger fram ben. Inte jätte halt, men anmärker på frambenet. Hon är inte svullen , men varm på både höger fram och bak. Vid senorna och varmast på insidan av benen.
Någon som har vart med om liknande eller har något tips på vad det kan vara eller vad jag ska göra?
Ska ringa och rådfråga en veterinär imorgon.

Det låter som en hovböld. Det finns vissa som hävdar att det alltid kommer svullnad och värme i samband med hovbölder, men min häst är bevis på att det inte alltid blir så. Hon hade en riktigt elak, djup och blodfylld böld i augusti och det enda jag märkte var lite, lite värme och en hälta som blev värre och värre. Hon reagerade inte när jag tryckte med hovkrats på sulan eller i trakterna. Men när veterinären (på klinik) undersökte med visitertång så sprack bölden upp direkt och sen fick hovslagaren jobba med att få ut allt guck. Men nu är hon frisk!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Aj då! Har inga tips men hoppas pålle snart är bra igen!
#1 ajdå, ska be min hovslagare komma ut så han får kika på henne :)

Det kan förstås vara nåt annat också - en vrickning kanske - men om du har en visitertång kanske du kan kolla själv först om hästen ömmar nåt i sulan?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#4 jag tryckte med en hovkrats lite, men ska kolla om ngn har en visitertång.