Hackamore?
Jag har fått lära mig att man inte ska rida med ständig kontackt med hackamore då hästen kan bli okänslig för att även om man håller jätte mjukt gör hävstången taget hårdare.
Så stämmer det att om man rider med ständig kontackt på hackamore att hästen kan sluta lyssna på det?

Nja, det vet jag inte. När jag red Kalle på hack hade jag alltid en lätt kontakt, och han slutade inte att lyssna på handen. Men sådant kan nog vara väldigt individuellt.
Rider du själv på hack? Har du märkt någon skillnad?
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
det är väl precis som med andra bett. rider man på det FÖR mycket och med FÖR hård hand så tappar det ju tillslut sin inverkan, precis som med ridskolehästar som ständigt får hälar i magen. inte konstigt att de till slut blir skänkeldöva…
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
#1 jag har nyligen byt till hack och han älskat bettlöst men lyssnar lite dåligt så ska byta till kedja under hakan. Om han är lugn rider jag på lång tygel, är han het måste jag ha kontackt och ännu har jag inte märkt någon skillnad men har ju inte ridit så mycket med det heller ;)
var försiktig med vilken kedja du väljer bara… hade en först som rostade och utan att jag märkte det så skar det av en stor bit hud på stackars Wilma =( fick enormt dåligt samvete och har det fortfarande. nu har jag en rostfri som dessutom är dubbel. det är alltså två mindre kedjor som sitter ihop på flera ställen. mycket snällare dessutom än en enkel kedje =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

#3 Tänk bara på att alltid ha en lätt kontakt så ska det nog funka i framtiden också. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#4 ja ska ju vara rostfri :)
#5 okey, hoppas det då han gillar det så mycket ;)
Säger som #2, man skall ju allsrig vara hârd i hÄstens mun; de är ju jätte k¨nsliga( fast det inte alltid verkar sâXD)

Vi har en häst här hemma som alltid går på hack. Hon hatar bettet så vi bytte och det har gått super:)