Ny häst i stallet
Japp, idag flyttade Pedro in i en av de lediga boxarna i stallet. En d-ponny på nio år. Han är född på Irland, flyttade till Holland och kom till Sverige för bara någon månad sedan till en hästhandlare (en pålitlig sådan) Han är så mager så hela bakpartiet är insjunket. alla revben syns å han är insjunken vid ögonen =/ å då har han ändå gått upp 90 kg sedan innan jul(!)
stackarn hade fått av sig en av lindorna i transporten och en annan hängde snett. detta blev han väldigt stressad av och det blev inte bättre av att han fastnade i sitt nya täcke med en tand och nästan drog loss tanden innan vi fick loss honom. (han högg mot bogen och fastnade i knäppet) eftersom han var så stressad och van vid sällskap (det är en del av stallet med bara två boxar och eftersom alla andra än de två är upptagna så fick han den boxen) så blev vi tvuna att flytta min lilla Pajas till boxen mitt emot. så nu har jag stått två timmar i stallet och flyttat torv, hängt upp gallar för fönstret och hjälpt till med en helstressad häst… kul lördagskväll? det var iaf värt det för tillslut lugnade han ner sig och vi klippte bort de knäpesfästerna som han riskkerade att fastna i.
har ingen bild på honom men ska ta en imorgon hade jag tänkt så man kan gämföra honom allt eftersom han går upp i vikt och kondition
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

Vilken historia, stackars ponny! Är det du själv som köpt den?
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
nej de e en tjej som egentligen skulle ha en fyraårig travare som var precis inriden. men eftersom hon bara är tolv så avrådde vi henne för det. hennes lillasyster skulle också rida den ibland så det passade inte alls med Henke (travaren) så han fick flytta hem till ägern och jag tror han är såld nu. Men jag tror det blir jättebra med Pedro för han är verkligen inte dum… bara lite nervös efter flytten
// Alexandra

Han verkar inte ha blivit dåligt behandlad, utöver att han är smal? Du får jättegärna fota honom, skulle gärna vilja se hur han ser ut. Och så får du ta en ny bild när han är i fint hull sedan. 
Det ska jag absolut göra =)
// Alexandra

Får man fråga vilken hästhandlare det var? (pm ex.) :) vilken otur, skönt att han lugnade ner sig iallafall och all lycka till med ponnyn! :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
#5 det är ingen jag känner till. men det är utanför Jönköping vet jag. och en bekant till familjen köper nästan alla sina hästar där. Så personen ifråga är pålitlig.
// Alexandra

#6 Aja okej, undrade bara :)
blev ingen bild idag (!) jäkla minneskortet satt inte i kameran. skolans kamera å ja va så dum å kollade inte så det satt i!!
// Alexandra

#9 Oj oj!
Ska bli jättekul att få pållen i fint hull sedan. Var det en d-ponny? Har ni vägt honom?
man kan ju på något sätt "mäta" tyngden tydligen. så den förra ägaren, hästhanlaren alltså, hade "mätt" honom när han nyss köpt honom vilket var innan ju och nu innan han kom till oss. då hade han gått upp 90.
// Alexandra

Hmm, sådana viktband kanske då eller vad heter dom? 
Verkligen kul att ni redan märkt så stor skillnad! En mycket god vän brukade ta hem underhulliga hästar m.f som hon sedan matade upp och började träna. Det är superkul att känna att man verkligen gör något för hästen ju!
#13 ja det är verkligen kul =) drömmen för mig är att ha en liten gård med egen verksamhet. både lite uppfödning men speciellt vill jag ha hand om hästar som behöver hjälp.
// Alexandra