Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettoff-topic
Läst 1387 ggr
J-Parnebo
0

Betesfrågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gör ni med betet för era hästar i år?
Om ni släpper era hästar på bete, när tror ni att ni släpper ut dom?
Går dom hela dygnet ute? Och får era hästar sommarvila, eller rider ni som vanligt? Glad

J-Parnebo
0

Igår fick vi reda på att vi får ha vara vanliga sommarbetshage, betet kanske inte räcker hela sommartiden, så blir nog stödfodring under tiden, jag tror att hästarna kommer komma ut i slutet av Maj i sommarhagen och gå ute dygnet runt till ungeför september.
Jag kommer ge aurora cirka två veckors vila, i ungeför början och nästan i slutet av betestiden tror jag. Annars blir det vanlig ridning :)

[Nesslan]
0

Jag har ingen stallplats ännu Tungan ute Men han ska iallafall ridas och tävlas hela sommaren, det är bestämt. Och äta så mkt gräs som möjligt, men vi får se om han ska vara inne på natten och så, beror ju på vilket stall han står i.

LinaN
0

Jag ska se till så Harry rids vartannan dag hela sommaren. För annars blir han för tjock, först nu börjar han bli lagom i hullet igen.

Sen ska han ha 2 veckors vila fördelat på en i månaden juni/juli. Justför att han ska få en sammanhängande semester också.

Men i sommar får jag hjälp av folk att rida också så jag hinner jobba :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

WhoCares-01
0

Wilma har fåt så mycket vila nu när hon varit halt, sjuk och haft olika muskelinfektioner och sträckningar så för henne blir det håll igång hel sommaren. inget bete heller för varken Pajas eller Wilma. Pajas för han är ett sånt matvrak så antingen skulle han bli rund som en boll eller så skulle han få fång… Wilma får också stanna hemma eftersom vi inte har tillgång till någon beteshage nära och det blir för krångligt att ha henne långt från stallet. sen planerar jag att tävla också så jag tror inte bete är ultimat..

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

HannaT
0

Jag har ju hästen på samma bete som Jennifer, #0. Blev så glad igår när vi fick veta att vi kan ha hästarna så nära stallet, vi hade egentligen tänkt flytta dem längre bort över sommaren. Men nu slipper vi alltså det. Det är en relativt liten hage, men vi får som sagt stödfodra när vi märker att det behövs. För mig är det helt ok.

Jag ska absolut ge Kalle en eller två veckors vila, men jag tror att det blir lite senare under sommaren, eftersom jag är rädd att han ska bli alldeles för tjock om han går utan motion precis när gräset är som grönast. Tungan ute

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Thea
0

Jag har inte någon häst längre, men rent generellt så tycker jag att det är rent förkastligt att "banta" hästen hela hösten/vintern/våren för att sedan släppa ut dom på bete och få börja om igen till hösten. Det är inte nyttigt för människor att jojobanta och inte för hästar heller! Har man en häst som går upp i vikt av betet och är lättfödd kanske det är snällare mot hästen att INTE släppa på ett regelrätt bete utan låta hästen gå på mindre mängd gräs och fortfarande stå på stall. Och det tycker jag gäller både skogsmullar och tävlingshästar!

Så, hade jag haft min häst kvar, hade hon fått gå kvar i vinterhagen även sommartid med stödfodring i hagen om det behövs och gå in på stall på em/kvällen precis som på vintern.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

imsuchadiva
0

Vi byter stall om några veckor. Så fort hästarna har bott in sig några nätter så åker de ut. ( OM inte hagarna är för blöta. ) så blir i början- mitten av maj.
Sen går de ute dygnet runt så länge de bara går, gärna lite till :)
Bete kommer det finnas gott om.

Om de får någon sommarvila vet jag inte än. Beror på vädret :P

[trollduva]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi släpper hästarn i början av maj i sommarhagen nere vid sjön 5 min från stallet,det är en stor hage så gräset räker långt in på hösten,hästarna har ståt ganska mycket i vinter så någon sommarvila blir det inte,ska bli spänande och se vad det är för hästar och personer som hyr in sig i år=)

ZipZ
0

Vi släpper hästarna på bete i början av Maj, om vädret/temperaturen är okej!

Då får dom gå ute hela dygnet.

Min tjockis till häst får nog inte någon sommarvila, han får nog bara vila som mest i 2-3 dagar i veckan då.

Annars blir han för tjock, då han redan är lite tjock :)

Vi har 4 hagar, 2 är avstängda och 2 använs, de är stora och gräset växer kanonbra.

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

halloonsodaa
0

I år blir det nog ett senare utsläpp pga vattenmängden efter snön. Men runt 1 juni kanske och det är också då vår åring kommer att åka iväg. Hästarna kommer inte att få vara ute dygnet runt i början då vi har ett sto som ska föla runt den tiden och hon vill nog ha sällskap i stallet:)

Sen får dem gå ute dygnet runt som det ser ut nu, i en stor sommarhage med  mycket gräs:). Det beror mycket på hur mycket tävlingar det är också. Man vill inte ha en tunna till häst på ridbanan^^ Men det är kart hon kommer att få lite vila också men kanske i slutet av sommaren:)