Banbyggnationsändringar
Vice ordförande i FEI, Sven Holmberg, har meddelat om förändringar i regler gällande banbyggnation, enligt artikeln "Nya regler i hoppning", skriven av Sarah Thunholm 2010-02-26 på tidningenridsport.se.
Förändringarna gäller hindermaterialet, där man vill ha djupare hinderskållor samt undvika användande av väldigt lätta bommar, vilket gör hindrena mycket lätta att riva.
Förändringarna behövs för att det inte ska bli alldeles för svårt tekniskt och för att kunna bygga större hinder, skriver Thunholm. Idag behöver hopphästen vara extremt försiktig, och inte ha samma scoop som förr, enligt John Madden i FEI´s hoppkommité.
Även hoppryttaren Maria Gretzer och Peter Lundström, internationell banbyggare, uttalar sig i artikeln positivt om de nya förändringarna. Gretzer tror att det inte kommer fuskas lika mycket, enligt skribenten. Lundström välkomnar detta, då man återigen kan börja rida fort i omhoppningarna och inte behöver ha lika försiktiga hästar. Han tror att detta kan vara bra för hoppsporten med djupare skållor och tyngre bommar.
Läs hela artikeln här!
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Det är nog en bra idé! Jag tycker inte att bommarna ska rulla av om hästen bara snuddar lite lätt.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Håller med!
Bomhållarna vet jag inte om jag tänkt på, men bommarna ska vara ordentliga. Sen kan det ju finnas specialhinder, som ex. det på bilden brevid.
Plastbommar tycker jag däremot inte om att hoppa på! Tycker inte hästarna har samma respekt för dem.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Håller med! :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Hâller med;)