Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etiketthopphästens-träning
Läst 1767 ggr
HannaT
0

Hoppning på vintern

Hoppar ni era hästar lika mycket på vintern som under resten av året?

Det är mörkt ute, fruset i marken och de flesta känner väl av lite vinterdepression, eller kanske tvärt om: julpepp? Hur är det för er?

Jag själv tränar nog hoppning mest under vintertid faktiskt. På sommaren är det för varmt för min smak. Kalle blir så härligt pigg under vinterhalvåret dessutom, mycket kul att rida. Oskyldig

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

J-Parnebo
0

För mig blir det nog mindre, för hårt att rida i paddocken på vintern, och manegen kan man knappt rida i, bara helger och då har jag dressyrträning.
men ska börja ta hoppträningar en gång i veckan nästan, så då blir lite hoppning iaf.

MLphoto
0

Blir knappt ingen hoppning alls under vintern faktiskt, iaf inte sålänge det är fruset. Har ju bara åkrar att rida på (förutom skogen) och det blir rätt knöligt.

Hade åkrarna inte blivit ett underlag som säger "Hej och välkommen, här kan du bryta benen av din häst" så hade vi ju kunnat fortsätta hoppa under vintern. Så motivationen är på topp oavsett sommar eller vinter, men underlaget är det som sätter stopp.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

HannaT
0

#2 Låter trist. Obestämd Men du rider/hoppar väl i manege då och då? Du laddade ju upp bilder på det för inte så länge sedan.

Jo underlaget här är inget vidare heller. Vi har ju en paddock, men den fryser till is så fort det närmar sig minusgrader.

Kom på att det är så här för mig och Kalle: Hoppar mest under sommaren, men hopptränar mest under vintern.

Lagerquist
0

Jag hoppar på som vanligt, vårt ridhus är varmt med bra underlag så det går alldeles utmärkt, finns inte så mycket som stör heller. Glad

MLphoto
0

#3, Det händer inte speciellt ofta, jag kan räkna tillfällena på fem fingrar om vi säger så. Blir väl lättare när man själv har körkort så att inte föräldrarna behöver köra.

HannaT
0

#5 Jo det är ju så. Jag är också beroende av mina föräldrar när jag behöver åka någonstans med hästen. Ingen höjdare direkt.

MLphoto
0

#6, Nej det är verkligen inte kul att behöva be om skjuts. Rynkar på näsan  Hade varit så mycket enklare om man hade körkort själv, då hade vi kunnat komma iväg iaf en gång i månaden. Det hade räckt gott och väl.

HannaT
0

#7 Jag håller med dig. Jag vill inte heller rida i ridhus särskilt ofta, men det vore ju så underbart att bara kunna åka iväg själv när man väl kände för det.

Min kära pappa är dessutomen en mycket enveten karl som förväntar sig att jag ska diska och dona här hemma i minst ett halvår som gengäld för att han hjälp till med en enstaka körning, haha. Cool

WhoCares-01
0

rider nästan som vanligt (när hon inte är skadad då förståss som hon nu är) etersom våran paddock lutar lite så rinner vattnet ner så det samlas vid ingången. det är alltså där det är som mest fruset. vi saltar och harvar regelbundet för att hålla spåret och det två stora volerna fria från is och snö. hoppar gör jag som vanligt en gång i veckan, och då är det på träningen i ett ridhur några kilometer bort.

nu när hon har lite ont så blev vi rekomenderade lätt jobb i tre veckor så förra veckanskrittades hon bara och den här veckan har vi börjat trava lite och tömköra. tror det får bli lite lätta travbommar eller nåt då

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

HannaT
0

#9 Vad tråkigt att hon är skadad. Rynkar på näsan Hoppas hon blir bra snart!

WhoCares-01
0

#10 det blir hon =) hon har "bara" en inflamation i bogen och en sträckning högerbak från korset till hasen men kiropraktirn/natrapaten (eller va man nu ska kalla det) säger att hon blir bra med vila + en till laser och en till schockvågsbehandling… hoppas han har rätt =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

my-real-life
0

Jag brukar hoppa som vanligt :)  har skritt avstånd till ridhus så det blir så där 1 gång i veckan ..:)

Peppe
0

Har ridhus på anläggningen så all träning fortsätter som vanligt =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

HannaT
0

#13 Jag är inte ALLS avundsjuk. Cool

Peppe
0

#14 haha det är superskönt, speciellt nu när vi har upptäckt att det finns lampor inne i hinderbyggnaden, så vi slipper springa runt i mörker. tog bara ett år eller så! hahaha

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

JohannaZachrisson
0

Våra ponnysar brukar få en liten "hoppvila" från slutet av säsongen till jul, men runt nyår börjar vi trappa upp lite igen. Vi är ju SÅ bortskämda med ridhus, hihi")

Minetta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hoppar absolut mkt mer under sommaren. Men när det är bra underlag på ridplanen, inte för hårt eller för halt alltså, brukar jag passa på att hoppa med båda hästarna ;)

Bild från 12.02.2009, då var det faktiskt bra underlag, så vi kunde tom. hoppa hemma på småvägarna :P

HannaT
0

#17 Det ser underbart ut!

Minetta
0

#18 Ja det väldigt skoj! hade inte hoppat på kanske 2 månader där så ponnyn var pigg ;)

liljegren
0

Jag kan inte hoppa alls just nu.. har ingen ridvolt och närmsta ridhus ligger 1,5 mil bort så jag kan inte ta mig dit själv.

I skogen är det lervälligt vilket gör att det blir snorhalt.. suck..

JohannaZachrisson
0

#17 GUD VAD MYSIGT:D Fin bild!

fridak
0

jag har inte tillgång till ridhus men jag tränar och hoppar så länge paddocken är okej:)

EelyCortez
0

jag hoppar lika mycket, fasst jag bygger inte lika stora hoppbaner det är så kallt:p hehehe, istället hoppar jag högre höjder, då hästarna är piggare när det är kalltGlad

JenniferH
0

Jag får lite vinterdepression haha :P För jag kan typ inte rida ordentligt på vintrarna. Så nu längtar jag verkligen till våren!

fridak
0

ja, snön gör att det inte blir några träningar här:( hoppar själv gör jag inte heller i snön, förutom ett litet kryss-skutt i dressyrsadel med enormt överhopp för att det varit så långt uppehåll…så första hoppningen när alla snö är borta lär bli intressant;)