Taxering du eller hästen?
Jag satt och funderade nu när jag skrev i en annan tråd över taxeringen. Beroende på hästar så taxerar jag oftast åt hästen, det sker på automatik, jag har ridit ganska mycket ovana eller osäkra hästar som kommer in fel, trampar om osv så jag har skaffat mig vanan att taxera in en häst, alltså räkna in galoppsprången och "trycka av" hästen med skänkel och sits.
Men om jag riden en erfaren häst som kan taxera själv så brukar jag efter två språng komma på mig själv och sluta för det slutar bara med en häst som antingen hamnar i konflikt med mig (vi är inte överrens om avsprångspunkten och jag förlorar balansen) eller tar i utav bara tusan för jag ber om det. Självklart hade jag sett att alla hästar kunde taxera själv.. men nu är inte verkligheten sån.
Vad tycker ni ska man taxera åt hästen eller ska dom få "lära" sig genom att krascha eller slå i. Halva språng går ju alltid att åtgärda men det är ju inte alltid hästar hinner med att komma upp när dom får trampa om.
Jag gör det som en säkerhet för jag är i grunden hopprädd men erkänner inte det när jag sitter på hästryggen. Och jag ser ju gärna en kombination av mig och häst, men hur ser ni på det?
Jag taxerar aldrig tror jag, Harry sköter det åt mig, han lär sig och jag lär mig tillsammans. Det är så många år som jag varit riktigt jäkla hopprädd så jag ser detta som en omstart, gör jag fel och hästen fel så går det galet, gör vi rätt så blir det rätt :D
men självklart hade det ju vart bra om ajg också kunde taxera, men just nu så går mestadels av min energi åt att hålla mig kvar och styra ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
På min egna häst så låter jag hon sköta taxeringen, det känns som vi blir säkrare då! Men har börjat lite med att jag ska taxera också, men oftast får hon sköta det.
På ridskolans hästar sköter jag taxeringen åt hästen.

Det är så svårt det där… Jag vill gärna "trycka av" Kalle eftersom han har ganska svårt med avstånden. På hoppträningen i helgen bad ridläraren mig att sluta med det, och faktum är att han hoppade bättre då! 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

jag åker med
tur att min häst är snäll och sköter allt åt mig;)
om det är en oerfaren häst hjälper jag till med taxieringen har jag fått lärt mig, annars sköter ofta hästen det själv.

Jag får taxera dite själv, i sommras exempelvis totalkrashade hon om jag inte gjorde det. Nu är det väl bättre, men hon kan inte taxera själv och jag vill inte att hon ska krasha hinder. Både för att hon får sämre självkänsla och att jag inte gillar det, såklart! Så henne behöver jag taxera, om det är en häst som hellre fixar det själv börjar inte jag kludda med den och säga åt hur den ska göra :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Jag har inte hoppat sådär jättemycket, och sanningen är att jag inte ens vet hur man taxerar åt hästen. Jag har bara hoppat trippelbarr en gång, och då sa ridläraren att vi skulle försöka få hästarna att hoppa av lite senare, eftersom att hindret är brett. Det fungerade rätt bra, men det var mest att jag kortade/längde galoppsprången på väg mot hindret, inte att jag sa till när han skulle hoppa av.
Tur att Tinto, som jag hopptränar med, är så duktig och fixar sånt själv :)

Man lär sig taxera, nästa gång du hoppar börja räkna in de tre sista sprången in, då lär du dig finna en jämn och bra takt, får du ett halvt språng så kom du fel. Rid kombinationer när du kan variera antalet språng mellan hindren, då lär du dig bibehålla en takt och variera den. Det är en känsla som växer fram, testa också någon gång när du hoppar att du gör halvhalt 3-4språng innan, sen tänker du hela vägen "ett språng till, ett språng till" du ska alltså korta upp hästen så den får gå med kortare galopp mot hindret. Men det kan ske att du genom detta kommer fel för du håller hela vägen in i hindret, det är inte meningen!
Då stannar hästen eller hoppar som en helikopter, språnget över hindret ska kännas som ett naturligt flyt över hindret, du ska kunna räkna in jämt 1,2,3 och hopp utan att ditt tempo ökar eller saktar ner. Så börja med att kunna räkna in din språng så dom blir jämna, övriga övningar kan du ta när du är där att du lyckas 90% av gångerna ;). Sen är det lika bra för dig som för hästen att öva med bommar för att se avståndet.. Tror många lär sig taxera för att överleva på hästar som inte kan det :)

Svårt att säga faktiskt, jag bestämmer ingen exakt avsprångspunkt utan ser bara till så han inte kommer stort åtminstone, sen får han sköta resten själv för det gör han mycket bättre än jag 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
oftast behövs inget annat från mig än att kontrolera fart och väg. Wilma sköter hoppningen =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Olika, men min häst taxerar ganska mycket själv. Det blir ju bättre, han är erfaren och ser avståndet bättre än vad jag gör så han fixar det bättre än mig. Och han hoppar bättre om man "låter honom vara" liksom 
Ridskoleponnyn jag hoppar får jag taxera åt, han har inte lärt sig det :)

Jag brukar taxera själv, i alla fall med ponnyn :)
Jag kan inte ens taxera. Jag försöker snällt hålla balansen och rida mjukt så får hästen fixa resten själv. Det brukar funka bra än iaf. Tur ponnyn är så rutinerad.
Jag åker halvt med, om jag märker att de håller på att bli helt fel så hjälper jag självklart till.

Min häst hoppar gärna av konstigt men om jag ska vara ärlig så vet jag inte hur man gör när man taxerar åt hästen. Sen vägrar hon väldigt ofta pga min osäkerhet så det känns lite som om jag skulle ramla av om jag försökte^^