Broddar 24/7
Ja hur gör ni?
Nu när det är vinter ute med snö och packad snö som blir is hur gör ni med broddarna på era hästar?
Låter ni dom sitta i dygnet runt i såväl hage som i boxen eller broddar ni dom när ni ska rida för att sedan brodda av? Broddar ni i ridhus för hoppning?
Finns ju flera aspekter när det gäller skador. Å ena sidan broddtramp/sparkar och på andra sidan fläk-skador.
Hur resonerar ni?

Jag kan ju börja själv.
Mina hästar har brodden i dygnet runt.
Jag har problem med packad snö som blir ishal i såval hage som på gårdsplan så jag vågar inte låta mina hästar gå obroddade. Risken att dom ska fläka sig är för mig så mycket större än sparkskadorna.
Jag har bara traktbrodd i, när jag har 4 brodd i varje hov går dom med boots fram för att undvika balltramp m.m
Jag sätter gärna i extra brodd när jag ska hoppa i ridhus på vintern då jag upplever att underlagen kan bli lite förrädiskt hala vid låga temperaturer.

Hästarna går ute så lite och då i små rasthagar, sen rider jag i stort sett alltid i ridhuset så jag har inga broddar i nu. broddar honom de få gånger vi rider ut istället.
i förra stallet gick han broddad dygnet runt men då funkade det med att ha BoT-skydden på nätterna som täckte ner till hoven och sen byta på morgonen till skydd+boots. nu går inte det i nya stallet.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

denna vintern har inte varit kul. pållarna fick nästan ren isbana i hagen så jag har min broddad. bara traktbrodd, blindbrodd, på alla fyra. han har dem dygnet runt. vid ridning så byter jag till större isbrodd.

Dite går inte broddad, jag broddar henne vid ridningen om det behövs :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

jag har inte ridit så mkt i vinter. men ska rida ut imorgon. och då tänker jag brodda. Vågar inte chansa.
brodar dynget runt. jag hinnar inte och orkar inte ta mig tilla stallet flera gånger om dagen för att brodda och brodda av. det går inte in i mitt schema kna man säga. sen går hon ju ensam i hagen så hon riskerar inte att bli sparkad av andra hästar. vill heller inte riskera att någon av mina två hästar ska bryta benen för att jag är "för rädd" om dem. en ponny i en väninnas stall halkade i hagen för några år sedan och bröt benet för att den inte var broddad. jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände någon av mina för att jag släppt ut dem utan brodd.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Aurora går med broddar fram dygnet runt, men bak broddar jag henne när hon ska ridas/promeneras. Kan inte ha brodder bak if hon skulle sparka mot hästarna i hagen.
Går broddad hela tiden. Har fyra vinter/isbroddar på sig. (inte min häst, utan den som jag rider) Och det är av säkerhetsskäl :) Åsnan har varken skor eller broddar, men det funkar för henne och hon håller koll på fötterna. Sen har jag inte tiden eller orken att brodda på och brodda av nästan varje dag. Sen rider jag bara utomhus just nu så då känns det bättre med rejält broddad häst än att man ska oroa sig för att hon ska gå omkull ;)

Mina går broddade dygnet runt. Det är så mycket lättare. Det inte så lång tid så fort man ska rida och sen är det lättare för ryggen.
Men om man inte vill ha broddar dygnet runt så kan man ju alltid sätta i bomull i hålen så slipper det komma massa snö och is som man inte får bort=)
Rappe går barfota runtom så inga broddar här.
På förra hästen hade jag brodd i runt om dygnet runt, då sparkskador i hagen inte var någon risk då hästarna kände varandra väl och de bråkade sällan eller aldrig.

#7 Samma sak med Kalle.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.