Hoppa unghäst. Hur?
Jag och Jennifer hopptränade här om dagen och det slog min hur olika ridläraren ville att vi skulle rida våra hästar, just för att hon har en unghäst. Visst, det är kanske självklart, men jag har aldrig ridit unga hästar och därför aldrig reflekterat över det särskilt mycket.
Finns det någon här som har "hoppat in" en häst? Hur har ni jobbat? På vilket sätt rider ni en ung häst jämfört med mer rutinerade häst? Finns det några små knep ni vill dela med er av?
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
när min moster tränade sin då fyraårige unghäst för svante johansson i höstas sa han att många unghästar ska ridas precis som vuxna hästar. eller snarare tvårtom. med mycket tålamod men ändå ta det på stort allvar. sen är det ju olika från häst till häst. med Stina (hästen) var Ulle tvungen att ta i ordentligt och sätta tvärstopp ibland när hon bara rusade.
sen brukar det la var över eller igenom men utan att vara dum mot hästen =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

#1 Intressant!
Ja, ridläraren ville att Jennifer skulle sätta lite mer press på Aurora. Medans Jennifers "riktiga tränare" verkar gå lite mer försiktigt fram. (Hoppas det är okej att jag skriver om dig här Jennifer - det är bara snälla saker!
). En annan sak hon ville Jennifer skulle göra var att bredda handen mycket framför och efter hinder för att verkligen rama in Aurora för att få henne "mer stabil". Någon som rider sina unghästar på det sättet?
verkar jättebra att rama in på det sättet =)
måste också säga att det kan bli väldigt intressant med den här tråden =)
// Alexandra

#3 Jag tror också det! Kan dock inte bidra med så mycket själv, rider bara på min 15-åriga Kallegubbe.
Ingen unghäst direkt, även om det ibland kan verka så.
wilma var ju 7 år när jag fick henne men ändå väldigt grundutbildad så…
// Alexandra

min ponny köptes i början av året när han var 6, så han hade såklart hoppat ganska mycket men fortfarande inte riktigt koll på sina ben ^^
Det viktigaste jag tog till mig av min unghästtid är vikten av att tänka frammåt. ALDRIG bråka med dem innan hinder och "lägga till" språng utan vara väldigt försiktig i handen och låta dem tänka efter själv. Dock utan att jaga hästen utan man måste låta dem göra på sitt egna sätt och hitta sin egna lunk. Man måste också vara väldigt lugn och stadig själv, precis som ni nämde är det viktigt med inramning. Sen viktigt att inte göra för svårt för dem och att sluta när det går bra. :)

#6 Men hur gör man då med (ung)hästar som har väldigt mycket tempo mot hindren, och då blir väldigt flacka i sprången?
Ingen fara att skriva om mig
haha
På det sättet som man kunde rama in hästen på, gjorde så att min häst blev rakare och fick bättre balans mot hindret. Men jag tappade balansen helt när jag breddade min händer.
jag skulle aldrig låta hästen rusa mot hindret. det blir ju bara farligt i länden om den lär sig att det är rätt =/
// Alexandra

#7 då kan man lura hästen, genom att till exempel placera hindren så det kommer en vägg väldigt snart bakom, då måste hästen bromsa sig själv och ryttaren slipper bråka. man kan även hoppa täta serier, men det är kanske lite att ta i om hästen är ung…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#10 En massa dilemman…
Jag förstår att jag får 10 olika svar om jag frågar 10 olika personer, men det är jätteintressant att höra hur ni tänker.

Återkommer imorgon om detta när jag har fått sova och smälta den här dagen.
Har hoppat in en del unghästar och det viktigaste är att man själv äe lugn och bestämd. Är tydlig med vägen, hjälper och tempo.
Skillnaden i stort mot en äldre häst är väl att med en unghäst måste man vara nogrann hela tiden. En äldre häst har rutin och kan "rädda" ryttaren på ett annat sätt än en unghäst som saknar rutin.

Har "hoppat in" båda mina hästar. Jag började med löshoppning, jag tycker det är bäst för då får hästen fixa allt själv och där är ingen pilot som försöker styra. Kan göra hästen lite förvirrad, både lyssna på ryttaren och ta sig över ett hinder..
Så jag säger, löshoppa ganska mycket innan man sitter upp, har du löshoppat tex 50 cm så börja med 25cm när du hoppar upp första gången.
Skynda långsamt så går det fortare.

#7 Alltså man ska ju inte bara "åka häst". Men som sagt tror jag det är viktigt att vara lugn och stadig och inga "ryckiga" händer, och det är såklart att man får ta förhållningar bara man är klar i tid till hindret (fast det gäller ju till alla hästar egentligen.) sen om hästen är väldigt het får man väl lägga ner mer tid på markarbete eller göra t.ex. som #10 säger.

Otroligt intressant dilemma.. Har inte all tid nu att vara aktiv men återkommer! ;)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
på jobbet börjar vi alltid med att löshoppa unghästarna,när det är dax för att hoppa uppsutet hoppar vi bara låga hinder

Finns det någon hör som har någon speciellt "knep"? Tänker på saker som att tex bredda handen.
JAg löshoppa nog harry en eller två gånger innan jag hoppade upsuttet första gången.. inga bautahinder någon av gångerna, men nu hoppar vi ju 50-70 cm de gånger vi hoppat nu senast.
Jag kan inte säga att jag vet hur man hoppar in en unghäst det bara mest blev så… av bara farten som så mycket annat med min häst, jag tänker att detta vill vi göra och så några gångers försök senare så gör vi det… Lite pö om pö och så händer det…. ^^
men sen är det kanske stor skillnad i mentaliteten på hästarna också, harry lärsig snabbt men ifrågasätter emellanåt, medan andra har svårare att lära sig men när de väl kan det så ifrågasätter de aldrig tex.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

det du ska tänka på är att göra det okomplicerat! det är inte en så stor grej att hoppa över hinder egentligen, se bara till att de står enkelt och inte är för höga, och att du inte rycker hästen i munnen eller dunsar. sen är det i princip bara till att tuta o köra! det gäller att ge hästen självförtroende och det gör du genom att inte göra för svåra saker samt att inte försätta hästen i jobbiga situationer
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag hoppade in en travare i sommras, stadig och stabil hand, rama in hästen tydligt så den inte kan ta vägen någon annanstans än över hindret, utmana inte heller för högt. Ha en stadig balans så du inte gör situationen värre, unghästar kan komma lite fel och snett, hoppa av tidigt eller sent.. Bommar på marken är bra om du exempelvis travhoppar in. Sen ska man ha kul, beröm hästen och sluta när det går bra, om det så bara är efter 3-4 språng och gå vidare med något annat som den kan så den får självförtroende och en positiv bild av hoppning.
Är den mycket orolig inför ett hinder kan man utnyttja en annan "förhoppande" häst, alltså den hoppar hindret före unghästen så att unghästen kan följa med över, funkar bra vid introduktion till fasta hinder eller diken och bäckar utomhus.
En del kan behöva att "tryckas av" när de blir lite stabilare och ska utveckla sin avståndsbedömning,, alltså den behöver lära sig taxera, så du tajmar in sprången och hästen hoppar av på rätt avstånd, alltså räknar du in hästen och trycker av den, men det krävs att du kan göra det..annars utnyttja bommar på rätt avstånd det kan hjälpa dig och din häst med taxering.

#20 Jättebra tips, verkligen! Använde du, och ni andra också för den delen, infångare? Vet att Jennifer gjorde det några gånger de första gångerna, och det verkade hjälpa en hel del. 

#21 Infångare kan vara bra på lite osäkrare hästar för de blir inramade och den enda vägen är över hindret så de inte fegar ur. Det gäller ju att hästen känner att du är med den och inte släpper allt och låter hästen sköta resten. Om du löshoppar kan du behöva driva lite extra med pisk bakom. Min ponny behöver man inte driva när han löshoppar, han hoppar flera gånger på rad, går knappt att stoppa.
Skynda långsamt så går det fortare.