Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etiketthopphästens-träning
Läst 1624 ggr
QuickStep
2010-03-20 08:18
0

Hoppkurs

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår va jag på första dagen på vår hoppkurs. Dock var det ett dressyrpass som jag då red i hoppsadel. Mycket lösgörande och lite öppna, sidvärts och min häst sa ungefär så här:
sitt du där uppe men jag tänker inte samla mig och jag tänker göra precis som jag vill!
Jag va helt slut efter och han med. Men efter cirka 45 minuter kom han loss jättefint i några varv i galopp på volten.

Det va en helt ny tränare för mig och det är lika intressant varje gång när man rider för nån ny.
Min häst har en tendens att gärna vilja at jag ska bära runt på honom. Så många tränare säger : Lätt i handen, lyft upp huvudet.
Andra säger: Lite mer kontakt, låt han inte bli för lång.

Nånstans där emellan ska jag försöka hitta en balans att rida och somfungerar i vardagen.

Idag blir det hoppning iaf.
Om någon är intresserad kan jag skriva sedan och berätta hur det gick. Jag ska försöka få någon att ta kort.

Tjo / Veronica

J-Parnebo
2010-03-20 09:57
0

åh, skriv  gärna och berätta hur det går på hoppning, tkr det är jätte kul att läsa om sånt Glad

EelyCortez
2010-03-20 18:10
0

skriv gärna:) kul med hoppkurs:D

EelyCortez
2010-03-20 18:12
0

Fin bild ochsâ:) fint hoppat :)

QuickStep
2010-03-20 19:15
0

Nyss hemkommen!

*PHU*

men det gick över förväntan. Galoppen blir vår grej att få ordning på i år.
När den satt så hoppade han som en gud.
Först stutts för att träna vår balans och hästen fick lite gymnastik - komigång- övning.

Sen var det en kombination med 2 räcken sen 4 galoppsprång fram till en oxer på ena långsidan.  (den vände hon även på sen så vi fick hoppa åt båda hållen)
Sen stod det en oxer och ett räcke på diagonalerna.

Först hoppa han av så himla tidigt på hindrena. Skitläskigt. Det va bara o hålla i sig ungefär!
Men sen iaf på diagonalerna så fick jag tipset att jag fortsatte lite längre och höll kvar han lite ställd och formad runt innerskänkeln och sen kom vi perfekt på dem hindrena.

Varken han eller jag har hoppat så här på hela vintern. Har varit mest små skutt några bommar.. Så idag kom vi verkligen över en tröskel eller vad man ska säga..

Kul som tusan. Nu ska jag däcka i soffan innan kvällsfodringen vid 21…
=)

HannaT
2010-03-20 20:10
0

Vad kul det låter, jag blir avungsjuk. Oskyldig

Jag har också problem med en häst som vill bli bärd på, speciellt i hoppningen, och har också fått diverse tips utan att hitta något som fungerar till 100. Ofta hjälper teknikerna okej i ett par veckor och så blir Kalle hängig igen. Så himla knepigt!

Kul att det gick så bra för er idag! Vem är kursen för förresten?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

QuickStep
2010-03-20 20:11
0

Anne Persson heter hon. aldrig ridit för henne förut.