Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettoff-topic
Läst 1083 ggr
anie
2009-12-21 23:27
0

Botulism

Har ni vaccinerat era hästar emot detta? Isåfall, vad blev kostnader för de sprutorna som gavs?

Våra hästar går på hösilage och har alltid tänkt "det händer inte oss" men, ska nog ta mig i kragen nu då våra hästar betyder väldigt mycket för oss.

Men som sagt, om någon vet kostnad så svara gärna!

Samt om någon har info om hur många smittade hästar man haft i sverige de senaste åren och lite egna erfarenheter tankar kring ämnet.

:)

halloonsodaa
2009-12-22 00:20
0

Vi ger våra hästar hö så vi har inte det problemet. Vet heller ingenting om kostnader men om du vill ha reda på lite fakta kan du alltid gå in på http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Nervsjukdomar/Botulism/

Där står det b.l.a "Lyckligtvis är botulism en ovanlig sjukdom i Sverige, som endast diagnostiseras vid ett litet antal tillfällen årligen, dock finns diagnosmisstanken vid ett större antal fall per år."

=)

MLphoto
2009-12-22 00:40
0

Vi vaccinerar mot botulism också, det hade vi gjort även om dom inte hade ätit hösilage.
Nu har jag inte papprena sen förra vaccinationen framme, men jag tror inte att botulismsprutan var speciellt dyr.
Jag har för mig att vi vaccinerar båda hästarna mot "allt" för 1700kr.. Men ska låta det vara osagt när jag inte har det på papper framme..

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

HannaT
2009-12-22 07:15
0

Jag kommer ganska billigt undan med Kalles vaccinationer: 500 kr för både botulism och influensa, men har tidigare betalat ca 800 för båda. Jag minns tyvärr inte alls hur mycket själva grundvaccineringen kostade… Obestämd

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Peppe
2009-12-22 09:39
0

botulismen är dyr om du bara har en häst eftersom det görs flera doser i en flaska och allt måste användas direkt så du får betala för hela flaskan trots att du bara behöver en dos. för oss kostade det 850 kr/spruta. om dom inte gjort om det här se senaste 2 åren så det finns lägre antal doser i flaskorna

Har inte min nuvarande häst vaccinerad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~