Välja häst/ponny
Nu är det såhär att jag har ett varmblod idag, som tyvärr ska avlivas på torsdag! :'( Min ögonsten…
Aja över till ämnet, eftersom jag inte vill leva utan häst, så ska jag skaffa en annan häst. Men frågan är om jag ska köpa ponny eller häst? Jag är 15 år idag, är ungefär 164 cm lång och jag växer nog inte mer, då min mamma är ungefär 160 cm. Och jag vill ha en allround häst som man kan träna och tävla. Jag är dock inte erfaren inom just tävling, särskilt inte att hoppa, trots att jag älskar att hoppa! Men det är just för att mitt varmblod inte gillade att hoppa så hon vägrade mycket, och då blev jag själv osäker. Samtidigt känns det inte så bra att börja tävla häst när man inte är så erfaren då det är högre och större hindern och man kämpar mot vuxna ryttare.
Frågan är; vad tycker ni?

Du är ju inte för lång för en ponny i alla fall, frågan är om du är beredd att sälja honom när du är för gammal (Man får ju bara tävla ponny tills man är 18) eller om du blir för lång?
Jag hade satsat på en maxad D-ponny eller normalstor häst, snäll läromästare som kan hjälpa dig att bli säker i hoppningen igen :)
Lycka till!

Först och främst: beklagar att din häst ska tas bort! Det kan inte vara lätt…
Om jag var du så hade jag satsat på en häst. Som Lindskog skriver är det väldigt jobbigt att behöva sälja en ponny, och 3 år går ganska fort. En äldre läromästare (stor häst alltså) kanske kunde vara något för dig?
Men när allt kommer kritan så är det ju du som ska välja häst/ponny. Lyssna inte alltför mycket på andra, utan känn efter själv hur du vill göra.
Lycka till!
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#2 Men det är ju inte säkert jag kan ha häst när jag är 18 år heller :/ Funderar nämligen på att gå på högskola då… Så det kvittar egentligen. Eller? Är 55 kg för tungt för en D-ponny tro? Eller är det dumt att skaffa sig en D-ponny? Men mitt varmblod hade inte så stora gångarter som en häst egentligen har. Så då blir det ändå väldigt ovanligt :/

#3 55 kg är absolut inte för mycket.
Om du inte planerar att ha hästen mer än i några år så tycker jag inte att det är en dum idé med d-ponny. Varför skulle det vara det?

Skulle verkligen skaffat mig en ponny, och du är verkligen inte för tung om du köper en maxad. Om du vill tävla hoppning så blir det lätt väldigt högt på en gång på stor häst och det är helt annan stämning på ponnytävlingar, tycker det är mycket roligare och det är mindre konkurrans :) Dessutom är ponnyer billigare och även om man måste sälja hästen kan det vara lika bra, dels kanske du kan få tillbaka lite av det du gav för hästen, plus att man "växer ur" hästar ganska lätt. Då menar jag inte längd utan jag menar att man kanske vill högre i klasserna än vad hästen klarar av, och då gör det ingenting om den måste säljas även om det känns hemskt.
Jag tycker inte du skall köpa alls,
bättre att försöka hitta en d-ponny på foder.
Jag hade bara köpt om jag har för tanke att behålla
under många år.

#6 Varför?
Varför, jo för samma anledning som du själv skrivit ovan
att det är väldigt jobbigt att behöva sälja en ponny.
Har själv aldrig sålt och skulle inte kunna tänka mig det.

#8 Det är minst lika jobbigt att behöva lämna tillbaka en foderponny? Det handlar ju om att man knyter ett band med hästen/ponnyn? Dessutom är det himla mycket enklare att vara ägare. Då bestämmer man ju till 100% själv hur man vill rida och ta hand om hästen, och vet med säkerthet att ägaren inte kommer bestämma sig för att ta tillbaka hästen.
#5 Ja precis, jag känner precis så som du skriver!
Nej, jag har redan bestämt mig för att inte ha en foderponny, för det kommer inte kännas som min egen + som du säger att ägaren kan ta tillbaka hästen när som helst. Och det här med att sälja en häst, kommer nog nästan alla hästälskare som har häst vara med om, att förlora en bästa vän. Men det är en fas man måste gå igenom i vilket som.

Du behöver ju självklart inte sälja din ponny när du är över 18! Jag tänker absolut inte sälja min när jag är "för gammal", trots att jag tävlar henne, det är bara att klassa upp. Visst, man ges inte samma möjligheter till att nå toppen då, men jag ser min ponny som min bästa vän, och inte som en tävlingsmaskin.
Hade jag varit i dina skor, hade jag satsat på en ponny. Ponnytiden är härlig, speciell, och du är varken för gammal eller för stor. :)
Tja jag vet inte hur seriöst du vill tävla - om du vill sattsa eller bara komma ut lite. Själv rider jag en B-ponny och är i samma storlek som dig så att du skulle ha en Maxad D-ponny och kunan rida ponnyklasser ett tag till och sedan övergå till att tävla mot hästar i dressyr är ju inte omöjligt =) Men vill du sattsa på tävling ska du nog skaffa dig en stor häst på engång tycker jag.
Själv tycker jag att ponnyer är det roligaste som finns då jag bara hobbyrider, men även ställer ut dem vilket är jätte kul =) Men ponny kan du ju även tävla med vagn efter för att fortfarande få tävla mot ponny ^^
Hakuna matata!

Det här med att sälja ponny: Jag har precis sålt min ponny efter att ha ägt den i 4,5 år. Jag köpte honom när jag var 13 och han var 6. Tror ni inte att det var min absolut bästa vän? Jag älskar och saknar honom hur mycket som helst men om dom kommer till rätt hem, som min gjort, så känns det ändå bra. Det var rätt mot honom, han har fått komma till en ny tjej som älskar honom och som han kan lära och få vara duktig hos. Tvivlar på att han lider av detta och känner sig som en tävlingsmaskin.
Har även varit med om att ta bort en ponny, och även om det var min systers kan jag ju säga att detta var ganska mycket värre. Jag lider med Alicia som måste göra detta.
Jag är absolut inte ute efter en s.k. "tävlingsmaskin", men jag skulle gärna vilja testa på det här med att tävla… Men självklart så tänker jag på hästens bästa i första hand. Skulle inte kunna tänka mig att bara köpa en häst enbart för att jag själv ska komma upp i klasserna. Jag är ute efter en bästa vän, som man kan ut och tävla lite då och då, så att även jag blir säker.
Har ju som sagt en häst idag som tyvärr ska avlivas… Jag har haft henne i 4 år :'/ Och vi har ett speciellt band tillsammans. Jag vill hitta en häst som jag kan gå vidare med.. För även om det är svårt att skilja sig från sin bästa vän, så kan ju inte hästlivet ta slut.. Iaf inte om man älskar hästar
Ja vill du tävla men inte är någon "sattsare" skulle jag nog välja en av de större ponny raserna som även har individer på liten häst storlek (150-155), om du ändå vill ha "en ponny". Men jag tycker du ska ha en större än D-ponny om du ändå vil börja tävla lite mer :)
Hakuna matata!
Många som tänker som du - vill ha en ponny men ändå en stor häst - väljer att köpa en Welsh Cob eller Connemara i häststorlek.
Nackdelen är dock fortfarande att hinderna är 10 cm högre än för D-ponnyerna, men det finns ju Clear ronder, träningshoppningar och liknande där man kan välja att hoppa lägre hinder tills man känner sig tillräckligt säker för att tävla "på riktigt".
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se
Är väll bara att tänka om man vill tävla L:B för ponny så blir det L:C för häst. Men både Welsh Cob, Connemara, och korsningar med dessa eller kanske med New Forest eller Welsh sek. B brukar vara ganska bra allround ponnyer =)
Hakuna matata!

Berätta gärna vad det blir när du bestämt dig :)
Jag är fortfarande osäker på om jag ska ha en häst eller ponny. Men jag har hittat en underbar ponny som är 6 år och hoppar allt. När jag satt på henne för första gången kände jag mig säker, vilket jag inte brukar känna. Men hon är bara 146 cm i mankhöjd och är omusklad :/ Vad gör man? Jag känner mig för lång och för tung :(
#20 Du ser inte förstor ut på något sätt!

#20 Det är lite svårt att se ur den vinkeln, men jag tycker inte att du ser för stor ut. Vilken söt ponny!

Hanna, En artikel om att välja häst kanske borde finnas? Isåfall välja hopphäst.

#23 Bra ide. Jag ska försöka knåpa ihop något i veckan!

Eftersom att den är 6 så är det väl bara bra om den är några cm under maxhöjden så att den inte växer över. :)

till att börja med, trist med ditt varmblod…
jag hade valt en ponny. Jag är 20 år och rider fortfarande ponny och jag vill nog aldrig ha en "stor häst" heller.. Tävla kan du ju göra trots att du är för gammal.
Om att hon känns liten.. musklar hon sig kommer hon kännas större på en gång ;)
usch va tråkit när hastarna måste åka till himlen =/
måste dock säga att jag inte ångrar ens en sekund att jag valde storhäst efter min fina Robin. Wilma är ett litet sto på 155 cm ungefär. hennes mamma e ponny å pappa är storhäst.
sen beror det ju lite på från person till person. men jag tycker du ska prova dej fram, både ponny och storhäst. åk och provrid. när det känns rätt spelar dej ingen roll om det är ponny eller häst, annat än om du vill kunna hyra ut hästen när du går på högskola och sedan ta upp intresset igen.
stort lycka till.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Tack för alla svaren som jag fått! Men jag tror att jag har bestämt mig nu, det blir nog att jag köper den ponnyn som jag la ut en bild på, då jag har fastnat för henne. Jag tror ju att hon kommer bygga upp fler muskler eftersom hon bara är 6 år. Men det kanske är dumt att köpa en ponny som är nätt i typen om man är knappt 164 cm lång och väger ca 56 kg?
För övrigt är hon importerad från Polen och har gått tom LB i hoppning, hon verkar vara den ponnyn jag söker, underbar i all hantering, pigg och jag känner mig framförallt säker på henne när jag hoppar! Jag själv är ju så pass osäker i hoppning så det måste kännas bra, vilket det gör!
Frågan är, hur hade ni gjort?

Jag själv har alltid varit frälst i STORA hästar, så jag är kanske inte rätt person för att svara på frågan…
Men eftersom du fallit för ponnyn så tycker jag att du ska köpa den. Det är inte kul att åka till stallet varje dag om man inte älskar hästen som står där och väntar!
Lycka till nu!
Bild från när jag provred henne för andra gången. Det blåste väldigt mycket och det var kallt! Dålig bild, men man kan inte förvänta sig bättre när ens mamma inte är så duktig att fotografera xD Bilden är heller inte redigerad.
Jag är medveten om att jag sitter lite framåtlutad just där, så behöver inga kommentarer om själva sitsen nu.

Du ser verkligen inte för stor ut.
Jag måste bara fråga om det är Veredusskydd hon har på sig? I så fall har Kalle likadana, haha.
#31 Haha, jo det är nog mycket möjligt att hon har sådana. Kommer inte riktigt ihåg vilket märke det var :P

#33 Höhö, Jag red också shettis länge. Eller ja, Jag har en shettis som är 112 cm i mkh
Vi tror han har lite russ i sig med för det. Jag red shettis till jag var 13 ungefär. Men jag var ungefär 168 när jag slutade, Men min shettis bär upp långa ryttare väldigt bra. Jag ska till sommaren skaffa stor häst förhoppningsvis om allt går bra.

#34, Min lilla dam var bara 101,6. Tyvärr finns hon inte mer, men hon var väääärldens snällaste häst när man lärde känna henne.
Shettisar är trevliga hästar! :D
/Ellen (:
#34 kan inte göra mer än att hålla med dig om shettisar ;) Själv red jag också shettis ett tag när jag var runt 11-13. Lillan hette hon, och hon var mycket envis men underbar! Hon stod i samma stall som min Pärlan gjorde…

#36, Det är ju verkligen så att när man väl kommer nära, så är man jättenära!
Den som jag hade (Rosami) var ganska egensinnig, gillade inte barn.. Men om man mutade henne och hade tålamod, så gick det tillslut :)
/Ellen (:
#37 mm precis :)
Wihu ponnyn "Lillys" gick igenom veterinär besiktningen idag :D

GRATTIS 

#41 du ser absolut inte för stor ut på den ponnyn och du väger inte alls för mycket jag ser inget fel med detta. Det hade varit en annan sak kanske om du köpt en A/B-ponny ;) lycka till med ponnyn nu!

#41 det bästa du kan göra är att skita i vad alla andra tycker. det kommer ändå alltid finnas dom som inte håller med dig i vad du gör, vad du säger, vad du tycker eller vad du köper (för häst, i detta fall).
man behöver inte alltid göra och tycka som alla andra. gör och tyck som du själv vill, det ger det bästa resultatet.
jag är 172 cm och mina ridhästar är 145 och 158 i mkh. inga problem med ridningen på någon av dem och jag slutade för en massa år sen bry mig om vad andra människor tyckte - jag blir ju inte gladare av att lyssna på magsura kommentarer!
nej, gläds åt din nya ponny i lugn och ro, du.
medarbetare på djurskydd.ifokus

#43 Jag kan inte annat än att hålla med! Hästmänniskor är inte alltid trevliga, och kommer att ha åsiker vilken slags häst du än köper dig. Din ponny är jättesöt och ni är så fina ihop!