Läskiga hinder
Vilka hinder tycker du är läskigast att hoppa?
Och vilka typer av hinder ogillar din häst/hästen du rider? (Tex vattenmatta, utsmyckade hinder, oxer, rättuppstående, breda hinder så som oxrar och trippelbarrar, färgglada hinder, osv).
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Jag ser inte fram emot den dagen jag ska hoppa vattengrav och bank. Vet inte riktigt varför men det skrämmer mig xP. Wilma gillar inte stora hinderstöd och färgglada grindar i konstiga former. Va på en tvådagars hoppkurs på himledalen förr-förra sommaren å dom hade alla möjliga hinder. Stora fjärilar, vattenhinder och regnbågar överallt (!) Hon vägrade på nästan varje hinder innan vi tillslut kom igenom hela banan vi hoppade på slutet.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Jag tycker att breda oxrar är lite läskiga, haha. Dock så älskar min häst de!
Hm, min häst har nog inget hinder hon tycker är läskigt direkt, kanske plank :p

Kalle trycker ifrån ganska dåligt ibland och har svårt att komma över riktigt breda oxar och trippelbarrar, så dem är han lite osäker på. Annars är han ganska tacksam att sitta på, han bryr sig inte mycket om hur hindren ser ut. 

Utsmyckade hinder hatar jag att hoppa:/ Med massa grindar och sånt. Det tycker inte Ettan om heller.. Sen tycker jag att räcken är jobbiga eftersom de ser så stora ut:P
På ridskolan har vi en ca. 20 cm bred/tjock regnbågsgrej, den gillar jag inte riktigt 
Höga hinder? haha närå!
Jag tycker faktiskt att de flesta hinder är roliga att hoppa :) Oxar tycker jag mest om, de är så inbjudande!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Jag tycker alla hinder är roliga att hoppa. Dock gillar inte medryttarhästen plank, dukar och vattenmattor (;

Det enda blacky reagerat på var en viss svart/grönrandig grind som användes där vi hopptränade i början. han ogillar den sen vi brakade rakt in i den en gång så det är rätt förståeligt ;P andra grindar gör ingenting. i övrigt reagerar han inte på nåt alls, vattenmattor, murar, naturhinder, tunnor, bildäck, koner, you name it
jag har ingen speciell hindersort jag ogillar, eftersom blacky hoppar allt så behövs inte det
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Min ponny har inte hoppat så mycket men jag själv bryr mig inte precis om konstiga hinder, han brukar inte vara så tramsig heller med nya saker. I lördags var jag och tittade på hopptävling och där var många häsar som vägrade på ett vågigt blått plank. Det är nåt med vågor..har jag sett på andra tävlingar innan också att flera hästar reagerat på såna.
Skynda långsamt så går det fortare.

Både jag och min häst är inget större fan av vattenmattor.. Ingen fantastiskt kombination. Men vi tränar med vattenmatta nästan varje gång vi hoppar.
Av någon outgrundlig anledning har vi dessutom svårt för stora breda vita oxrar,kanske ser min häst vitt dåligt? Breda oxrar i annan färg går bra..

#10 Hästar har ofta svårt att se ljusa bommar om underlaget också är ljust. Kalle vägrar oftast på gröna hinder, varför vet jag inte…
Jag avskyr breda parallella oxrar och trippelbarrar! Jag tycker det är jätteläskigt att hoppa det :P
Hästarna hoppar allt.

Hm, Dite är livrädd för sockerbitar! Haha!
Josefinejumpforjoy.blogg.se
JAg är redd för ett speciellt hinder som finns i ett stall der jag ofta är och tävlar på. hindrett är raktuppstående, med en enda bom som är gjort av träd och inte målad, underlaget är sand, men största problemet är att dekorationen är en massa vassa stenar som står der
, förr ner jag tävlade en annan häst hoppade han alltid över, men Cortez är också redd på det hindret, så nu är vi boda värsta fegissarna på det :p, men de är ganska snella mot oss så ner Cortez har vägrat på det några 20gånger:p sänker dom till typ 20cm och så GÅR vi över:p hahahah
Det värsta jag har hoppat var en mur med bom bakom, d.v.s. muren som framkant på en oxer. Jag blundade i det språnget!
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Jag har inte hoppat så mycket "läskiga hinder".
Min häst tkr tydligen vattenmattor är jätte läskiga nu, var inget problem innan, men igår så var den SÅÅÅÅ farlig. haha 

jag tkr att vissa murar och breda trippelbarrar är läskiga att hoppa ;P Maskerade har som tur är inga problem att hoppa utsmyckade hinder, murar, och så vidare ;) Veto är dock lite fånigare och gillar inga extra utsmyckade hinder ^^

Jag gillar inte oxrar dock hoppar Juvel dom bra. Juvel tyckte innan röd/vita hinder var riktigt farliga men nu går det bättre :) Men typ hinder med mycket konstiga saker på (typ utsmyckning) kan vara lite "farliga" tycker Juvel :)
Förrut tyckte jag att oxrar och tripplar var otäcka, men inte längre. Tripplar är det ju "bara" att mata på eg.
Fasta hinder HATAR jag! På träningarna har vi ibland en mur som är helt massiv. Den är iof bara 80 cm hög, men den är helt solid vilket gör att jag får "blå-skärm" i huvudet och tappar all ridning.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Jag HATAR parallell oxrar!
Spelar ingen roll om dom är höga eller låga, bara det att dom är parallella. Känns som om hästen inte ser bakbommen och kommer braka in i den :P
Rappe har jag ju inte hoppat än. Ska bli spännande om vi åker iväg någonstans då vi i stallet bara har naturfärgade hinderstöd och bommar. Om vi inte drar igång värsta hinderfixar dagen och målar :P
Kombinationer och nerhopp samt vattengravar som man måste hoppa ner i! =P
That that don't kill you can only make you stonger

rädd och rädd, men kombinationer är fruktade då min ponny gärna vill ta allt på en gång så det är ofta en bom följer med på väg ut! Så det behövs lite peppning för att inte tappa hoppet, haha ;)
Ena hästen kan kika lite på vattenmattor, fast det beror helt på hans humör för dagen. :) Den andra bryr sig inte direkt om tittiga hinder, men han blir helt förvirrad när det är bommar före och efter hinderna. (a)

Mitt problem är inte att hästen är tittig på hinder, -utan det är JAG som är den tittiga! Försöker att se alla hinder som ett vanligt enkelhinder, men tja, det är inte alltid så lätt. ;)
Jag ser detta som ett erkännande från min sida.. Jag är världens fjantigaste ryttare och hatar sockerbitar. Jag hoppar ju dem, men USCH! Jag tycker dom är helt livsfarliga haha. Helt.. kantiga och låga så jag ser dom ju inte och så blir dom helt plötsligt höga när man sätter dom på varandra och bara.. nej! Jag kommer inte överens med dom!
Som sagt, världens fjantigaste ryttare ;)
Sen har jag ingen aning om vad ponnyn min tycker om olika hinder.. det får vi se när hon kommer hem och vi ska börja hoppträna :)
jag gillar inte trippelbar och solfjädrar,hästen bryr sig inte på några speciela hinder=)
Jag tycker att det är skitläskigt att hoppa murar. Skulle göra det på ett ridläger en gång, och "hinderstöden" var breda och läskiga, och hindret var ju kompakt också och det gjorde det läskigt. Hästen jag red tyckte också att det var läskigt och först stannade hon och sen hoppade hon stillastående och landade i hindret. Usch.

#27 Jag har aldrig hoppat mur men kan tänka att det kan vara ganska läskigt.
Aldrig kul med krashlandningar heller för den delen.
#28 Var väldigt nära på att trilla av men lyckades hålla mig uppe. Hästen skadade sig som tur var inte ett dugg.
jag gillar oxrar vilket hästar brukar gilla med, däremot gilar jag inte vattenmattor de reagerar min häst alltid på samt jättebra oxrar är lite läskiga *S* och solfjäder e lite krånkligt ibland
Jag gillar och hoppa alla hinder 

Hatar svinryggar, svensk oxrar och solfjädern för att jag inte vet riktigt vart jag ska hoppa av på dom..men gillar fasta hinder :)
#32 Vad är svensk oxrar?

Som upphöjda kryss i luften, svårt att förklara men googla :)
34# Jaha såna. De verkar lite läskiga ja :P En svinrygg har jag alltid velat testa faktiskt.
Jag gillar inte att hoppa bank. Gjorde det kanske 7 gånger i sommras. Med lätt nerförsbacke efter. Läääskigt xP
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Marinelady: Är inte svenska oxrar förbjudna? Står så här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=3167121 :S
visserligen också ett disskussionsforum så inte så säker källa, men ändå ;)

FÖrbjuden på tävling ja men inte på träning eller utomlands!
#38 Okej :)