Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 2911 ggr
Ahnna
0

4 brodd fram och 2 bak?

Jag upptäckte när jag skulle brodda fullblodet att min hovslagare har satt på skor med 4 broddhål på framhovarna och skor med 2 broddhål på bakhovarna. Det har han aldrig gjort förut, utan jag vill alltid ha med 4 broddhål runt om.

I och med de här skorna så blir det ingen tåbrodd på bakskorna, vilket förvisso kan vara bra för att slippa fula broddtramp på framfötterna, men hur blir det i hoppningen? Jag ogillar att ha hästens fötter i vinkel, som det ju blir med bara traktbrodd utan tåbrodd, men märker hästen av det på ridhusunderlag? (För det är i ridhus som jag hoppar på vintern.)

Ni som hoppar med enbart traktbrodd bak, tycker ni att det funkar bra? Upplever ni någonsin att hästen "halkar" med tårna i bak i upphoppet?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

HannaT
0

När jag vill hoppa i ridhuset behöver jag rida dit, och då får alltså brodda Kalle på vintern. Han går med bara 2 broddar/hov runt om och jag har inte märkt någon skillnad i vare sig hoppningen eller dressyren.

Om inte underlaget är mot det hårdare hållet tror jag inte att det är någon fara.  Glad Testa att hoppa på småhinder och se om du känner någon skillnad?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

kudden
0

jag skulle vilja säga att ha inte 4 broddar i på frambenen vid hoppning, ha enbart de två i trakten. Skador på ligament och leder kan bli väldigt omfattande eftersom glideffekten försvinner helt o landningen bli väldigt stum. De beror oxå på vilka höjder du hoppar förstås=) jag föredrar 4i bak just för fästet men det är ingen fara att ha två=)

Ahnna
0

#2 Min häst är inte tävlad över 1.00 m än, och har dessutom varit skadad i 3 månader nu under hösten, så vi ska inte upp på några höjder i vinter där glideffekten har någon större betydelse. Men jag tycker annars som du, att antingen vill jag ha 4 brodd i bak eller ingen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se