Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettoff-topic
Läst 2620 ggr
halloonsodaa
0

Hjälp med åring

Vi har en liten åring hemma som har varit jättesnäll tills för ungefär 3 månader sedan. Det är en hingst och vi börjar tappa tålamodet.. han har aldrig varit dum utan har alltid gått snällt brevid en när man leder, går in i transporten osv men nu har han börjat bråka, stegrar, kickar, bockar mot en och vi har försökt med ledarskapsövningar men det känns som om vi inte kommer någon vart:(

Han är väldigt respektlös mot oss och mot hästarna i hagen. Senast idag så kicka han mot min mamma så hon gick ner med ett ben i diket och ramla omkull och sen sprang han omkring och kicka och sparka mot henne. Det är läskigt. Jag tar honom inte längre för jag vågar inte och nu börjar mamma också tveka.

Det kanske är normalt hingstbeteende, jag har ingen aning. Det här är vår första åring så vi vet egentligen inte vad vi håller på med, vi har läst i böcker och sånt men det står inte så mycket om hur man hanterar en unghingst. Så nu vänder vi oss till er. Har ni några tips? Hur gör ni?

tacksam för svar:D

J-Parnebo
0

Det låter exakt som en åring på mitt jobb, det är ett sto och hon var alltid jätte snäll, och nu har hon börjat att kicka,stegra och bocka och hålla på.
och dom tror att det är trotsighet bara, så dom håller på som vanligt med henne förutom att dom har spö i handen och hjälm och väst som leder henne.

HannaT
0

Jag har verkligen ingen unghästvana så kan inte komma med några bra tips, men att använda hjälm och väst som Jennifer säger kan nog vara en väldigt bra idé. Lycka till med hästen! Glad Ska ni behålla honom som hingst eller ska han kastreras?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

halloonsodaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo hjälm har vi börjat använda och vi ska börja ha med oss spö men jag tycker inte våld löser något heller. Jag har börjat ta till mig tipsen från ponnyakuten och så ska vi testa det på vårat halvblod och se om det fungerar och sen gå över till lilla tokis (åringen)

Mamma och jag vill kastrera honom men min syster, som äger honom, vill ha kvar honom som hingst. Men han är ponny och som det ser ut nu så kommer han att bli överväxt. Han är 10 månader nu och 134 cm i manken^^

HannaT
0

#3 Jag rekomenderar inte att piska till hästen när den gör någonting, det lär inte hjälpa, men prova använda spöet som "pekpinne"?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

J-Parnebo
0

Dom på mitt jobb använder inte pisken för att piska hästen, utan som pekpinne.

halloonsodaa
0

#4 Nej självklart ska jag inte göra det. Vi har provat och använda den som en pekpinne men det är som om han inte bryr sig överhuvud taget om vad vi säger, han är nästan lite isolerad.. Inne i sin egen värld..

#5 Nej jag menade inte så, skulle aldrig påstå att någon använde våld mot sina djur om jag inte var jättesäker på det. Ibland är jag lite inne i mina egna tankar och skriver det som jag tänker och ingen fattar vad jag menar^^ Oki bryr sig inte så mycket om pekpinnen heller.

[trollduva]
0

hingstarna på jobbet håller på likadant,den ena av dom jag jobbar med blev sparkad i huvudet för någon vecka sedan,vi har spö som pekpinne,använder rösten och kedjegimskaft över nosen på dom som har kommit på att dom är störe och starkare än människor,och det absolut allra viktigaste när man håller på med hingstar är att aldrig vissa att man blir rädd vad dom än gör,vilket är väldigt svårt ibland

är dom svåra redan i denna åldern brukar det tyvär för det mesta hålla i sig hela livet,så om ni inte ska avla rekomenderar jag att ni kastrerar honom,dom lugnar ner sig rejält efter kastrering=)

halloonsodaa
0

#7 Okej, men vet du när dem får sina kulor? För hans har inte "trillat ner" ännu:S Kan han vara klapphingst då?

[trollduva]
0

8#för vissa tar det längre tid än andra,har inte så stor koll på när dom trillar ner,dom jag har jobbat med har kastrerats runt 2 års åldern

glömde även skriva att nu på våren börjar hormonerna dra igång i kroppen på dom,så det kan bli lite "kortslutning" i hjärnan på dom^^

halloonsodaa
0

#9 Okej, tack så mycket för tipsen och så:)

[trollduva]
0

10#så lite så=)

EelyCortez
0

Kan ju inte mycket om unghästar, men han skall ju absolut inte lära sig att bete sig sâdär, jag säger som de andra, försök använda''pekpinne'', LYCKA TILL!:)

halloonsodaa
0

#12 Tack så mycket:D

Hannybee
0

Jag är ju mycket för det här med Natural Horsemanship och att använda sitt kroppspråk… Du kan ju gå inte på Natural Horsemanhip iFokus och fråga efter tips där. Där finns många bra artiklar med övningar också. Skrattande

halloonsodaa
0

#14 Tack för tipset, ska kolla:)

QuickStep
0

har han jämnåriga kompisar?
när min åring blev sådär skickade jag honom på lösdrift med 20 andra hingstar. Där gick han tills han va 3 år och dem red även in honom medans han gick på lösdriften.

Min gjorde precis så. Supersnäll och sen vaknar dem till liv ungefär. Han stegrade sig öve rmig flera ggr och nockade mig då han gjorde en riktigt sväng med huvudet… 

Han måste få vara ute hela dagaran, ha kompisar att leka med, kastrerar om du inte har tänkt att ha kvar han som hingst. det är inget att vänta på.
Min blev kastrerad när han va 3 då han skulle gå 3årstestet som hingst men vrickade sig en vecka innan.

Då kastrerade jag direkt och tog hem han. det är först nu ca 1 år senare som han har lugnat sig lite. han har varit super hingstig varje gång man åker iväg.

halloonsodaa
0

#16 Jag och min mamma vill kastrera men det är min systers ponny och hon vill ha kvar honom som hingst. Vi har letat och letat och letat efter lösdrift och sommarbete men vi hittar ingeting som ligger i närheten, alla ligger nere i skåne typ och vi kan inte åka så långt med honom eftersom vi bor i Uppland. Vi har hittat några sommarbeten i närheten men då skulle han gå med äldre hingstar. typ 2, 4 och 7 åriga hingstar och dte tyckte vi lät jättekonstigt?

Han har inga jämnåriga. Det vi har tänkt på är att vi har inte ens en valack hemma, vi har en men han är minishettis och har problem med sin hov så vi kan inte släppa dem tillsammans så han går med 4 ston. Kan det vara en orsak till att han håller på? Han är inte könsmogen ännu, han har inte ens fått sina kulor än men det kanske kan vara en bidragande orsak?

Linnea
0

#17 1 och 2-åringar kan leka ihop. Att där är äldre hingstar är bara bra. En unghingst som blir flockledare är inget du vill ha!!

Skynda långsamt så går det fortare.

QuickStep
0

Nej det va precis vad min unghingst blev! Han tacklade min minishettis så vi fick ta bort honom.
gå in på www.hjelmskyl.se
jag vet inte om dem tar emot ponnyer men där hade jag min unghingst. Dem är toppen på alla sätt o vis! Där sköter dem allt.

Men om ni inte har planer på att pröva honom få godkänd så är det nästan lite elakt mot honom att han ska gå o ha alla dessa hormoner i kroppen och inte få  ur sig det…

halloonsodaa
0

#18 Ja 1 och 2 åringar men 7-åriga hingstar?

#19 Okej ska gå in där och kolla. Min syster vill pröva honom men just nu ser det ut som om han kommer att bli överväxt så frågan är om det är någon idé att ens försöka?

Angelus
0

#18 Problemet med äldre hingstar ligger mer i äldre och större hingstar och inte bara äldre. Jag vill ju inte att min Oki ska gå med 2-åriga halvblodshingstar när han själv endast är 135 i manken.

Till er som frågat om kastrering: Oki har en väldigt fin stam och har hittills visat sig ha fina steg och fin exteriör så att kastrera honom kommer att komma i sista hand. Funderat mkt på att köra iväg honom till någon som kan utbilda honom åt mig, men det kostar ju också pengar.
Sedan har han ju som sagt var inte fått sina kulor än, så kastrering är för tillfället inte att tänka på. Det är en dyr och onödig operation för något som kanske inte ens behövs om ett år.

Min syster får honom att låta lite som djävulen själv, men det är han inte. Han är väldigt jobbig stundtals och jag inser att jag kommer behöva hjälp med honom i framtiden, men jag tror fortfarande han är otroligt snäll för att vara hingst.
Anledningen till att han var tokig för några dagar sedan var för att han frös, så det kanske inte var så konstigt att han höll på som han gjorde. Nu får han dock täcke på sig när det är detta kassa, kalla väder ute. Vilket har fungerat bra hittills.

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

QuickStep
0

oki
ja men det är ändå lite taskigt att inte låta honom gå med några kompisar i samma ålder som han kan leka och rasa ut med. men det är bara mitt råd.
Sen gör alla det som dem tycker är bäst för sin häst. Man har ingen rätt att lägga sig andras hästhållning.

Angelus
0

#22 Letar land och rike runt efter hingstbete just nu och har gjort väldigt länge. Men jag tänker inte köra honom till vilket hingstbete som helst, med vilka andra hingstar som helst. Vill inte att han ska gå med en massa 2-åriga halvblod. Vill att han ska tryckas ner lite, för han är kaxig, men jag vill inte att han ska bli skadad..

QuickStep
0

kolla kanske med ZABA här på forumet.. Köpte min lilla WM hingst av henne.

Angelus
0

#24 Okej, har hon hingstbete? :) Ska genast mejla..

elinswe
0

Kan varmt rekommendera att ni tar kontakt med Anna Danielsson. Där hade jag min unghingst från avvänjning tills att han var nästan 2 år. Det står dock ingenting på hennes hemsida om lösdriften vad jag kunde se nu men kontakta henne och hör efter om ni letar lösdrift/sommarbete! http://annadanielsson.se/

Nu vet jag dock inte vart i Uppland ni bor men vi hade ungefär 2 timmar till Anna och det var det värt utan tvekan!

halloonsodaa
0

#26 Vi bor ca 6 mil norr om Gävle, vid Tierp. tack för tipset:)

elinswe
0

Okej, då borde det inte ta så mkt längre tid för er dit! :)

Angelus
0

#28 Vi har mejlat till Anna.. :) Väldigt tacksam för tips :)