Hur ska hästen vara byggd?
Jag har en läxa i skolan att svara på den här frågeställningen:
Hur ska hästen vara byggd och vilket temprament bör hästen ha för den verksamheten vi vill ha?
Och den verksamheten jag ska ha är att man föder upp hästar och utbildar dom till nationell nivå inom hoppning.
Så har ni några tips på vad som kan var med, hur hästen ska vara byggd och vilket temprament bör den ha?

Ska vi göra läxan åt dig, haha.
Nu är inte jag någon avelsexpert men här är lite spontana tankar…
Temperament: Pigg och arbetsvilligt
Exteriör: Ganska hög (=storgalopperad = snabb = bättre vinstchans), lätt ädel typ, samt byggd i uppförsbacke (=lättare att sätta under sig = lättare för bra språng).
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#1 haha, det tkr jag (a,
har totalt hjärnsläpp och behöver tips :)
Stor bakdel! Det är jättemånga som missar det idag. Hur många hästar som helst är avlade med för svag och liten bakdel, vilket gör att hästarna blir byggda framtunga så att säga. En framtung häst får förslitningsskador.
Sen vill inte jag ha så stora hästar, överlag tycker att deras hållbarhet är sämre. Runt 160-167 kanske.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

För stora hästar blir ju också osmidiga. :)

#3 och #4 När man ser riktigt stora hästar, typ 170cm och däröver, på en tävlingsbana så är det oftast (eller alltid) i dressyr. I hoppningen funkar dom inte så bra.
Skynda långsamt så går det fortare.

Jag tror Fullblod skulle vara en utmärkt ras för det, Nu gick jag OT. Men jag tror det ärligt talat. Köp ett Fullblod för 10.000 skola om och hästen kanske blir värd 100.000. Ta detta med en nypa salt :-)

#6 Fast Jennifer ska ju inte köpa en häst, utan beskriva i en skoluppgift hur en bra hopphäst ska vara och se ut. :)

#7 Jag vet endast en spekulation från min sida att Fullblod kanske vore det..

#8 Då hänger jag med. :B
#5 vi ha en 4åring i stallet som är avlad för hoppning. hon ligger på 1.74 nu och hoppar fantastiskt bra. så även stora hästar kan vara riktigt bra i hoppning =). nu är hon ju väldigt liten i steget och får lätt plats på trånga avstånd, så då blir det ju givetvis lättare. har varit med om ännu större som vart hur bra som helst =)
(menade inte att rätta dej eller nåt sånt, ville bara lägga till det här ^^)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
#10, Fast saken är den att så stora hästar växer ofta för fort, vilket gör att dom inte håller pga det. Tyvärr.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."