Hur gör ni!?
Nu vill jag veta.
Hur gör ni om vi säger att er häst har haft en vintervila på ca 2 veckor. Hur gör ni när ni sätter igång o hur långt innan ni tycker hästen är "igång"?
Alltid bra att höra hur andra resonerar o tänker.
MvH Sofia Hedman http://heediis.blogg.se

En häst som är i bra grundkondis tappar inte alls mycket på 2 veckor, speciellt om den går mycket i hage. När Kalle haft 2 veckors vila skrittar jag de 2 - 3 första dagarna och skrittar och travar sedan resten av veckan. Efter ungefär en vecka rider jag som vanligt igen. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Håller helt med HannaT. ta det lungt första dagarna och rid sedan som vanligt.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Jag skrittade i början, sen tog jag trav och skritt resten av första veckan. Andra veckan kör jag lugna pass och tredjeveckan är han som vanligt! : ) Men beror lite på häst också ^^
Våra hästar har vilat i sex veckor och ska sättas igång nu. Vi börjar med att rida ut i skogen. Vi kommer att skritta första veckan, andra veckan börjar vi trava lite lätt för att sedan öka på med mer trav tredje veckan. Först vecka fyra börjar vi arbeta med deras form och inte förens vecka fem eller sex börjar vi med galopp. En bra grundregel är att igångsättningen ska ta lika lång tid som vilan har varit lång. Dvs:
2 veckors vila = 2 veckors igångsättning
6 veckors vila = 6 veckors igångsättning
Har en tävling om just detta på min blogg denna vecka (v2)

Jag tänker typ såhär;
Håller med Hanna att under 2 veckor så tappar hästar varken kondition eller muskler. Men när mina hästar vilat 2 veckor brukar jag som tin-tin sätta igång dem i ca 2 veckor. Första veckan med typ bara skritt några dagar sedan också trav. Och i vecka två lägga in galoppen och rida lätta pass. Och vid v 3 år de "fullt" igång.

Det beror på hur pass vältränad hästen var innan vilan, utifrån det lägger jag upp hur lång igångsättning hästen få :) Sedan kan man även tänka på om hästen är äldre (Blir stelare och tappar kondition/styrka snabbare under vila) eller om den har varit skadad (Och det är därför den har fått vila).
För en häst som varit bra igång innan vilan tycker jag att 1 veckas skritt räcker, sedan några dagars trav och därefter några dagars galopp på rakt spår innan man börjar med "riktig" träning. 2 veckors skritt för en gammal och stel häst fungerar utmärkt också! :)

#& Precis, håller ju självklart med om att det beror ju på hur hästen arbetade tidigare o i vilket "tillstånd" den är. Och självklart också hur gammal den är.

Håller helt med #1, bra grundkondis så tappar de inte speciellt mycket och tar de då lugnt de första dagarna :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Håller ochså med #1:)