Mula på ponnyhoppning?
jag har en mula som jag gärna vill tävla,
alltså en häst/åsna.
och får man tävla mulor på lokala ponnyhopptävlingar?
jag får ju det på klubbtävlingar,
någon som vet? :)
/Ellen (:
haha, va roligt :P Jag tror det är bäst att du ringer ridsport förbundet och frågar. Men dock så tror jag inte att det är tillåtet, men man vet ju aldrig.
Precis som #1 skriver är nog det enklaste att få ett korrekt svar att ringa till Sv.ridsport Förbundet och fråga där. Det är ju inte en vanligt förekommande fråga om man säger så…
För övrigt tycker jag att det är hur häfftigt som helst att du hoppar med din Mula! Kan du inte lägga in lite bilder så vi andra får se?
Ja det vore jättekul att se! 

Varför inte egentligen ? 
#4 Det är ju hästtävlingar. Men man vet ju aldrig, kanske är tillåtet :P

Haha, jo, jag förstår det, men jag ser ingen riktig anledning till att inte tillåta det! ;) Men jag tvivlar på att det är tillåtet dock..
Får man se bild på mulan som hoppar? Om du har bilder asså. Har aldrig ens sett någon rida en mula så det vore kul!
På pay and ride samt klubbnivå kan man säkert få tävla, men vad gäller klubbar så kan det ju vara en idé att höra med den specifika klubben.
Jag får tex lov att tävla både dressyr och hoppning med min bomlösa sadel på min hemmaklubb på högst Klubbmästerskapsnivå men inte borta.
Men däremot skulle jag råda dig att förbereda dig mentalt på att få en del skit, jag har ett kallblod modell stor och har hört både positivt o negativt om honom, det är det "roliga" med att ha någon annan som rider min häst på tävling. "ska den där tävla?" "den kommer ju aldrig komma runt" "får man tävla sånna där?"
O det är bara om ett kallblod, så gör som jag, skit högt o heligt i de som säger så din häst/mula är lika mycket värd om inte mer. Ni är modiga som vågar ut och tävla när man ser litet annorlunda ut. :D
*viftar med hejarflaggan*
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#8 Bra skrivet!
Jag är mest fundersam över mulan hur den är byggd i kroppen, dom är väl inte direkt framavlade för att hoppa. Men lägg jättegärna upp bilder eller film!
#9 Nej mulor är ju knappast avlade för hoppning men det säger väll inte att de inte kan hoppa för det?? Jag har sett bilder på #8's häst som inte heller är avlad för hoppning men ändå hoppar med bra teknik och stor vilja.
Trådskaparen skriver ju att hon vill rida lokalt och då finns det ju klasser som motsvarar klubbtävling (men med lite mer konkurrens) och då kan hästar (i detta fall mula) klara sig lika bra som en 'avlad' häst. Frågan var ju OM MAN FÅR STARTA MED EN MULA LOKALT.
#10 haha, nej han är verkligen inte avlad för hoppning, men gör det mer än gärna ändå :) Tack för komplimangen! vad glad jag blev! :D
Hoppas vi får mer info om det här med mulor.
Bifogar bild på min dunderklump som hoppar här 80-90 cm (många har säkert redan sett den).
#10 Jag vet att frågan var Om det är tillåtet att starta med en mula, jag bara spinner vidare på ämnet.
Det jag undrar är om Mulan är byggd som en åsna så känns det inte lämpligt att hoppa med den. Men jag vet inte hur denna Mula ser ut. Jag bara undrade.
#0, Det skulle ju helt klart vara häftigt att se
#11, Han är ju jätteduktig! Jag har ju min "dunderklump" som också hoppar galant, han löshoppar 140 med god marginal, teknik och vilja.
Inte tusan är han avlad för hoppning han heller, men det finns guldklimpar inom allt 
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
Mulor precis som hästar kan ju vara väldigt olikt byggda. har sett bilder på välmusklade STORA mulor fårn usa under western-rushen som inte skiljer sig mkt från hästen, till mulor som ser ut mer som åsnor än hästar.
Det vareierar ju så kraftigt. Nu har vi ju inte sett denna mulan ifråga, men oavsett vilket så är en varierad träning bra och hoppar man 20cm eller 120 spelar väl ingen roll :D
Vi pratar ju inte om GP tävlan utan normal lokal tävlan. Jag har svårt att tro att man får men som sagt, snabbaste sättet är att ringa förbundet och fråga :D

tack för alla svar! :D
jag vet inte heller varför inte man skulle få, jag skulle då tävla henne ungponny-klass, hon är inte så utbildad utan vi har bara prövat hemma och hon tycker ju om det jättemycket!
och det är en mula jag har, den ser mer ut som åsna än häst,
mulåsnor, ser mer ut som häst än åsna,
mula - mamma häst, pappa åsna
mulåsna - mamma åsna, pappa häst
att hon inte är bygd för att hoppa spelar väll inte så stor roll?
det finns ju många hästar där ute som tävlar hoppning och inte är just byggd för det?
jag menar, har man viljan så går ju det mesta! :)
_här kommer en bild när vi bara hoppar lite hemma en dag :)
det är dålig kvalite och jag är STOR på henne, men det är ju bara för att lära henne som jag vill komma ut lite, somsagt, UNGPONNY-KLASS :)
_och kom ihåg att mulor är viktbärande!
en tjej jag träffade som är van vid mulor och åsnor sa att hon lätt kunde ha någon som är 165-170 på ryggen :)
/Ellen (:

någon som har nummer eller mailadress till sv. ridsportsförbundet? :)
jag har letat men hittar inte!
/Ellen (:
#15 Jag måste säga att ni är ett härligt ekipage! Hoppas verkligen att ni kommer kunna åka och tävla

#17, tack! :D hon är supercharmig, och vi har verkligen fäst oss vid varandra. jag förstår egentligen inte varför inte jag skulle få tävla? :)
/Ellen (:
#18 det är väl alla de här häst-fascisterna… :S
Vet ju att i lydnadsdressyr för hund så är det ofta väldigt kinkigt när en balndrashund vinner en klass jämte en rasren schäfer tex…. tyvärr går det tänket igenom även hos en hel del hästfolk.
Men jag hoppas att man får se litet mulor på tävlingsbanorna. Finns det inte ett svenskt förbund för just ridmulor och mulåsnor?
Visst ser du stor ut på henne, men samtidigt så finns det många som tävlar ponnyer och ser ännu större ut. Och som sagt, även om varken hon eller min häst är avlade för hoppning så betyder itne det att de inte tycker det är skoj eller att de kan hoppa :D Man ska göra det som ens häst/mula tycker är skoj. O är det hoppning? ja skit i alla skitstövlar som snackar skit för de vet inte bättre :D

#19, toppenbra sagt! själv tycker jag ju också att det viktigaste är att hästen/mulan har roligt när den hoppar! :)
det finns iaf åsneföreningen, där är vi med också, har fyra åsnor med :) ar inte kollat upp med mul/mulåsne förreing/förbund :)
jaaa, jag förstår faktiskt inte skillnden på en renrasig schäfer och blandras när deet gäller hur lydig som är? :S
/Ellen (:
Haha, vad häftigt! :D Hoppas verkligen att du får tävla. ;) Så kan du sätta alla ras-snobbar på plats. Själv rider jag travare och de kan minsann också, bara de vill. ;)
#21 Jag har också travare och får ofta höra att de inte kan hoppa…
Min Princessa hoppar helt underbart! Hon älskar det! Står det ett hinder på ridbanan så ska det hoppas! Så är det bara enligt henne.
#22 Jamen visst är travare bra ändå! ;) Och härligt temperament också. :)
#22 jo men det har jag också hört…. sålänge man inte har en halvblodshäst, en KWPN, holsteiner, hannoveranare eller annan "Fin" ras så ska man inte visa sig på tävlingar.
Nej tacka vet jag oss som vågar ut o tävla med våra "fula" och blandrasiga/felrasiga hästar/riddjur.
#15: Det där är ju ett russ med för långa öron! Det ser ju veeem som heeelst!
Klart ni ska få vara med och tävla! Jag tror aldrig förbundet har fått frågan förrut.
Jättesöt liten mula! Du har inte fler bilder? Det behöver nödvändigtvis inte vara hoppbilder.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
#25 Haha, jamen helt klart russ med långa öron! xD Och travaren jag rider är då ett halvblod som helt enkelt inte gillar att galoppera och har råkat få några skumma streck på halsen i vitt som liknar siffror och bostäver! ;) Hihihi…

haha, jo självklart har jag fler bilder! :D
Hon heter Iris, och hennes mamma var ju faktiskt russ :D
Jo jag rider travare annars, men vi har betäckt henne nu, eller jag vet inte om det blev ngt, men vi har hingsten hos oss, han är en åsna som heter Cesar :) och jag har också fått höra saker om att travare inte kan hoppa..
ps, titta hennes snygga benskydd ;)
/Ellen (:

haha, jo självklart har jag fler bilder! :D
Hon heter Iris, och hennes mamma var ju faktiskt russ :D
Jo jag rider travare annars, men vi har betäckt henne nu, eller jag vet inte om det blev ngt, men vi har hingsten hos oss, han är en åsna som heter Cesar :) och jag har också fått höra saker om att travare inte kan hoppa..
ps, titta hennes snygga benskydd ;)
/Ellen (:

#26: Va???
Kom inte och säg att du inte förstått det tidigare?! 
Det är ju klart att det är såååå!
H. Thea - lite skämtsam idag
#30 Självklart! Hahah… :D
#29: BEDÅRANDE SÖT!!!!
"Fröken! Vi tar två såna där små med långa öron tack."

H. Thea

#32, ja, jag har ju henne bara på foder, men nästa år får jag nog min egen ;) kallblodstravare/åsna, den kommer bli toppen! 
/Ellen (:
#33 Wow, vad häftigt ändå… Snacka om spännade kombination! :D

#34, jo, och det bästa är ju att mitt sto är ju hur snäll som helst, jobbig att rida men hur snäll och go som helst annars, och jättebra avelssto också! jag lääängtar!
/Ellen (:
#35 Det låter ju bra. :) Du får lägga upp bilder här sedan då, jag skulle gärna vilja se ett åsne-kallblod! :D

jooo, den kommer nog bli hur vacker som helst! :D men det dröjer ju ett år :/
/Ellen (:
Undra då vad min häst är?
Skånsk import av Cobtyp. :D (vi bor i västra götaland och han är uppfödd i skåne :D)
Ellenbellen: Hon är ju bara för söööt <3
Hannybee: Klart man ska ha travare! De är ju bara så underbara <3
Thea: Skönt med lite glada/spralliga människor ;)
#39 Jaaa! :) Synd att han inte är min egen bara, men det är kul ändå. Man lär ju sig mycket på att utbilda dem med. :P

LYSTRING! :D
Jag följde med min kompis på hennes tävling i lördags, och så frågade jag i sekretariatet, och man FÅR tävla mulor! :D
Men eftersom jag är för gammal för att tävla henne vanliga klassen, så ska jag tävla henne unghäst-klass fast hon är 8 år, och jag 15. Busigt! :D Nu gäller det bara att ta mig i kragen, fixa mätintyg, vaccinationerna klara och sen äre bara att köra! :D
/Ellen (:
#41 Awesome! :D

#42 Synd bara att jag är fattig med stort F! :D
/Ellen (:
#43 Ajdå… :P Men någon tävling kan du väl kanske åka på? Du får spara månadspengen! ;)
#41 Ett stort grattis! Och hoppas att du lyckas komma ut på tävlingar! Det vore väldigt kul om du uppdaterar oss hr så vi får följa er i er utveckling.

#44, Haha, jaa, men det är ju mest mätintyget och vaccinationerna som kostar
men jag sparar! 
#45, klart jag ska uppdatera! 
/Ellen (:
#15 - Wow! Cool liten mula som hoppar jättebra!
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
#41 Wow vad häftigt :D Jaaa uppdatera oss får du absolut göra, det här är jättespännande ju haha :D
men gud så söööt :')

#15 Även om du säkert inte är för tung på henne så ser du väldigt stor ut, det kan du bli utesluten för på tävling =/ Alltså att ekipaget är oproportioneligt =/

#50, jo jag vet :/ men en mula är ju jättemycket mer viktbärande än en häst så jag hoppas att dom har överseende för det!
#47, jaa, hon tycker ju att det är superkul! :D
#48, självklart ska jag uppdatera! :D
/Ellen (:
#50 Jag rider min lilla B-ponny hingst som är 117 cm, visserligen hoppar jag honom inte då utan motionsrider honom endast för att vara på den säkra sidan (efter som att han har goda utsikter som framgångsrik avelshingst) - men jag är nästintill övertygad om att lättare klasser med mig på inte skulle vara något problem heller.
17.5 i skena är det inte många Welsh Mountain hingstar som har och då kan ni väll kanske tänka er att lederna är ganska så stora och "tåliga" med (A)
Go for it girl! TÄVLA!!!! :D
Hakuna matata!

shit vad fräckt med en mula! hoppas ni kmr ut på tävlingarna snart.

Jäklar vad häftigt! 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Imorgon åker jag till Sala för att vara med på en Mul/Ånseträff, dom betalar oss för bensinen för att komma dit och visa upp när jag rider dressyr. JAG ÄR SJUKT NERVÖS!
bensin från Sundsvall till Sala kan ju inte vara billigt?!
Någon Sala-bo som ska dit och kolla? :)
/Ellen (:
Tyvärr blir Sala lite långt från Mariannelund men ett STORT LYCKA TILL!!!
Hoppas på uppdatering förstås! 

#56, Jag kommer hem på lördag kväll, så då kommer jag skriva hur det gick under dagen, förhoppnignsvis kommer jag få pröva att rida andra mulor, dom är verkligen toppendjur, så alla som inte testat att rida mula borde verkligen det!!
Jag må vara hästtjej ända in i själen, men mula är något speciellt!
/Ellen (:

Lycka till!
lycka till

VI VANN ALLA GRENAR VI STÄLLDE UPP I! :D
Det var väll bara typ tre, men hon var hur duktig som helst! ;)
Dressyruppvisningen gick väll sådär, vi fick rida i en kölig hage, så jaja.
Coonjump-tävlingen vann hon delad med en annan mula, typ höjdhopp.
Trailingen eller vad det hette vann vi också, en sorts lydnadsbana.
Galoppen förlorade vi först tjugo meter på när en annan mula backade på oss i starten, men det tog vi igen och vann med fleraflera meter! :D
/Ellen (:
Vad kul för er! :D Grattis!

Grattis
var det olika storlekar på alla mulor? 
#60 Coolt, grattis! :D

tack :D
#62, det var faktiskt bara fyra mulor med :/ men det var åsnor och några hästar med. Min mula är ju ca 110, en annan av dom var ca 95-100cm, en var 118 och en annan (med mamma som var en hopphäst för FLERA HUNDATUSEN) var 139, det var en tjuvbetäcking :)
Vi lyckades ju köpa med oss den lilla, så nu har vi 2 mulor, 4 åsnor, och snart 7 hästar! :D
/Ellen (:

Stort grattis!

tackar! :D
/Ellen (:
Grattis!! Sååå söt!

Det blir inget av :(
Fick välja mellan att ha en tävlingshäst eller henne :/
Så vi ska lämna tillbaka henne till dom som äger henne och dom ska nog lämna bort henne på foder till någon annan som kan rida och tävla henne.
Känns jobbigt, för hon är så himla personlig och charmig :/
/Ellen (:

#69 Oj oj vad söt! 
#70 Använder charmen när hon har gjort något dumt ;) brukar tjuvnypas och sno godis
Hon spelade "Rudolf" på ridskolansdag på Kungsnäs :) Det var mååånga barn som skulle klappa o ge godis. Skrållan var mycket nöjd
http://jaycut.com/mix/107566/preview?context=user_110761 Filmklipp på Skrållan :)

#69, nä, bor åtta mil utanför sundsvall :)
Nu har vi en till mula på gården.
Eftersom att vi ska lämna tillbaka Iris så är mitt mål iår att jag ska tävla våran åsna Daisy lokalt. Hur det går är väl en annan sak ;)
/Ellen (:
#73 Skulle vilja komma ut men blir nog mest i körgrenar då Skrållan är Dvärgåsna. Vet inte om hon orkar bära mig :/

Nää.. Daisy är runt 130 :)
/Ellen (:
Skrållan är runt 1 meter elr mindre ;)

Okej ;)
/Ellen (:
Säg inte att mulor inte kan hoppa! Titta här!

den kunde hoppa! nästan stillastående också=)
#64 Ingen dålig tjuvbetäckning ;)
lägger in ett klipp med en mula som hoppar (:
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

#80, Nej verkligen inte ;) Inte så glada hästägare tror jag heller :O
/Ellen (:
#82 Det får man väl förstå, men lite kul var det för åsneägaren antagligen :P

Jaa ;) Dom fick ganska mycket för henne ändå tror jag, för att vara en mula dvs :P
/Ellen (: