Börja med löshoppning

Jag tycker absolut att en 1-åring kan löshoppas, men det ska inte vara nåt annat än lek på låg höjd. Alltså inga höjningar och inga repetitioner, igen-och-igen-och-igen som man kan göra med en vuxen häst. Jag skulle inte ha flera hinder i följd heller i början.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

precis att man tar det lungt från början sen utökar man sakta och efter ett långt tag höjer man och lägger till mer hinder. Men det vet man vell om man ska lös-hoppa sin häst :P
vissa börjar ju redan som föl, med att ha mamman först å fölet springer efter. det är ju som #1 skerv en lek för dom. det är bara att köra på. efter några gånger kan man börja höja…
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

#2 Långt ifrån alla vet det, har jag märkt. Men löshoppning är ju som vilket annat område som helst - man börjar ju inte med att göra galoppombyten på en nyligen inriden häst - så man måste börja lågt och lätt och sen höja svårighetsgraden successivt. Dock tycker jag inte att en 1-åring ska tränas i löshoppning, bara leka lite med ett par låga språng i veckan. Risken är annars att hästen blir övertränad för sin ålder och det kan ge fysiska men senare i livet, eller att den blir uttråkad/tycker att det är för svårt och därmed tappar suget för hoppning. Håll det väldigt, väldigt enkelt och framförallt roligt!
En 1-åring är ju bara en bebis som man inte kan ställa några direkta krav på.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Håller helt med #4! :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se