Hur mäts höjden?
Jag blev lite osäker efter en konversation med en tjej om hur höjden på hindrerna mäts. Hon sa att höjden var där bommen slutade. Så om hållaren sitter på 100cm var höjden ca 110cm.
Jag har alltid fått veta att man mäter höjden där man sätter hållaren. Så om man sätter den på 100cm är hindrets höjd 100cm.
Hur gör man? :S
Bra fråga, vet dock inte jag heller. Men jag brukar inte mäta vid hållaren. :p
Okej, jag blev lite förvirrad. :P
Från marken till bommens översida mäter jag.
Eftersom inte alla hållare och stöd ser likadana ut så känns det bäst lxm. :P

Man mäter ju till bommens översida eftersom hindret är som högst där;)
Okej, tack så mycket! :) Men jag som har hoppar 100cm(mättes på hållaren) har alltså hoppat ca 110cm(övre kanten av bommen)? :S

Alltså hur menar du? om du har en mätsticka så mäter du ju mellan marken och bommens översida.
Har du ingen mätsticka utan bara tittar på siffrorna som står på hinderstöden så kommer det variera väldigt mycket från stöd till stöd, så vill du veta exakt så mät "för hand" sas
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#6 Jaha, okej. :) Jag kan försöka förklara senare, när jag orkar.. :P

Jag kan visa med mina fina skills i Paint 
Kolla bilden. För om man sätter hållaren/skållan på 80cm så lägger man kanske på en bom som är 8cm. Då blir ju hindert 88cm i stället för 80cm.
Jag har tävlat på några tävlingar där det var "barn" som har varit höjare på banan, och då har hinderna varit 100cmnär de skulle vara 90cm 
#8 Tack så mycket, bilden förklarade bra! :D

våra skållor går snett neråt så där man sätter den blir samma höjd som bommen, så om man jämför med ritningen i #8 så skulle svarta strecket dras snett uppåt till andra gröna nerifrån. men det är våra skållor det:)

det jag funderar på är om dom inte tagit hänsyn till det när dom tillverkat stöden? så om hållaren är på 100 cm så är det egentligen inte 100 cm just dit, utan till bommens översta kant när man sätter hållaren där, om ni hänger med? jag vet faktiskt inte ärligt talat. men några cm hit eller dit spelar väl egentligen ingen roll =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#8 var det en lokal tävling ( antar att dom inte har barn på regional o uppåt?) då? För det kan inte dom veta. Det är banbyggarens ansvar att kolla höjden på alla hinder med en mätsticka.
Alltså är det en 110cm klass mäter dom med en mätsticka från mark till bommen högst upp. Alltså ligger hållaren på cirka 100cm då. Man mäter INTE från hållaren :)

#12 Ja det var en lokal tävling.
Känner igen detta! Hoppade en 1 m med unghäst, där hindrena antagligen låg på 1,10..
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Fast ska man göra det på rätt sätt ska varje hinder mätas med måttstock från marken till övre delen av bomen. Även marken kan ju ha olika höjdskillnader.
Visst! Ofta kanske det är så att banbyggaren inte kontrollmäter hindrena efter höjning, spec. på ponnytävling.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Ja precis, jag tror inte många kontrollmäter på Lokala iaf.
Mycker oseriöst i så fall, tycker jag. Då mina barn tävlade sina ponnysar i hoppning mättes det ordentligt även på blåbärshoppningar. Det inger förtroende för hoppningen och dess arrangörer.
jag tror det hör till ovanligheterna att banbyggaren glömmer kontrollera höjden, och det är nog snarare ett visst hinder som glöms än hela banor, för då borde många haja till och uppmärksamma det i tid!
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se