Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikett: markarbete
Läst 3451 ggr
my-real-life
1

Hjälp: rädsla, övningar, form

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejhej

tänkte fråga om någon av er har några bra tips och ideer

på bra övningar för  ryttaren ..

1.hjälp att komma över höga hinder  rädsla

2. bra  övningar för  bra balans över hindret

3. få hästen att trampa under sig och gå ner i en bra form (hur gör man)?

tacksam för  så många svar som möjligt =)

(Sajtvärd ändrade rubriken.)

(unghäst på bild)

HannaT
0

1. Öva, öva, öva. Bara hoppa höjder du och hästen känner er säkra på, tills ni verkligen är redo att höja. Träna för tränare.

2. Över hindret? Är det hästen som vinglig eller är det du själv?

3. För att hästen ska gå i en bra form, ska den trampa på bra bakifrån. För att kunna göra det ordentligt behöver hästen vara balanserad och stark i kroppen. Det bästa vore är om du kan få hjälp av en tränare/kunnig kompis.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

my-real-life
0

#1 det  är jag själv som är vinglig ^^

okej men  jag har  fått tips att typ lirka  med fingrarna etc. har  du några sådana  tips?

tack för svar ^

HannaT
0

#2 Att lirka med fingrarna kommer inte hjälpa hästen att gå i form, men möjigvis kommer den att böja på nacken för att komma undan handen. För att starka hästen kan du rida mycket cavaletti, hoppa studs, rida långa skrittturer och klättra i skogen. Och för att få hästen lösgjord fungerar det ofta bra med att göra mycket avsaktningar (skritt - halt - trav - skritt osv), rida öppna, sluta, skänkelvikningar, och rida mycket på böjt spår och då verkligen forma hästen runt hand och skänkel.

Om du har dålig balans skulle jag rekomendera dig att hoppa låga, långa studsserier. Efter att tag kommer man in i rytmen och lär sig följa med hästen i sprången.

Hoppas att detta kan hjälpa dig lite, men jag tycker fortfarande att du ska ta hjälp av någon som verkligen kan sin sak. Alla hästar är olika, och det är verkligen jättesvårt att ge råd över internet.

Lycka till nu. Glad Du får gärna berätta här hur det går för er.

my-real-life
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 tack så mycket ^^ det kommer säkert att hjälpa men jag skippar nog det där med att lirka med fingrarna då jag också tyckte att det lät lite mysko ^^

emmahagstrom
0

Jag svarar bara på 1an förjag har inget att tillägga på de andra. Men det finns en bra grej man kan göra om man vill hoppa upp hästarna lite, och det är att du lägger galoppbommar framför dina hinder, typ tre. För stor häst ska det vara 3m mellan bommarna, har du D-ponny 2.70. Börja lågt så du ser att avståndet stämmer och höj sedan lite i taget.
Galoppbommar är bra eftersom att man som ryttare bara behöver fokusera på den första bommen, och sedan låta hästen sköta hindret själv. Hästen kommer komma perfekt på hindret och få  optimala förutsättningar för att klara hindret, den kommer alltså inte behöva göra så mycket mer än just hoppa. Det blir alltså enkelt för hästen och det kommer ge den (och ryttaren) bättre självförtroende.

En annan sak man kan göra är att låta sina hinder ligga på kanske 1.50 eller någon annan höjd du tycker ser respektingivande medan du rider fram ^^. När du senare sänker och börjar hoppa kommer din höjd se ganska pluttigt ut.

Lycka till :) Men kom ihåg att stressa inga höjder, då förstör du bara, utan höj bara när du känner dig säker.
Kom också ihåg att sluta i tid, klarar du en ny höjd var inte girig och försök höja ytterligare utan låt hästen sluta när det går bra.

my-real-life
0

#5 tack så mycket det  ska jag prova ^^

så tillexempel  om jag är säker  på att hoppa 1m så kan jag höja  typ till 1.10

och hoppa det  tills jag känner mig säker på det ..

vill bara  kolla så att jag fattar rätt ^^

HannaT
0

#6 Precis. Glad

emmahagstrom
0

#6 Fast om du känner dig säker på 1m, du höjer till 1.10 och du får till ett bra språng, ligg inte kvar och nöt om och om igen utan ta kanske två språng max och sen slutar du medan allt går bra så både du och häster avslutar träningen på ett positivt sätt.

my-real-life
0

#8 okej det var ungefär vad jag menade ^^

tack så mycket alla !!!