Jaktkandar HJÄLP(!)
Hur exakt fungerar ett jaktkandar?? Jag vill ha ett alternativ till hackemoret i hoppningen. vill inte kunna rida endast på hacket utan vill ha något att byta med. har blivit tipsad om att jaktkandaret ska vara bra. vad tycker ni?
jag behöver ett bett som jag lätt kan få stopp på hästen utan att behöva rycka och slita. vanligt tredelat tränsbett lyssnar hon inte alls på längre…
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

det är ett relativt trevligt bett, fungerar som pelham men kan inte bli riktigt lika starkt eftersom pelham har längre skänklar. med tungfrihet blir bettet skarpare eftersom det trycker direkt på de känsliga lanerna och hästen inte kan skydda sig själv med tungan… personligen skulle jag välja ett utan tungfrihet! vet inte om det finns delade jaktkandar, men skulle du hitta ett sånt så är det inget att ha! bett med kedja ska alltid vara raka
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Håller med Peppe, jaktkandaret är ett bra bett vid användning på rätt vis, som alla bett ;)
Jag hade de på mitt halvblod när vi red ut och "rusade" lite.
Naturligtvis är det ju olika på olika hästar, mitt fullblod fungerade inte alls på Jaktkandaret, men absolut ett bett som är värt att prova.

Jag tycker det är ett bra bett, många kallar det skarp men det beror ju på häst och ryttare. Det har en bra funktion jämfört med många andra bett.
Skynda långsamt så går det fortare.

är din häst inte vad vid att ridas på hävstångsbett sen innan så kommer du nästan garanterat få effekt. sen gäller det bara att inte nöta ut hästen med det ;)
det var olika svar =/ nu blev de ju ännusvårare xP men men =) ska prova några olika bett som jag har hemma. är det inget som funkar så ska jag prova jaktkandar…
tack för hjälpen =)
// Alexandra

jag tycker vi gett rätt lika svar? att det är ett relativt trevligt bett, men det är ju inte direkt milt som ett vanligt tränsbett men det ville du ju inte ha heller! =)
Jag rider på jaktkandar och med tygeln i den övre tygel-hålet när jag hoppar eller rider ut i grupp och ska rida fortare än trav iom att Harry blir för stark för mig annars och jag behöver ett nödstopp så vi inte hamnar mitt på en trafikerad väg i värsta fall.
Jag har ett med tungfrihet och kedjan spänner jag i länk nr 5 eller 6 och genom detta får jag med ganska så små förhållningar bra effekt, har inte behövt sätta tygeln i det nedre hålet.
Bild på hur jag har tygeln men han står o fular sig så det är inte att någon drar i tyglarna ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#6 nä, något jättemilt vill jag ju inte ha. men jag vill ju nte att hon ska få ont i munnen heller =/ någon skrev ju att det trycker på lanerna och det har jag inte ens tänkt på innan
// Alexandra

#8 Det gör väl de flesta oledade bett..

#8-#9 nej raka bett trycker inte på lanerna, det ligger på tungan och är det bett som trycker minst på lanerna. med tungfrihet däremot så hamnar ju tungan i porten och då trycker resten av bettet på lanerna…
finns dessutom olika stora portar!
detta är nog den vanligaste typen av port på kandar
#10 men det där är väl pelham??
// Alexandra

#11 Det var nog portar och var trycket lägger sig som hon syftade på.
aa de va nog så =)
// Alexandra

#11 nr 1 är jaktkandar, nr 2 och 4 kandarstång och nr 3 är nån form av westernbett.
men ja, det var portarna jag ville visa! finns inte så många varianter av portar på jaktkandar, har bara sett den på bild nr 1 samt helt utan port =)
Jag skulle använda det på mig ponny. Men det var "för långt" uppåt. Så det tryckte mot kindtänderna. Jag märkte inte det först, så var noga med att kolla det :)

har samma problem, min går inte att hålla i hoppning/uteritt på tredelat vanligt så jag har jaktkandar. funkar utmärkt! mycket bra att man kan ställa in dte lit efter hur stakr hästen är. jag rekomenderar det=)
Jag tycker fortfarande att det bästa är ett helt vanligt pelham med två tyglar (A) Då kan man rida med mjuk hand när det inte krävs mer och man har ändå ett nödstopp som inte används mer än när det behövs! =)
Hakuna matata!
är det någon som vet något om det finns rekt jaktkandar??
// Alexandra

ja det finns det, driveout.se
tack så mycket =)
// Alexandra