Hoppa in unghäst
Vad är det man ska tänka på när man ska "lära" en unghäst att hoppa?
Vad ska man inte göra, och vad ska man göra?
Får nämligen snart hem en liten kille som har varit löshoppad ett par gång, samt hoppad några små hinder i höstas.
Kommer givetvis ta hjälp av olika tränare. Men tänkte om det finns något bra sätt att förbereda hästen hemma.
Rida mycket markarbete/över bommar kanske?
Vill veta allt, från dig som är erfaren och även dig som inte hoppat utan bara vill vara med och gissa och lära sig saker.

Mycket markarbete är alltid bra.
Nu är jag inte någon en expert på ämnet, men jag har fått lära mig att det är viktigt att den som hoppar in själv har en bra balans, eftersom unghästar ofta kan ha svårt med sin egen. Sedan kan det säkert hjälpa med infångare, så att man bara ger hästen ett val: den ska över hindret.
Något jag tror många ryttare gör fel med är att man försöker påverka för mycket, men det är ju så viktigt att hästen får lära sig att tänka och lösa problem själv.
Hoppas det går bra för dig! Uppdatera gärna här. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Mycket markarbete är alltid bra. Att balansera hästen på marken så mycket som möjligt underlättar hoppningen.
Det viktigaste tror jag är att inte göra så stor affär av det. Inbjudande hinder som stigsprång, räcken mm. Tydlig marklinje är viktigt, gärna något utdragen.
Fokusera enbart på att rida en jämn, rytmisk och balanserad galopp mot hindret med ett mjukt stöd av händer och skänkel och låt hästen själv leta avsprångspunkt. Hindren får inte vara högra än att hästen lätt kan travhoppa utan att anstränga sig för mycket. Det ska vara lätt och roligt för hsäten att hoppa. Avsluta innan hästen blir för trött.
Sen reder sig resten!
Lycka till!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Jag håller på att hoppa in en unghäst, jag har jobbat mycket med bommar på marken och sedan övergått lite till upphöjda bommar så hon får lyfta på benen.
Sedan till hindrena ska man undvika kryss när man hoppar in, har hört att unghästar har svårare att ställa in "skärpan" på sådana hinder och ofta river eller får dåliga språng och det är ju inte det man är ute efter.
Sedan kan man travhoppa eller som ovanstående sa, komma i en lugn galopp med framåtbjudning och vara så mjuk man bara kan i handen. Dock inte "överdriva med överlivet" som jag har sett många unghästryttare göra för att dom tror att dom blir mjukare, det får snarare motsatt effekt eftersom unghästar ofta har sämre balans, rid som vanligt och var avslappnad så kommer det gå galant!

#3: Ang överlivet: Precis! När man hoppar så små hinder kan man utan problem, i princip, ha samma position över hindret som i galoppen innan. Men det gäller inte bara unghästar. 
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

#4 Så sant. 
Tack så jätte mycket för era svar :)
Får bli en del bommar i början då, eftersom att både kondis och muskler ska börjas byggas på honom.
Kommer berätta sen hur allt går med honom :)

#4 självklart, tänkte bara understryka det lite extra 

Jag kan inte så mycket om unghästar men kan tänka mig att det skulle vara bra om man tömkörde hästen över lite cavaletti, man kan ju också höja bommarna med hjälp av cavalettistöden. Då måste hästen tänka lite själv och kan bygga upp sin egen balans:)
För övrigt håller jag med alla andra:)
Jag har ochsâ hjälpt till med att lÄra en stor hA¨st att hoppa för inte sâ länge sedan..
först och främst: att ha TÂLAMOD:p
markarbete är alltid bra, neer du skall börja hoppa, ha alltid bom-bommar framför hindrett , det hjälper hA¨sten att klara avstândet, sen beror det ju ochsâ pâ hur hÄten Är… tillex sklle nâgra tjejer i stallet lära en hA¨sr att hoppa för nâgra âr sedan, och hans familj var ju hopphästar, sâ han hoppade över kryss¨pâ typ 50cm första gângen han sâg bommar:D. Den hästenjag har hjälp till med hade typ noll koll i början, nu har han hoppat1,15 med medryttaren:D

Jag måste tillägga det Jennifer skrev i en annan tråd: Kom ihåg att vara POSITIV och glad! Jag lovar dig att det smittar av sig på hästen.
#10, precis;)

Jag tycker många missar en viktig sak, kolla att hästen har balans i alla gångarter med ryttare innan du börjar hopp uppsutten! Många vill börja hoppa hästen så fort dom kan gå i galopp men jag delar inte den åsikten, hästen ska ha goda förutsättningar att lyckas innan du ger dig på att hoppa, och om du har möjlighet hoppa "in" den utomhus! Alltså diken kvistar, stockar och naturliga situationer där hästar normalt hoppar och med led häst framför..bygga upp hästens självförtroende :)
#1 Vissa hästar speciellt unghästar kan i början behöva hjälp med avsprångspunkten och kräver då hjälp med att bli "avtryckta", men denna hjälpen ska bara utnyttjas i början och snart lär sig hästen vart den ska hoppa av någonstans..så ibland krävs de lite hjälp :)

#12 Jo, visst ska man hjälpa då det behövs. Jag tror dock att många vill hjälpa till för mycket. 
Jag tycket att det är viktigt att man tar det långsamt steg för steg. Man ska inte hoppa för mycket, hästen sk fortfarande tycka att det är roligt. Så hitta på egna små roliga övningar som är lätta och börja öva lite smått träna gärna utanför ridbanan och gör det ute i naturen det brukar ge en väldigt positiv inställning. Försök hitta det som din häst tycker är roligt, men som sagt ta det långsamt, om man skyndar för mycket kan det gå så fel. Lycka till