Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etiketthopphästens-träning
Läst 2962 ggr
fridak
0

Träna bort överhoppning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kommer en häst sluta överhoppa sig med träning? eller kommer den alltid överhoppa?

Jag har haft "min" lille kråka i tre år nu, och i början visste han knappt vad han skulle göra med ett hinder. Nu vet han att han ska hoppa men han tar i lite väl mycket och hoppar en bra bit över. Jag har inte någon direkt hjälp i stallet då alla andra hästar är lite väl nonchalanta på våra lätta bommar.

Vi har tränat hoppning för tränare i ett drygt halvår tror jag och framstegen är enbart tack vare dem:)

Jag har varit lite feg när det gäller hoppningen efter ett uppehåll från regelbunden hoppning på knappt tre år. Nu blir det allt bättre förutom det att nu närmar vi oss nästan normala höjder och då hoppar pålle än lite högre och jag blir feg igen.

bifogar en bild så kan ni se

swedensess
0

hade också en häst som över hoppade innan men det försvann med tiden =)

försök att hoppa regelbundet och mkt (inte för mkt så klartFlört)
så kommer h*natt tröttna säkert på att över hopaa och förstå att h*n inte behöver överanstränga sig :P

fridak
0

#1 okej. bara att bita i det sura äpplet då. Jag vill helst sätta upp någon annan på honom för att hoppa, problemet är att ingen annan verkar hitta bromspedalen^^ kan ju vara bra att ha kontroll över hästen när den är på marken och därefter testa att flyga lite.

HannaT
0

Det handlar ju ofta om att hästen är orutinerad och överhoppar för att "vara på den säkra sidan". Det finns ju hästar som alltid överhoppad, trots träning, men för det mesta går det att träna bort. Så det är bar att fortsätta som du gör nu - träna på.

Han är fin din pålle. Skrattande

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

fridak
0

#3 tack! :)

Fiona
0

Jag säger som de andra, träna på! Och om inte det funkar så får du väl höja ordentligt så att han inte överhoppar Flört Haha!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

EelyCortez
0

det är ju egentligen inget vidare problem att han hoppar högre, men med träning kommer han nog att lära sig hur högt han behöver hoppa, lycka till!:)