Tok galopp + Ingen bakdel
Behöver lite hjälp här.
Har en Nordsvensk bruks, mycket lätt modell, sedan 1år tillbaka på 12år iår.
Såldes pga att hon inte passade i dressyr pga sitt nervösa psyke.
Nu är hon med oss och har kommit ner på jorden och är inte alls lika nervös. Håller på mycket med markövingar för att öka hennes förtroende och lugna henne mer.
Vad vi tror så är hon misshandlad tidigare. Mycket rädd om bakdelen och man fick inte, förr, röra henne nära huvudet.
Kan man hoppa med henne på något visst sätt (bana) för att stärka hennes muskelatur i rygg och bakdel?
Hon går inte att sänka i galoppen oavsett hur mycket man arbetar. Mycket stor och rund galopp.
Höger varv går att sänka lite lite men inte alls mycket.
Tok springer i traven, dock blivit bättre med makrarbete och lugna trav övningar.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Stutts övningar och galopp bommar är toppen övningar för att stärka galoppen. Även galopp i djup snö :)
#1 Galopp i djup snö är ögt uppsatt på listan då det även blir extremt söta bilder
. Så detta håller vi redan på med.
Stutts ha jag inte vågat med Riana pga att hon har så extremt stor galopp och är rädd att hon brakar in i hindrena då hon heller inte lyssnar särskilt bra ibland =S
#2 Det är just därför studs är så bra. =) Hästen får anpassa sig till hindren. Om du sitter stilla, med blicken upp, ett bra tramp i stigbyglarna och håller om så sitter ju oftast kvar, även om hon skulle ta ett par konstiga språng i början.
Till en början så kan du sätta upp 2 hinder. hinder - bom - hinder. Du kan senare utöka så som du känner för. :) Antingen med fler hinder eller lägga bommar före och efter.
Avståndet mellan hinder och bommar för stor häst är 2.75-3m. :)
Lycka till! ;D

Eftersom hon är orutinerad och har som du säger stor galopp så börja med galoppbommar med att avstånd som hon galopperar igenom bekvämt alltså hennes stora galopp då. Bara så att hon förstår grejen och får ett possetivt intryck av det. Korta sedan avstånden eftersom och lägg även upp det till små hinder :)
#3 Okej, ska prova det =). Tack ^^,
#4 Galoppbommar (även på volt) har vi kört med =). Och hon accepterar dem. Så ska börja lite smått med studs =)
Klättra, klättra och klättra i skritt! Det stärker hästen otroligt bra i rygg och bakdel samtidigt som det inte sliter på hästen. Om hästen är pigg och vill dra skulle jag börja med klättringen och öva mkt på lydnaden med en bra tränare. SEN ta bomövningar. Risken är att bommar och studs inte ger er något om inte lydnanden sitter.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
#6 Okej =)
Snön är ovärderlig såhär års, speciellt med tanke på den mängd som kommit i stora delar av sverige.
min vill gärna rusa iväg, men i snön blir han tvungen att samla sig för att komma framåt alls, det sätter muskler som fasiken. ta 1-2 dagar i veckan med ett par dars mellanrum första veckan, en dag andra veckan och sen 1-2 dar tredje veckan. så blir det itne förmycket. samma med traven. Efter ett sådant pass så kan min iaf sänka sig och rulla fram på långa tyglar i en lååååång och låg unghästform och bara lullar på i traven. kanske värt o prova?
sitter utrustningen som den ska? inget som klämmer, nyper eller sticks? salden är bra? schabrak/vojlock? sadelgjord? träns? nosgrimma? bett? sitter skorna bra? har en massör tittat till henne på sistonne? känenr du själv några spänningar? finns massa man kan göra föra tt felsöka ett beteende^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#8 Pappa har träffat (av ren slump) en kvinna som pratar med djuren. Hon pratade med Riana genom pappa, på ett antal mils avstånd, och svarade på dessa frågor:
1. Varför slänger hon med huvudet och inte tillåter att man kommer nära hennes öron/ögon/Ganasch/Nacke med handen?
Svar: Hmm, jag får en mycket äcklig smak i min mun när du berättar detta. Hon har kanske en foderficka eller infekterad tand långt bak i munnen.
2. Varför är hon så otroligt rädd om baken?
Svar: Hon har blivit misshandlad av antingen taggtråd eller så har hon råkat ut för en olycka med ett svinhus. Har hon något ärr på höger bak?
Vi kollade upp tänderna, hon hade någonting med tänderna längre bak. Åtgärdat, men invant beteende att vifta bort huvudet, dock nu om man kommer för fort bara.
Jag gick ut och kollade hennes högra bakdel, hon har ett ärr där.
Otroligt läskigt, men det stämde allt hon sade.
Pappa berättade att kvinnan var helt slut efter allt, svettig och, ja, alldeles slut helt enkelt.
Så detta kan ha någonting med hennes nervösa beteénde att göra.
Hon har blivit lugnare så allt är ju på bättringsväg.
All utrustning är kollat. Sitter perfekt.
Blandar med att rida med körhuvudlaget (stångbett där), vanligt ridträns (pessoabett, ska bytas dock till 3 delat D-bett) och varvar med vanlig allround sadel och western sadel.
Allt sitter super.
#9 tycker det är klokt att du byter från ett pessoa om hon är orolig, för det bettet kan göra hästar nervösare än nödvändigt, dels pga de svårtydda signalerna och dels pga att ryttarens hand förlorar massvis med följsamhet.
Sen att din far träffade denna djurprataren, tycker det lät bra. Speciellt när det stämmer. O precis som du sa så är invanda beteenden, speciellt sådana som är grundade i rädsla eller smärta sådana som både människor och djur fortsätter med även efter att smärtan är borta. Det är ett invant beteende eller reaktion på en stimuli även om stimulin är borta.
Men gott att utrustningen sitter bra så slipper man oroa sig över det :D
Prova att köra en massa NH övningar och de-sensitice henne med saker kring bakdel och sådär… hur är hon att ta på och av täcke om man lägger på det litet längre bak så det kommer åt bakbenen? kan du ta överallt? klia överallt även på bakbenen? borsta överallt? osv osv. kan du sopa i närheten av hennes bakdel när hon står uppbunden? finns massa saker man kna prova…
misshandel med ståltråd, hon kan ju ha fastnat i ett staket efter att ha blivit hotad och sonika backat in. Svinhuset får jag inte ihopa, men det kan ha varit i närheten av ett sådant. hon blev kanske rädd för grisarna, backade, fic kstryk av ryttaren och trassla in sig i staketet. det känns som om det kan finnas ett samband där… jag utger mig inte för att vara djurpratare men det är en känsla jag får när jag läste det hela…
#10 Du nämner de-sensitice vad är detta?
Hon fungerar, om jag ska vara ärlig, mycket bra på pessoa. Men byte ska ske till ett mjukare tills jag fått en kedja till det bettet.
Ja, det känns bra med utrustningen, erfarna personer som tittat. Sadel passare (sadelmakare) har tittat samt vet =)
Djurprataren påstod att hon backat in i svinhuset.
#11 varför vill du lägga en kedja på ett gag-bett? jag har också funderat på detta iom att ett pessoa beter sig som ett stångbett så borde man ju ha en kedja på. men iom att själva mundelen är lös och löper längsmed hela bettringen så är pessoat ett gag-bett. och sätter man då en kedja på gagen så blir resultatet att kedjan och bettets gag-effekt låser fast hela underkäken och kan fungera som en nötknäckare speciellt om bettet är 2-3-delat och liksom lägger sig runt munnens nederkäke… det finns en lång tråd om detta på ridsport (som hitendags hållt en väldigt trevlig ton utan några påhopp osv där står massor med matnyttigt om stångbett, pessoa mfl bett)
De-sensitice, betyder fritt översatt att "avprogrammera" sådant som är otäckt och läskigt. att man genom upprepade övningar puschar hästen längre o längre mot det som den egentligen tycker är läskigt.
tex, hade en häst som hatade att man tog i bakbenen på honom, det räckte med att man närmade sig ibland så slog han efter en. men vi började klia honom på halsen, och bogen och flyttade oss sakta men säkert mot bakdelen. så fort han visade obehag så stannade vi där vi var eller så flyttade vi tillbaka in i ett säkert område, dvs om det är ok att klia fram till punkt så provar man att klia litet förbi den punkten. och så håller man på så, från bägge sdior, någon gång om dagen, kanske i samband med att man ändå ska rida eller rykta.
Hängde du med där hur jag menade?
#12 Förstår precis hur du menar med, avprogrameringen ^^,
Hon är på god väg, hon hatar skaklar men går utan problem nu nästan efter 1år av träning =).
Anledningen till att jag skrev det där med kedjan var för att kolla om jag skulle få en reaktion om det, vilket jag fick.
Lägger man tex upp en bild på en häst med pessoa utan kedja så får man en mängd kommentarer om att du ska ha kedja osvosv för att det ska stoppa att man kan vrida bettet hur långt som helst osv.
Nu fick jag även se en sida med kedjan, så alltså är kedja även det ett dåligt alternativ ^^,
Personligen anser jag inte att jag behöver ett stopp på bettet då jag aldrig dragit i det så att bettet vridit sig. Rider på lite smått hängande tyglar och fått beröm från utbildade instruktörer samt privat personer för min hantering.
Så länge det fungerar att rida som jag gör på den häst jag rider anser jag inte att jag ska använda kortare tyglar eller ändra stil.
En del kommenterar ofta: Antingen ska du ha helt lösa eller uppkortade tyglar som inte drar, men inte heller hänger någonting. Annars går hästen inte bra.
Men ser man att det fungerar och hästen verkar trivas på det så bör man heller inte behöva ändra, eller hur =)?
#13 jag kan ju bara utgå ifrån rent personliga funderingar och erfarenheter, vilket jag också gjorde med pessoa och kindkedjan ^^ jag har ridit på pessoa och gillade inte bettet då och inte heller idag. MEN som jag skrev i tråden på ridsport så anser jag att man ska aldrig stoppa saker i munnen på hästen som man inte kan hantera och man har en skyldighet att veta vad det ger för effekt både när det fungerar som det ska och inte.
jag rider nog fruktansvärt illa enligt alla som säger att man ska ha korta tyglar och en lätt kontakt hela tiden. jag rider alla gångarter mer eller mindre p åhängande tygel, beroende på vad jag gör också. behöver jag som idag hålla Harry från att galoppera i gamla upptrampade snöspår i beteshagen så kortar jag tyglarna och ramar in honom, men när vi galopperade på galopprakan så gick han på helt lösa tyglar så han sjävl fick balansera sig.
jag tror att bakom all bra ridning ska det finnas en tanke, en rejäl protion sunt förnuft och känsla. min tanke att "flängaloppera på lång tygel" (som jag vet att några skulle kalla det om de såg det) så har jag en plan och ett syfte med varför jag gör som jag gör.
Folk får sätta vilka bett och mojänger de vill på hästen men de ska göra det för att de vet hur och varför inte bara för att det är högsta mode och snyggt.
Men om det fungerar, så ser jag inte någon större fara i att fortsätta rida henne på pessoat, iom att du verkar ju ha koll på hur du ska använda det. dock finns det inget som säger att du inte kan skifta med ytterligare ett bett och huvudlag… jag har ju…. öhh… många till Harry ^^ körhuvdlaget med vanligt tredelatmed liten tungfrihet, ett achenträns med slemremmen borttagen samt med jaktkandar, ett ponnyhack i fullträns, ett sidepull ett akademiskt träns med kapsonnosjärn och just nu hänger kandaret där men det är mest för prydnad, han är för ung för att ridas på kandar och jag är inte skicklig nog för det ännu på långa vägar. jag varierar friskt mellan de olika utom det akademiska huvudlaget.