Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 2009 ggr
elli-kleo
0

Hur börja man me titthinder?

Hur börjar man med titthinder? Typ grind, vattenmatta och så?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

EelyCortez
0

fattar inre riktigt frâgan, undrar du ner man börjar hoppa konstiga hinder, hur man fàr hA¨sten att hoppa titthinder eller varfór hA¨sten blir redd för konstiga hinder?

elli-kleo
0

Jag menar.. jag har en häst som jag inte har hoppat "titthinder" med. och jag undrar hur jag ska börja med det. Jag har provat att ställa en "grind" brevid ett hinder när jag ska hoppa, men då blir han rädd.

WhoCares-01
0

det är bara att göra det. skit i att hästen bråkar. Han ska över. så är det bara. det finns ingen genväg skulle jag nog säga. sen ska du ju självklart ta det försiktigt och inte vara dum eller elak mot hästen på något sätt. bara visa vägen  =) gå fram och visa honom. matta kan man börja med att leda honom över så att han får trampa på den. led honom över flera gånger tills han ser det som vilket hinder som hellst.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

elli-kleo
0

När det gäller grind: Kan man börja med ett "hinder" på bara 50 cm och så kan man ställa grinden brevid och trav hoppa nårga gånger och sen "trappa upp" eller ska man börja med att hoppa grinder med en gång?

När det gäller vattenmatta: "Ska" man leda hästen över mattan några gånger först, sen hoppa den "under ett hinder" (alltså att man lägger den under hindret xD )

Ge gärna tips på hur man kan börja :D

EelyCortez
0

jahaa, ookej, sett upp hindrerna i den höjden du vill, tA¨nk inte att det Är ett konstigt hiinder, rid vara pà som vanligt:), fast om du tycker det kan vara lA¨skigt själv för att du inte vet hur hA¨sten skall reagera kan du ju börja lâgt med kanske 40cm högt, och sen höja:D

Lycka till

elli-kleo
0

#5 Tack:)

Rynkel
0

Gör du det till ett "problem" kommer det att bli ett problem, så tänk inte på det! Var inte nervös, andas djupt och tänk "sitt som en hösäck" om du känner att du spänner dig.

Vattenmatta kan du gå över för hand några gånger så ni båda VET att den inte är farlig (vissa hinder kan ju bitas ibland.. Flört) och sedan sätta ett lågt hinder med vattenmattan under och så kan du ju travhoppa över de första gångerna om det känns bättre än i galopp.

Kom ihåg att inte göra en stor grej av det bara, det är ju inte farligt :) Lycka till!

halloonsodaa
0

Jag brukat travhoppa hindrena först. Är lite rädd av mig och det är även min häst och då brukar det släppa, om hon hoppar förstås:) Men det är bara att vara på hästen utan att vara dum. Driv på den och gör ingen stor deal av det. Jag vet att det är lättare sagt än gjort;)

Och sen är det som Kishti säger i ponnyakuten, man måste andas. Jag andas typ aldrig när jag hoppar men håller på att öva på det. När man andas ordentligt slappnar man av:)

Lycka till:)

J-Parnebo
0

Säger som dom andra gör ingen stor deal av det, det är egentligen som att hoppa vanliga hinder, om du känner dig osäker kanske du kan be ngn be van ryttare hoppa upp och hoppa dom första sprången?
Men kom ihåg var glad hela tiden, och positiv :)

J-Parnebo
0

Säger som dom andra gör ingen stor deal av det, det är egentligen som att hoppa vanliga hinder, om du känner dig osäker kanske du kan be ngn be van ryttare hoppa upp och hoppa dom första sprången?
Men kom ihåg var glad hela tiden, och positiv :)