Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etiketthopphästar
Läst 8459 ggr
Betty
0

Fullblod som hopphäst?

Jag funderar på att köpa häst. Jag gillar engelska fullblod väldigt mycket men jag undrar hur dom är som hopphästar? Jag skulle vilja tävla runt 1.20-1.30.

Har tidigare tävlat ponny till MSV i hoppning så jag har inte så stor erfarenhet av stora hästar.

niare
0

haft många fullblod och dom flesta har kunnat hoppa bra och högt, det enda är att dom är otroligt pigga (inte alla) men många och kan vara lite svårhoppade pga av detta. helst ska man ju få tag på en skolad som inte har gått löp innan då dom måste skolas om, dom får ju ofta en väldigt stor tävlingsinstink, men det är underbara hästar :)

Betty
0

ja det vet jag :) rider en pigg fullblods tjej nu som är mycket het på gröten. Det gör inte mig så mycket dock då jag har lättare för det än ngn som är tungriden. Jag är bara 1.60 och väger 54 kg. Tack för ditt svar :)

WhoCares-01
0

själv skulle jag nog hellre satsa på en blandning mellan halvblod och engelskt fullblod i så fall. då brukar det bli riktigt bra. Flippan t.ex är ju blandning mellan de två =) (har jag för mig iaf)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Ahnna
0

Engelska fullblod är en livsstil! Cool Gillar du fullblod så är det fullblod du ska ha, helt klart. De kan absolut hoppa, men som med alla hästar så måste du se till individens exteriör när du ska köpa. Provhoppa gärna om hästen är riden på hinder förut och satsa mycket på dressyrlektioner. (Särskilt om det är en f.d. galoppör.) Har de hoppningen i sig så är dressyren A och O, sen kommer finlir som taxering och hinder-klokhet, men dressyren måste sitta först så att det inte blir några rusningar mot hindren. 1.20-1.30 är inga som helst problem för ett välridet fullblod.

Lycka till!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
0

Håller med Ahnna ^^

vi har ett fullblod i stallet som mer än gärna hoppar, hon är en periodare, vissa dagar kan man rida henne som vilken halvblodshäst som helst, andra dagar så vill hon bara springa och busa, sedan rätt som det är så går hon knappt framåt om hon inte har sällskap… Så det är nog väldigt från individ till individ också.

men hitta en som tycker om att hoppa, och träna sedan dressyr och tempoväxlingar. och köper du en som inte gått löp så är de oftast mycket mer lättarbetade och inte lika heta och obetänksamma.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

sallberglina
0

Jag har fått erfarenheten av att fullblod ofta är "kalla" i benen, d.v.s. bryr sig inte nämnvärt om de går i hindren/river.
Ofta är de ju lite lågställda fram och har annorlunda vinklade bakben och har därför inte samma förutsättningar för att hoppa som en "vanlig" häst, ex. halvblod.

Men absolut, visst går det!

Micky
0

Jag var inne här med ungefär samma fråga i våras innan jag köpte mitt fullblod. Han var galoppör fram tills det jag köpte honom och det har gått jättebra, jag har visserligen inte hoppat så högt än men hittils har han hoppat allt jag ridit mot, utan varken rivniningar eller tvekan och han har inte visat att han på något sätt tycker det är högt än tvärtom tar han gärna i lite för mycket men det håller på att bli bättre. Han tycker det är superkul. Så visst varför skulle det inte gå? Men kom ihåg dressyren:)

Ahnna
0

#6 Jag håller inte med. Flört Som jag skrev ovan så måste man titta på exteriören och kanske inte välja ett fullblod som är byggt som en dragster. Men långt ifrån alla fullblod är det! Även om många är lite högre i bakkärran så är de inte lågställda i fram, men de med de mest extremt vinklade bäckenbenen kan man kanske låta bli att köpa som hopphästar…

Jag har hittills inte träffat något fullblod som inte bryr sig om att den slår i bommar, faktiskt, tvärt om. Det brukar vara väldigt rädda om sig och försiktiga men samtidigt modiga.

www.stuteriprecious.se

HannaT
0

#8 Jag har också fått intrycket att fullbloden är rädda om sig.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

EelyCortez
0

#8, hâller ochsâ med dig:)

NettanLindholm
0

Mitt fullblod, Shimada, kan jag tänka mig att jag kommer få "problem" med när vi börjar hoppa ordentligt.. hon har väldigt hög smärttröskel och vill göra mig till lags i allt. ber jag henne, gör hon det ! hon har slagit i bommar ordentligt vid ett tillfälle, och var då rädd att hon inte skulle våga hoppa igen (det var andra gången i hennes liv hon någonsin såg bommar) men styrde på i galopp och hon hoppade som ingenting..

Nu vet jag ju självklart inte hur det blir när man kommer upp i lite högre höjder, men hon är inte så himla känslig av sig direkt.. dock vet jag många som är det, så kan tänka mig att det är ganska normalt med båda Glad

Ahnna
0

#11 Mja, att en ovan häst slår i bommar behöver inte betyda att den är okänslig och kommer att fortsätta slå i, utan kan lika gärna betyda att den inte har greppat helt vad det handlar om eller att den inte anser det nödvändigt att ta i på låga höjder. Min första riktiga tävlingshäst (kallblod) slog i bommar hela tiden på höjder under 80 cm, sen kom de riktiga sprången. Bäst hoppade hon runt 100-110 cm.

www.stuteriprecious.se

NettanLindholm
0

#12 självklart är det så ! hon har absolut inte fattat vad det går ut på, men hon är inte speciellt försiktig av sig. Har varit med om mer hästar som lyfter lite mer på benen efter ett i-slag, än sånna som inte gör det Flört

emmahagstrom
0

Om jag skulle köpt häst skulle jag inte bry mig så mycket om vad det är för ras, bara den uppfyller de övriga kriterier du har. Blir nog lite väl grov generalisering att sitta o diskutera om fullblod är bra hopphästar eller inte.

Tin-Tin74
0

Som #14 skriver ska man inte stirra sig blind på en speciell ras utan på individen och vad man letar efter. Vill man ha en hopphäst så ska man leta efter just en hopphäst, och vill man ha en speciell ras så tittar man på den rasen.

(Jag kan däremot tillägga att de fullblod jag sett har varit goda hopphästar, om de blivit bra skolade)

http://tintin74.blogspot.com/