Problem-ställning
Vi har en ponny hemma som heter Moa. Hon bröt vänster bakben när hon var 5 år. När vi fick henne så var hon inte så mycket "ordentligt" riden. Äldsta dottern till hon som ägde Moa red henne ibland men då barbacka i full galopp. Hennes 8-åring klarade inte av henne heller då hon gärna bockar. Trots att jag tycker att hon har förbättrats jättemycket sen hon kom hit så har jag jättesvårt att ställa henne. Man börjar att ta och sen när hon inte bryr sig så tar man lite mer. Det slutar med att hon backar och börjar småstegra lite. Jag vågar inte gå till den punkten där hon stegrar ordentligt.
Vad tror ni att det kan bero på? Att hon kanske måste belasta bakbenet mer så hon tycker det är obehagligt? Jag har ingen aning, skulle verkligen behöva lite hjälp=)
Sen har jag svårt att fatta galopp på henne också. Antingen så vill hon springa in i galoppen (vilket jag inte tycker att de ska göra) eller så använder man spöt eller klämer till extra med skänkeln men då sparkar hon back-ut=/

Kan vara benet som spökar, tycker du bör ta ut massör/terapeut så du vet säkert.
Om det inte är benet tror jag det mesta är att hon inte har lärt sig. Hon kanske aldrig har lärt sig galoppfattnig utan har kanske alltid sprungit in i galoppen. (väldigt troligt med tanke på hur hon reds förut)
Att hon stegrar kan bero på att hon har problem med munnen/bettet eller så protesterar hon för att hon inte förstår vad du vill (att hon inte lärt sig ställning/böjning). Min storhäst var jättesvår att ställa men efter bettbyte gick det jättelätt.
Skynda långsamt så går det fortare.

#1 Vi har haft en massör ute men hon sa inte att det kändes konstigt eller något sånt.
Jag kanske ska prova att byta bett men hon har bara ett vanligt tredelat. Kanske ett rakt bett eller något sånt skulle passa bra.

Jag tror det är en utbildningsfråga isåfall.
Skynda långsamt så går det fortare.

#2 Hon hade inga spänningar i kroppen som massören kunde känna? Hur länge har du ridit henne?
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

#4 Jo lite spänningar. Vet var men kommer inte ihåg vad det heter. Vi skulle i alla fall stretcha rygg, ben och nacke på henne efter ridning. Men det skulle vi göra på vårt halvblod också.
Vi har haft henne i ca 1½ år nu och hon har förbättrats. Vi började kräva lite mer av henne i våras typ. Då fick hon gå på några dressyrträningar med min syster men det slutade med att min syster inte ville längre.
Jag har inte råd med dressyrträningar på både henne och mitt halvblod tyvärr=/ Men jag skulle jättegärna vilja! När mitt projektarbete är klart så ska Moa få följa med på en dressyrträning istället för Ettan(halvblodet).

#5 Jag läste första inlägget man jag förstår inte riktigt. Vad är det hon gör när hon "inte vill"? 

#6 Först börjar hon backa och om man fortsätter så börjar hon småstegra och med min syster har hon stegrat rätt så högt. Asså visst hon är envis men om hon reagerar så starkt på något känner jag att det måste vara något fel:/

#7 Om ni har råd så tycker jag absolut att ni ska kolla henne hos veterinären. Det är så mycket lättare att jobba vidare när man vet hur hästen mår i kroppen.
Hur tror du annars att det skulle gå om en longerade och den andra satt på ryggen och red? Har ni provat?

#8 Ja asså veterinären är ju en bra idé. Men hon är friskförklarad. Det ända är att hon har en rörelsestörning i benet och den är nästan helt borta nu. Sen är ju pengarna absolut ett problem, men man ska väl inte ha häst om man inte har råd=P
det har vi faktiskt inte provat. Kanske ska göra det=)
Jag kan också tänka mig att eftersom hon inte har varit så seriöst riden och den som red henne var 8 år så har hon lärt sig att hon kan göra sådär och komma undan med det. Om hon bockar så får hon av den som sitter barbacka på ryggen eller den där lilla 8-åringen som inte har ett skit att säga till om.

#9 Jo, hästar lär sig olater fort. Det tog mig ett halvår att vänja av Kalle de värsta bockningarna.
Jag själv har ingen erfarenhet av det problem du har, men någon annan kan säkert komma med bra råd.
Vägrar hon helt galopp i höger varv med så tror jag inte (eller åtminstånde inte endast) det är benet som spökar, då är det nog träning som gäller. Pröva att tömköra i galopp och se om du kan lösa det bättre från marken =)
Hakuna matata!
Cortez uppförde sig ochså så efter att han hade stått ett tag utan att bli riden ordentligt( jag kunde inte rida så bra då heller, men det fanns helt enkelt ingen som kunder rida ner honom bra) men när jag började ta tag i honom var han jätte dum, gick bakat, stegrade sig(som han alldrig gör) bockade och försökte få av mig.
mitt tips är att när han är steld, precis när han försöker göra något dumt, ställa åt andra sidan, och göra en liten volt, så man liksom bryter det beteendet. det gick bra för mig, nu går han super bra igen:), men då får du försöka rida lite ifrån staketet.:) hoppas det hjälpte, Lycka till:)