Hur ser er träningsvecka ut?
Jag undrar hur ni lägger upp träningsveckorna för era hästar! Kör ni alltid samma race eller varierar ni? Hur mycket går på "släntrian" och hur mycket ligger det en tanke bakom det ni gör?
Själv har jag alltid en tanke bakom mina ridpass. Jag gör aldrig något utan att ha en plan om varför, även om det gäller ett skrittpass i skogen! Det måste finnas ett syfte med det jag gör, annars kan hästen vila. Jag är nog sån som person; Ordentligt annars kan det vara!
Jag lägger personligen aldrig upp en träningsvecka på detta sätt:
Måndag: xxx
Tisdag: www
Onsdag: kkk
osv.
Mina träningveckor ska dock alltid innehålla: 1 klättringspass, 1 hoppträning för tränare, 2 dressyr/markarbetespass, 1 vilodag, 1 konditionspass, 1 hoppning enskilt.
Nu blir det tyvärr sällan så utan det blir ofta fler vilodagar pga jobbet eller andra aktiviteter som måste göras. Ofta är det sjukgymnasten som tar extra tid.
Dessa pass lägger jag sedan ut i veckan så att det passar dagsformen för oss båda. Det jag INTE kompromissar med är klättringen, hoppträningen och markarbetet! Det är mina grundstenar i träningen och utan grunden faller huset.
Hur tänker ni?
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Jag har gjort ett litet schema för min häst,
måndag: hoppning
tisdag: klättring i skog
onsdag: 2 timmar valfritt
torsdag: Skog
fredag: valfritt
lördag:dressyr
söndag: bara skritt
har dock aldrig följt det en hel vecka ännu, och så vilar hon två dagar i veckan också. Men det blir dom dagarna jag inte orkar, eller vädret är piss. men jag brukar mest rida för det jag känner för. Men brukar alltid ha ett dressyr pass och ett hoppnings pass i veckan även ett klättringspass.
Men ponnyn gör jag bara lite lätta saker, som skrittar ut en liten sväng, försöker vara i skogen med han en gång i veckan iaf :)

Jag rider inte Kalle särskilt seriöst just nu och har inget schema jag går efter. Men då jag rider ordentligt ser det ut ungefär såhär: 4 dagar uteritt och 2 dagar i paddock/ridhus. Jag försöker klättra minst 1 dag i veckan, hoppa 1 dag vecka och rida ett ordentligt dressyrpass.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Jag har ingen ridvolt eller så, så det blir rida i skogen varje dag, sen hopptränar jag en gång i veckan eller varannan vecka :)
Jag får rida igenom henne i dressyr ute på någon äng kanske eller på någon väg. Inte det bästa, men det duger.
Vi brukar ha en intervall med 2 hoppning, 2 dressyr/markarbetet, 1 klättring, 2 uteritter, 1 longering, 1 tömkörning, 1 löshoppning, 2 aktiva vilodagar och 1-2 hel vilodag.
(aktiv vilodag = promenad i skogen i grimman)
I vilken ordning arbetspassen kommer är vi flexibla med, men vi försöker sprida och blanda så mycket det går innan vi börjar om på en ny intervall. Vårt schema sträcker sig mer än över en vecka mao.
#4: Ni gör som jag då med andra ord!
Självklart kan en "träningsvecka" vara längre tid än 7 dgr. Det beror ju på hur man resonerar. Jag tänker i 7 dgrs intervaller för det tycker jag är enklare.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

höst/vinter/vår; jag har inget direkt schema utan jag rider så mycket dressyr jag kan hela tiden. rider ut när det är "nödvändigt", minst 1 gg i veckan, helst 2 ggr. har en kompis som hoppar honom åt mig vilket vi försöker göra åtminstone 1 gg i veckan, helst 2. (varav ett är "riktig" hoppning och det andra bara småskutt).
en vintervecka kan se ut såhär (inte i ordning); 1-2 dressyrlektion, 2-3 dressyrpass, 1 uteritt, 1 hoppning, 1 vila.
Nu på sommaren ser det istället ut såhär; 5-6 uteritt. åker in till ridhuset 1 gg i veckan och har dressyrlektion, annars rider vi ut.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jag gillar att göra scheman hihi;)
måndag:dressyr
tisdag: vila
onsdag: uteritt(klättring mm)
torsdag: Hoppning
fredag:markarbet
lördag: uteritt
söndag: vila

nu känner jag att jag och Thea är ganska lika :)
mina tränings veckor innehåller : 2 dressyr pass 2 hopp pass (1 för tränare + 1 enskilt) 1 ''skogspass'' (klättring) 1 vilodag/aktiv vilodag
'
mm..
brukar tömköra hästen,longera eller löshoppa någon gång under veckan också :)

Måndag: Skogen, eller rastas av på galoppbanan.
Tisdagar: Hoppträning
Onsdagar: Uteritt, lungt
Torsdagar: Dressyrträning
Fredagar: Markarbete / uteritt
Lördagar: Uteritt ( eller vila, beror på pass dagen innan)
Söndag: träning själv ( eller vila)
En dags vila, beror som sagt var vi gör dagen innan!:D

jag har slutat göra scheman för jag bröt dem jämt och ständigt iaf…
jag försöker bara se till att jag inte rider alltför mycket i paddocken men denna tiden på året så blir det svårt att komma ut i skogen annat än på helgerna… sen försöker jag hoppa 1-2 ggr/vecka, men det är bara småskutt pga mig…
Jag tar det som det kommer, det bror på vad jag känner mig för, och hur hästen går, tillex, om hästen har hoppat mycket dan innan, så kanske jag rider lite på långa tyglar, och tränar min balans istället:)