Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettlöshoppning
Läst 2001 ggr
Linnea
2010-03-22 13:45
1

Löshoppning

Ni har säkert sett/hört talas om/använt en sk löshoppningsring. Vet inte vad det heter men jag kallar den så. Alltså ett staket i ridhuset så att det blir som en oval (liten galoppbana typ) i ridhuset, hästen kan då inte gå in i mitten. Hoppas ni vet vad jag menar.

Jag har använt systemet en gång till mina hästar. Jag brukar annars bara släppa dom i ridhuset så hoppar dom själva.

Jag började fundera på en sak idag. Eftersom jag inte använder en ring så kommer ju mina hästar garanterat fel på hindren mycket oftare än om jag använt en ring. Det blir ju lite större valfrihet för hästen när och var den ska vända upp mot hindret.

Ju fler gånger den kommer fel ju bättre lär den sig hur den ska komma rätt eller hur? Den lär sig taxera bättre enligt min logik iaf. När den går endast med ring har den ju en förutbestämd väg att gå. Den kan visserligen fortfarande komma fel men inte på samma sätt/lika mycket.

Min tanke var då att om man har en häst som enbart löshoppas med ring så lär den sig att taxera fortare men inte lika bra, dvs den övar inte på så många olika avstånd.

Om man också har en häst som hoppas enbart utan ring så bör det då ta lite längre tid för den hästen att lära sig taxera eftersom den kommer fel oftare men å andra sidan så blir den i slutändan bättre på det än vad den första hästen är.

Håller ni med eller inte? Hur gör ni själva?

Skynda långsamt så går det fortare.