Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etiketthopphästens-träning
Läst 1809 ggr
love96
2010-02-24 19:11
0

Träning!

Min kompis har en häst som vi ska börja träna hoppning med(kanske tävla senare). Vi försöker att träna upp hästens muskler till sommarn så vi kan börja träna henne. (hästens namn är montana). Montana är otränad, ca:160cm lång, och tjock. Vi undrar om ni har några tips på hur vi kan träna Montana så att hon får muskler osv. Så hjälp oss med tips! Tack!

Kan man träna henne i jupsnö träning att bara skritta?

EelyCortez
2010-02-24 20:27
0

Man kan ju gå på uppförsbacke med henne, det tränar upp musklerna. Jag vet inte om man kan träna i djup snö, det får någon annan mer ``snö van´´ svara på:)

love96
2010-02-24 20:33
0

#1 okej :)

HannaT
2010-02-24 21:04
0

Har hästen vilat länge? Långa skritturer är alltid jättebra för hästar som behöver bygga kondis, även om det kanske känns lite tråkigt. Sedan skulle jag vilja säga att det viktigaste är att ni varierar träningen och går försiktigt fram. Ni kan tex klättra mycket i både upp- och nerförsbackar, longera, tömköra osv. Och kanske ska ni se över hästens foderstat om den är väldigt tjock? När tänkte ni börja hoppa hästen?

Lycka till! Berätta gärna här hur det går för er. Skrattande

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

love96
2010-02-24 21:22
0

montana blir riden lördagar, söndagar och vissa freddagar. nu ska jag börja rida montana 1-2gånger i veckan så.. montana är ganska tjock, hon är mer än normal och mindre än tjock tjock. vi tänkte börja träna montana när banan kommer fram (har smält bort all snö och is.) Tack! :)

kan man tolka utan tolksele? tänkte göra det någon gång.

halludu
2010-02-25 09:12
0

Det där angående "snöridningen" är nog som är riktigt jobbigt för hästarna, så har man en häst som inte är särskilld tränad ska man MAX SKRITTA I 10 MIN! Det är så pass jobbigt för hästen så man ska vara försiktig med det! För att undivika förslitningsskador.

Men annars är skritta jätte bra för att bygga muskler! Klättra? Joggingrundor (utansnö!).

: ) Lycka till !

love96
2010-02-25 17:16
0

#5 tack :)

Rafflan
2010-02-26 15:49
0

Då kan jag smitta in med en fråga kanske?

Hur vet man när hästen är i tillräckligt bra kondition för att man ska kunna börja hopp träna den?

HannaT
2010-02-26 17:38
0

#7 Tja, man kan ju hoppträna på olika sätt och även olika hårt. För mig är även lätt markarbete med bommar en form av hoppträning, men så kan man ju också träna ett riktigt hårt hopp-pass för en tränare - och självklart behöver hästen bättre kondis för det sistnämnda.

Är man på hoppträning och känner att hästen inte orkar mer är det ju bara att säga till att "nu räcker det för oss", och skritta av sin häst. Glad

Rafflan
2010-02-26 17:54
0

#8 ja men om man som ts ska börja träna ;)

okey, tack :)

har länge tänkt på det :P

HannaT
2010-02-26 17:59
0

#9 Tja… det är svårt att säga. Tungan ute 

Man börjar ju långsamt med att hoppa några få hinder, till att senare hoppa bana (tycker jag). Därför kan man ju säga att man faktiskt bygger kondis med hoppträningen, och att man får öka intensiteten för varje pass. Men man kan väl säga såhär: När hästen orkar gå ett "vanligt" dressyrpass: då kan man börja lägga in hinder i träningen.

Eller hur tänker ni andra?

Rafflan
2010-02-26 18:04
0

#10 för som jag ser det börjar man rida konditions träning och terräng ridning, sen rida över bommar och trava låga hindar och sen galopp och hoppa låga hinder och sen öka till en bra tränings höjd på hindrerna och sen börja med bana.

Viktigt är även att inte glömma att även om hästen kan hoppa högt, varva det med bommar och låga trav hinder ;)

Sen varva mellan gångerna med markarbete, dressyr och skogs-ridning ;)