Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etiketthopphästens-träning
Läst 3296 ggr
Cmcdc
0

Varför inte rida när det är kallt?

Som rubriken lyder; varför inte rida när det är kallt? Är det skadligt för hästens ben/kropp/lungor? Här har vi över 20 minus..

HannaT
0

Jag skulle också vilja veta… Obestämd Här i Göteborg har vi dock inte lika kallt, "bara" 15 minus.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

J-Parnebo
0

Har läst någonstans att hästen har så långa luftvägar, eller ngt. Men lämnar över den frågan till någon som kan bättre :)

HannaT
0

#2 Jag har läst något liknande, att hästen har långa luftvägar = luften hinner bli någolunda varm innan den når lungorna. Om det stämmer vet jag inte.

greggan
0

Det är inte farligt. Travhästar tex tävlas vid upp till -25. Så att träna en ridhäst normalt när det är 15-20 är väl inga problem :)
Dom har ju långa luftvägar så luften hinner ju värmas upp innan den "landar" ;)

HannaT
0

#4 Vi svarade samtidigt. Tungan ute Tack för svaret.

Fiona
0

Jag frågade4 i stallet där jag kör travhästar och han sa att häsarna hade så lång hals så att luften värmdes upp. Men nja jag hade inte velat starta min häst i -20 grader i den farten som travhäst springer i. Om jag rider när de är - 15-20 så rider jag inte lika hårt som vanligt, känns säkrast så.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

halloonsodaa
0

jag har hört att det är för att luften blir så torr när det blir så kallt. Det blir jobbigare för hästen (och människan förstås) att andas när man ska köra hårda pass när luften är torr. Vet inte om det stämmer men "better safe then sorry"=)

Cmcdc
0

#7 Jag var ute och joggade för någon dag sedan och tepmpraturen låg kring -20. Herre gud, jag kunde inte andas! Det brände i lungorna som attan, trodde jag skulle avlida på plats. Snacka om torrhetta! Men vet inte om det är samma som för hästar ?

halloonsodaa
0

#8 Det var som de skrev där uppe, hästarna har ju längre luftvägar så vet inte om det påverkar dem lika mycket som för oss. Men asså skulle kunna tänka mig att det blir nästan likadant, kanske inte lika mycket dock.

Jag rider ju aldrig när det blir under -20 strecket. Jag känner också av att luften är torrare av att bara mocka! Brukar lyssna på musik, sjunga och mocka samtidigt^^. Brukar inte vara något problem men nu går det typ inte^^

greggan
0

Det beror ju på vad det är för slags luft också. Det är ju olika, det kan ju vara "fuktigare" eller "torrare" luft. Jag som är van -30 nu rider så fort det blir under -25. Inga som helst problem för varken mig eller hästen med andningen.

Men sen kan ju hästen ha nått speciellt så den har svårt för kall luft. Så är det för en häst i stallet. Han får inte röra sig för mycket vid kyla och när deg blir vid -25 och uppåt får han stå inne.

halloonsodaa
0

#10 Om det nästan aldrig blir "varmare" än -20 på vintern måste man ju rida, det är bara så men som här där det har varit så kallt i bara någon vecka så vill inte jag att hästen ska arbeta. Senatt man tar en skrittur ut i skogen är en annan sak men inget dressyr- eller hopppass. Tycker jag:) Hittills har jag inte haft "fuktig" när det varit så kallt.

Yadakaninungen
0

Min kompis hade hört att det var jätte farligt att ens ha ute hästarna i minusgrader (-6 grader här idag) så deras hästar hade stått inne i två dagar" :o Jag tycker det låter helt sjukt, friskt luft är ju bara bra för dem! Jag har en elitponny helklippt som går på lösdrift , hon väljer själv att vara ute i hagen på natten, och hon går bättre än någonsin nu när det är så kallt :D 

Dom släppte ut sina hästar när en av dom nästan sparkade sönder boxen Förvånad

halloonsodaa
0

#12 Nej det är inte farligt för dem att vara ute i minusgrader. Tror inte att det är direkt farligt att rida dem i det här vädret men det blir ju jobbigare för dem och kanske obehaglit

HannaT
0

Puttar lite på den här tråden då jag hittade ett svar från en veterinären på hippson.se.

Är det farligt att rida i minusgrader?

Hej!

Jag har hört att det inte är bra att rida i minusgrader. Nu undrar jag om det är så och i så fall varför? Och vid vilken temperatur bör man då undvika att rida? 

MVH
Britta

Maria Wikströms (veterinär) svar:

Hej Britta!

Det är ingen fara att rida i minusgrader! Hästars konstruktion av näshålan gör att inandningsluften effektivt fuktas och värms så att hästarna klarar av att dra in kall luft bättre än vi människor. Travtävlingar går till minus 25 grader utan att man sett att hästarna reagerat negativt.

WhoCares-01
0

det har jag undrat länge… bra att det inte är någon fara =)

jag rider precis som vanligt. bor som HannaT i närheten av gbg. här har vi haft 18 minus som mest tror jag

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

halloonsodaa
0

Frågan är nog hur mycket man själv vill rida i -25:P

J-Parnebo
0

haha, jag skulle aldrig satt mig på hästen vid -25 grader. usch x) skulle inte ens kunnat rida med alla kläder som jag skulle behöva på mig. det räcker för mig att det är -10 grader så börjar jag backa lite för att rida. haha

lennartsdotter
0

Ibland kan jag rida ut trots att det är -32 ute, men ibland har jag inte alls lust när det bara är -25 ute. Jag tror det mer hänger på oss… när man väl sitter där som en istapp är det inte så kul … :)

Dessutom utnyttjar min sköthäst att jag blir svagare när det är kallt.. hehe….. :P

joooossan
0

Jag rider i vilket fall. Jag bor i småland så vi har väl haft högst -20 på dagen men jag red iallafall.. Dock inte lika länge med red gjorde jag:)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

HannaT
0

#17 Håller med, haha.