OT Täcken
Vad ska ni ha för täcken på era hästar i höst och vinter? Finns det något märke och någon modell som ni rekomenderar/inte rekomenderar?
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Här blir det täcken efter väder och vind! Hon kommer att helklippas någon gång under de närmaste veckorna = täcken dygnet runt.
Jag använder nästan uteslutande Horseware Rhino. Har något Shire och några "no-name" fleecetäcken. Jag tycker HW Rhino är överlägset på de flesta punkter, men ffa dom väger ju ingenting!!! Mitt tjocka fluffiga vintertäcke är lätt som en fjäder. Det tjocka vintertäcket med hals från Shires väger bly och jag undviker att använda det! Jag tror att det är bättre för hästen med lättare täcken än tyngre.
Sen är passformen och kvalitet super på HW Rhino (och även Rambo). Har ett HW Amigo regntäcke, men det läcker som ett såll!
Jag rekommenderar varmt HW Rhino!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

#1 Har funderat lite på Rambo. De finns väl i "hela" storlekar? Kalle skulle egentligen behöva ha 140 i storlek nämligen.
#2: Ja, dom finns in "hela" storlekar (och vanliga), men är rätt rymliga. Den som ändå hade råd att köpa ett Rambo… Jag tycker gott att Rhino räcker för våra behov. Men jag har sett dom som haft Rambotäcken och de verkar hålla en halv evighet så de är nog alla gånger värda pengarna.
Sen jag bytte till HW har jag glömt bort att hästen kan få bogskav. 
H. Thea

#3 Jo man ju gott lägga ut lite pengar om man vet att grejerna kommer hålla. 

#1, vart köpte du ditt HW Rhino? :)
letar nämligen vintertäcke :)
#5: Hos en lokal ridsportbutik: Gelas ridsport! 
H. Thea
Horseware täckena är bäst tycker jag, jag har typ bara sånna täcken :)

#6 okej, ska kolla om jag kan hitta ett sånt här i närheten :)

Jag har beställt hem det här allväderstäcket (regntäcket) till Kalle. Vet inte alls vad jag ska köpa för vintertäcke!
Ungefär vad kan ett HW vintermodell kosta?
#9: Har för mig att jag betalade runt 1600.- för mitt tjocka rhino med halvhals.
H. Thea
Gäller att inte ha en täckesätare i hagen bara. Jag använder i stort inga täcken då jag inte har ngn ridhäst nu. Dock får mammahäst täcke när det är som kallast men det är vanliga höökstäcken som gäller då hon har söner som plockar…

#8 SSAA du har en återförsäljare för Horseware i skogen runt gamleby, Ramona Svensson, det vet du vem det är eller?

Skogarna -.- 
#12, jaså, jag vet vem ramona är men visste inte om det inte :)
jag tänkte mer att kolla i "butik sadeln" eller "västervik foder och ridsport"… :)

horsepro är de bra? hittade ett på tradera som var ganska fint =)

När det blir under 10 plus så ska jag täcka Dodde. Fick med 10 täcken eller något till honom så har lite att välja på. B.la ett jätte bra regntäckte från Cavaletti of Sweden, kan verkligen rekomendera det :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Nu har jag hittat ett täcke som ligger bra på Kalle. Ett Shires! Hans andra täcken åker gärna ner på bogen och skaver. Jag läste att Shires från början ska ha varit ett travmärke, så då är det kanske inte konstigt att de sitter bra på hästar med smal bog. :)

För den som bara vill använda tunnare täcken kan jag rekomendera det här Horsesavertäcket (fleceefodrat regntäcke). Inte ens när det regnade som mest släppte det igenom en droppe.
#16 snyggt
Vad kostade det?
Fanns det fler färger?
Vad är det för stl du har?

#11 Min ponny kallas inte bävern för ingenting.. Han har haft sönder diverse täcken och grimmor (dock inga av hans egna grejor).
Skynda långsamt så går det fortare.

#18 Det fanns tyvärr bara den här metallicgröna färgen, jag hade också velat ha det i någon annan färg egentligen. Men de (My One) hade inne fler Shirestäcken i andra modeller och färger. Det var 30% rabatt på alla täcken, men jag har ärlig talat ingen aning om vad jag gav för detta…
Jag har storlek 135 till Kalle.
Jag köpte ett tunnare vintertäcke till min från ÖB. Endast för att det var så billigt.. (a) Och mot min förmodan så är det helt än och faktist riktigt bra. Håller värmen otroligt bra och fukten stannar bra på utsidan. Så jag är mycket nöjd! :D

#21 Har du någon bild på täcket? 
Näe har ingen bild nu. Men tar en imorgon 

#23 Vore kul att se. Min stallkompis Jennifer har ett täcke från ÖB, tror jag. Det är ljus- och mörkblått - det kanske är samma som du har?
Ja det är det. Ljusblått där nere :)
#25 usch, det täcket hade jag också. Mitt sto hade det på sig 1 dag, sen var det värsta repan i det. Det är förövrigt det enda täcket som ngnsin gått sönder på henne.
Jag tror att nackdelen med ÖB-täcken är att det är väldigt ojämn kvalitet på täckena. Har man tur så får man tag på ett som håller.
Tyvärr är det ju oftast så att man får vad man betalar för =/

#26 Jennifers täcke gick också sönder ganska fort.
Kvalitéen varierar rätt rejält ja. Jag har köpt ett riktigt bra regntäcke därifrån, och ett som var totalt värdelöst (släppte igenom fukt, men släppte inte ut någon!).
Hm, vad konstigt. Jag har haft mitt ett tag än och inte en enda skråma på det i princip. Men man har ju hört jättemånga som det har hållt bra för och vissa inte. Precis som du sa.
Och jag har sett rätt många med det täcket nu. Och det grårutiga termotäcket har jag också och det har också hållt jättebra.
Knepigt.. (;

Ni som inte vill ha 135 och itne 145 - gå ut och mät täckena i butiken! Det skiljer ofta runt 5 cm mot vad som står på lappen. Men mät också hur långt ett passande täcke är i nederkant då rygglängden påverkas av hur långt fram täcket sitter (dvs hur stor bogdelen är).
Hakuna matata!
Jag hade det blå Ö&B täcket på min foderponny en hel vinter. Inte en ända skråma över huvud taget ! och hon gick då med mellan en och tre hästar varje dag som hon kliade sig med. Så det höll en väldigt bra kvalité för de pengarna ! :)

Mitt favorittäcke är Weather Beeta Landa Freestyle. Jag själv har det med helhals och är riktigt nöjd med det, det verkar varmt och skönt! Bra passform också.
Ett täcke jag inte är så nöjd med är Kimberly vintertäcke. Inte så bra passform + att de är små i storleken.

när det ändå snackas täcken måste jag säga att mitt täcke är suuuperbra!! ett bucas turn-out winter, skiitbra för det passar för +15 till -15 och släpper inte igenom en droppe regn och det bästa av allt: det andas så bra att man kan lägga det på blöt häst.
perekt för mig som ibland måste skynda mig efter ridningen och inte alltid kan vänta på att han ska torka, då kan jag spola av honom och lägga på det direkt :D
Pessoa-täckena är en klar favorit här, dyra men hållbara. Bra andas-täcken och bra passform.