Hinderbygge på gång
Jag och Jennifer rider ibland i en paddock här nära och hoppar där då och då, men hindermaterialet är helt värdelöst: består mest av klena "bommar" och bildäck. Här hemma hos mig finns en hel drös med plankor så vi tänkte att vi kanske kan bygga något själva.
Har vi någon här inne som har idéer på vad och hur man kan bygga för hinder?
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
tipsa på :)
Är det hinderstöd du menar eller alternativ till bommar?

jag byggde ett blått plank som var ganska roligt att hoppa, sen om man vill ha lite extra roliga bomar kan man köpa vaxduk och sätta fast runtom så att det blir lite mer att hoppa, går även att göra murar, små vattenspeglar och snygga grindar …

#2 Allt möjligt man kan hitta på. Hinderstöd (hur löser man det med skållor? vad kostar det att köpa riktiga skållor?), bommar, plank… allt möjligt som sagt.
#3 Vaxdukstipset läste jag om på ridsport.ifokus tror jag. Verkligen en jätterolig idé. Hittade en jättesöt prickig vaxduk för bara 35 kr/metern, så det ska jag absolut köpa!

#4 (#2) franska träskruv som man borrarr lite större hål för lite snett, vänd dom från hoppriktningen.

#5 Tog ett tag innan jag fattade hur du menar, men det låter bra. Får kolla upp hur de franska skruvarna ser ut. Däremot vore det ju ändå alla bäst med någonslags skållor, så att hindret kan hoppa från båda hållen.

Puttar.

Vad skog! Jag funderar också på att bygga mig hinder, men jag har inget virke att ta av.. 
Bygg titthinder! Måla, såga, borra osv. Skitkul ju! 

jag håller på att bygga ett hinder av lite smått och gott här hemma,… när jag var liten hade vi några roliga bord som stod på "pennor" dessa är nu avskruvade och påspikade på en planka som sedan med 3 kanter till som är målade i babyblå färg ska bilda en underbom :)
Gör plank och måla stora bilder på, alltid roligt! Eller gör din egna logga på planket.
Har du kommit någonstans förresten?
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

#11 Har inte börjat än. Ska iväg i veckan och köpa målarfärg och vaxduk, så får vi se vad jag kan skapa :P Tänkte uppdatare här med bilder när jag kommer igång.

Min kära far blev väldigt exhalterad när han fick höra idén och instisterar på att få bygga hinderstöden åt mig, haha. Får se hur detta ska gå! Jag laddar upp bilder så fort han börjar.
#13 snäll pappa du har :)

#14 Fanatsik snarare. När han får för sig något så blir han som besatt och fixar i några dagar tills han tröttnar :P Nu hörs det dock sågande från garaget så jag tror att han börjat i alla fall.
#15 bra att din pappa börjar på en gång iaf, det tar nästan två veckor för att få min pappa började med ngt :p

#16 Haha jag känner igen det där. Jag är nog mer som din pappa än som min :B
#17 haha, och jag är nog som din, vill börja med saker så fort som möjligt, :p

Det var visst grannen som sågade, haha. Pappa låg och slappade i solstolen på altanen :B

Kan man få se lite bilder snart 

#20 Jag ska fota materialet imorgon så får ni se vad jag kan trolla fram av det. :P
Är också på gång att få nya hinder! Min mosters man håller på med trädgårdssnickerier egentligen men så blir han lite trött på det ibland och frågade mig om det var något annat jag behövde… Hmmmm…
Hinderstöd så klart! både med infångare och utan. Han har fått helt fria händer så det ska bli spännande att se vad det blir sedan. Beställde hinderskållor på Börjes för dryga 20-lappen stycket. Färdiga att använda bara attt borra hål i stödet och hänga dit.

#22 Åh, jag har ju letat efter skållor! Vi har börjes här ganska nära, så får ta en tur dit snart då. 
#23 ha ha ha, hur ofta finns inte det man letar efter precis framför sig?

Jag tänkte lägga in ett tips, plasttunnor typ den som man ser på bilden går också att använda som hinder stöd.
jag har också delat en tunna på längden och har den under hindret.
Jag såg även att hööks säljer bomhållare och skena, till hinder.
#25 sånna tunnor är standard hos oss också! När de blir lite tråkiga kan man slänga på lite rolig färg.
För att de ska stå stadigt kan man fylla med lite sand.
Oj va spännande! Jag är grymt nyfiken på att se hur det går för er. Jag har alltid velat bygga lite egna hinder, tycker de verkar jätteroligt. Har dock inte mer tips än vad som kommit in men jag får klura ut något ^^

#25 De där tunnorna är jättebra. Hoppar man lite högre höjder är de ju jättebra att ha under hindren också. Vart ska man köpa sådanna?
Såg också att Hööks säljer skållor och "skållhållare", jättebra ju! Ska köpa dem så länge de inte är för långa bara. Själva hindrestödet kommer vara ca 110 högt.

#28 köpa???????????????? hur många vill du ha?

#29 Haha :P Vart har du hittat dina?

på jobbet
PM mig så ska jag hör med dom som har hand om tunnorna om du kan komma och hämta för du bor väl i GBG?
Det kan dröja lite innan jag kan få samlat ihop några eftersom det är semester tider just nu.

#31 Jättesnällt!

Har själv byggt många kul hinder till paddocken hemma :) Vi ska beställa snart. Men det är jättekul att hitta på lite egna saker och sånt. :p Har byggt en mut som vi också använder på hoppträningarna för Eva Koppfeldt xD
Hahha, ett riktigt kul titthinder på bilden :p Min häst tittar i princip ALDRIG. Aldrig hoppat specielt för ngt elr så. Men detta hindret gjorde han faktiskt de på :p Ett kul hinder tkr iaf jag ;) :p
Stöden är också gjorda av mig. 130cm höga .
#33 snyggt!
Tänk på att tunnorna i #25 ofta har innehållit koncentrerat diskmedel eller andra kemikaler, så se till att dom är riktigt rengjorda.
(Vi lekte med sånna som små, men det var väldigt noga att vi bara fick använda dom med avskruvade lock. Dom hade pappa diskat.)
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#36 Men när man bara använder dem som "hopptunnor" borde det väl inte vara något problem?

#36 det är riktigt locket ska vara på bara till hinder.
#37, så länge dom är hela och locken sitter på är det ingen fara, men det talades om att dela dom på längden och då bör man vara observant.
Mvh Emelie & Jack

#39 den jag delat på är välskurad 
#40, det tvivlar jag inte på utan ville bara upplysa övriga om detta.
Mvh Emelie & Jack
#21 kommer det foto?

#42 Jag tar med mig kameran och går och fotar nu. 

Här är materialet. Plankorna är ca 2 meter långa.
Perfekta bommar ju! :)
Hanna, Om du också ska bygga, så kommer jag gärna och hjälper till! 
På byggkedjan Jem & Fix har de runda impregnerade 3m stolpar perfekta till bommar. Pris: ca 120 kr/st

NU har vi kommit någon vart! Äntligen!
Första hinderstödet är (nästan) klart och det ser ut såhär. Det ska sågas något kortare, målas vitt och så ska jag köpa skållor och "skållhållare" från Hööks.
Men vad tycker ni?

Enkel men stadig fot.

va fina. nu blev jag oxå inspirerad! ska nog bygga lite ja med =)

#50 Tack! Du får gärna fota och visa vad du hittar på.
Verkligen fina!!! Bra gjort!!!!!!!!!!
#47: Odal maskin har också tryckimpregnerade sexkantiga "bommar", men för betydligt billigare penning än så.
Det är 3 m staketstolp! Finns både med och utan spets och spetsen kan man ju såga bort.
Jag tror jag köpte 4 eller 6 st för några år sedan för under 200.-.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

#53 Vart hittar man deras butiker?
#55 Det går tyvärr inte komma åt länken…
#54 Jag tror att Odal är Östergörtlands svar på Lantmännen, Men är inte hundra säker…

Lantmännen bytte namn till Odal som bytte namn till Granngården och Granngården finns i Kungälv.
Då vet vi vart "Kungälvarna" ska vända sig!
Odal har dock inte funnit här om kring (Jönköping) Utan vi har Granngården OCH Lantmännen Maskin

#58 Haha, tack! Granngården vet jag vart det är.
Ungarna har byggt ett hinder till mig som jag blev väldigt glad över!

I stallet har vi två hinderdukar av vaxduk. bara köpa vaxduk och sy ihop ändarna, är man riktigt ambitiös kan man sy kanaler för bommen också. Det är rätt bra om man i så fall gör en liten kanal nedertill för att sätta in någon typ av tyngd där så fladdrar det inte alls:) Vi har en spindelmannen och en persikorutig^^

#63 Låter häftigt :P Har du någon bild?

#64 kan kanske fixa det:)

#65 Vore kul att se. Jag funderar på att sy ihop något av vaxduk, jättebra att ha som titthinder ju.

#62 Vad snälla ungar du har!
#67 Japp! De är väluppfostrade!
ha ha!
De har gjort en bottendel till en mur också, som blev klar för någon vecka sedan. Så fort jag kan ska jag ta med mig mer matreal hem från jobbet. Det ska bli påbyggnadslådor och 'torn' som infångare säger de. Grabben pratar lite om att göra mig en hinderpark för att lära sig och sedan om något år kanske bygga hinder åt andra för en mindre summa…

#68 Riktigt snygg mur.
#69 Så bilden kom med… Ja man kan inte tro att det är en 11-åring och en 14-åring som byggt den.

Oj… det gick långsamt för mig med byggandet.
Men nu är vi klara med hinderstöden. I veckan ska jag åka en runda till Granngården och köpa tre meter långa stolp som ska bli bommar.

#71 bilder?

#71 Om du kollar inlägg #43 ser du hur hinderstöden ser ut. Tyvärr fanns det inte 3 meter runda stolp på Granngården, och vi har inte orkat åka och leta på andra ställen. Så det går långsamt med bygget…

Haha, det här bygget går långsamt! I garaget här hemma står nu två hinderstöd, och och min jättesnälla pappa har lovar att bygga två till. På lördag ska jag iväg och köpa färg och hinderskållor.
Nu återstår bara ett problem: VART kan jag hitta tre meter runda stolp i göteborg?!
på en brädgård?? =) byggmax t.ex
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

#74 varför inte starta med plankhinder?

#76 Bra idé.
Vi har plankor här hemma, men de är väldigt tunga. Får rota lite i garaget och se om jag hittar något annat.
#33 Skulle aldrig våga hoppa det där xD
till bommarna kan ni änvenda en typ av material, jag vet inte hur den heter pâ svenska, pâ spanska kallar vi de för PVC tuber, de är super lÄtta och ser ut precis som bommar:D, min pappa skall kanske fixa sâdna till stallet…

Det finns ju runda, naturfärgade, billiga bommar att köpa på Bauhouse (stavning?). Där köpte vi bommar, vi har dock inte målat ännu men det kan ju ni göra:) Sen har jag tänkt göra en regnbåge när jag har tid och ork:P Det kanske inte ser ut som köpt men det kan bli fint det med:)

#80 Okej vad bra! Bauhaus har vi ju här nära.
Är bommarna tre meter långa?

#81 Jag tror dem är 3 m:)

#82 vet du pris?

#83 nej jag vet inte priset men min pappa sa att dem var rätt så billiga.

#82 Vad bra! Tusen tack för tipset.
#84 Ser jättefint ut! Jag vill göra något liknande som kan användas till cavaletti.
Har lite tips på vad man kan bygga för hinder ;)
Grind
Plank
"Cavalettiblock"
Vattenmatta
"Hinderduk"
Naturhinder - t ex "pinnar" i stället för bommar
Tänkte själv bygga grind, plank och kanske vattenmatta :D
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

#83 Dem kostar ungefär 70-80 kr st.
#86 Tyvärr så fick jag reda på att dem var impregnerade så färgen flagnar av rätt så fort om ni målar dem. Men det kanske inte gör någonting:)
Någon som kan visa lite bilder på hemgjorda hinder? ;)
Jag behöver insperation till vårens byggande :D
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#87, de var ju tom söta;), fàr lust att börja bygga jag med