Era tävlingnerver
Hur nervösa blir ni egentligen dagen innan tävling/clear round? Har ni något tips på hur man kan kontrollera sina tävlingnerver?
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Jag blir alltid löjligt nervös.
Det spelar ingen roll om det är låga hinder och lätta banor, jag kan bara inte kontrollera min nervositet. Tar gärna emot tips.
Jag blir jätte nervös. Men det brukar bli bättre när jag gått banan ordentligt många gånger och att jag känner att allt är i sin ordning och under kontroll 
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Jag har ännu "bara" varit med på clear rounder :) Jag är mest nervös för att det ska hända något så jag inte ska komma i tid och missa hela tävlingen ;) Men annars när jag gått banan osv och märker att jag hinner(som jag alltid har gjort hittills) xD så släpper nervositeten =) Men lite nervös är jag allt, fast inte jätte ^^
Jag har också "bara" varit med på clear rounder och maskeradhoppning och sånt. Inga "riktiga" tävlingar ännu. :P
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Har bara blivit nervös två ggr än sålänge :P
That that don't kill you can only make you stonger
jag tävlar inte längre i hoppning och dressyr pga dåliga tävlingsnerver,det ända jag "tävlar" i är tornerspel för där är det inte jag som rider utan en roll jag spelar^^
tipsen jag har fått är att man ska tänka:det här kommer gå bra,jag är väll förbered,och att inte tänka på att där är publik osv,funkar inte för mej men gör kanske det för andra^^
Jag blir nervös ibland, men inte så jätte nervös, det kommer och går. beror också på vart det är jag ska hoppa någonstans :)
Jag blir mest nervös pâ natten och kan inte sova dâ jag tänker pâ kommande tävling:p, men inget allvarligt utan ''glada nerver'', dâ jag fantaserar om hur det kommer att gâ och tycker det är sâ kul:p, kan inte ligga stilla pâ hela nattenXD

Jag blir nervös när min mamma ska tävla men aldrig när jag ska tävla^^ Jag kan bli nervös precis när jag kommer dit eller kvällen innan men sen när jag sitter på hästen så blir jag så koncentrerad på annat så jag hinner inte känna av någon nervositet:P

Idag var jag inte alls lika nervös som jag brukar vara. Sååå skönt. 
#10, hur gick det pâ tävlingen?
#10 läste svâret i resultattrâden:p
Det första två åren var jag jättenervös! Jag hade svårt att sova kvällen innan och att äta frukost var näst intill omöjligt. Sen släppte det lite när jag fick gå banan och börja komma igång på tävlingsplatsen.
De senaste två tävlingsäsongerna har jag inte varit speciellt nervös innan om jag bara ska rida 1,10 och 1,15. Jag har varit allert och fokuserad. När jag gått in i 1,20 har jag varit sjukt nervös!!! Då har jag nästan velat utgå innan jag ens fått startsignal.
Ofta har det släppt efter första hindret. Tänk att hela 5 cm kan göra sån skillnad!
Ett sätt att jobba med nervositeten är att jobba med mental träning. Jag läser ofta i boken "Bäst när det gäller" av Willi Railo under tävlingssäsong. Den rekommenderar jag varmt till alla som vill tävla oavsett nivå!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

#13 Tack för tipset! Skönt att höra att jag inte är ensam om att vara nervös. De flesta ser så lugna och samlade ut på tävlingar?
#14: Ja, vi SER så lugna och sansade ut hela högen! Jag ser säkert också lugn och sansad ut, men ack vad skenet bedrar.
Pratade med en tjej som ofta är ute och tävlar och har gjort så i måååånga år. Först på ponny och nu på stor häst. Jag trodde hon hade kommit över det här med att vara nervös iom hennes stora rutin, men hon berättade att hon är lika nervös nu, som i början. Sen släpper det efter 1a hindret.
Jag tror att den dagen man inte är nervös utan helt oberörd så kan man lägga ner tävlandet. Nervositeten visar att tävlandet betyder något för en, att den påverkar en positivt!
H. Thea
Det släpper efter första hindret. Jag har ett knep som funkar för mig för att minska nervositeten.
När tjejen/killen framför mig går in på banan ser jag alltid till att vara klar med min framhoppning och kollar på han/hon och hur det går. (samtidigt banan såklart). Sedan tänker jag när denne ridit klart, hur det än har gått ("nej nu jävlar, vi kan så mycket bättre än så där, haha. det där var ju ingenting, nu tar vi dom") sedan galopperar jag in. gör halt och går igenom banan i mitt huvud. (Fokuserar totalt)
På detta vis har jag spänt nervositeten på ett helt annat sätt. Det är bara mig själv det handlar om. Jag lovar er, jag har aldrig tänkt/sett något annat än min häst och mig själv. Det är vi till 1000% så jag känner inte nervositeten. Svårt att förkalra, men det funkar för mig. Jag liksom stänger in oss båda i en bubbla.

#16 Det ska jag testa. Jag är nog för medveten om alla runt omkring mig, och även om jag inte vill har jag ofta ett mardrömsscenario i huvudet. Jag måste nog börja peppa mer, och våga pusha mig själv.
#16: Bra tips! Fungerar ända tills ekipaget framför kraschar. Det hände mig på ett meeting. Jag var superladdad inför en 1,20-klass. Jag var inne på banan medan ekipaget framför mig red. De kraschar på näst sista hindret och ryttaren blir liggande…. Jag får lämna banan för att återvända när ryttaren lämnat banan (det gick bra tack o lov!). Det var inte den bästa uppladdningen kanske MEN en mycket bra träning i att släppa det jag såg och bara fokusera på mig själv.
Ett annat tips är att enbart titta på ett, MAX två ekipage i början av klassen (om man ligger lite längre ner i startlistorna). Gå sen iväg och fokusera enbart på dig, din häst och din prestation. Vad de andra gör är oviktigt! Man ser tydligt (har upplevt det själv när jag tittat på för många ekipage) när det går "troll" i hinder. I en klass jag red var det första hindret ett sånt där hinder. Tittar man på för många felridningar i en klassär det stor risk att man göra samma misstag. Jag gjorde om tidigare ryttares misstag…
På samma sätt ska man inte titta på en dåligt ritt mer än en gång! Titta, konstatera vad som gick fel och släng sen filmen. Risken är om du tittar för många gånger är att du gör samma fel igen. Omedvetet "lär" du hjärnan det ridsättet. Fokusera istället på de ritterna som var bra. Kom ihåg känslan!
Vi kanske skulle behöva en artikel om mental träning? Jag har en hel del material i ämnet.
HannaT: Får jag skriva ett utkast?
H. Thea

#18 Självklart får du det Thea. Jag är ingen expert på ämnet som du märker, och en artikel av det slaget skulle verkligen uppskattas! 
#19: Tack! Då ska jag göra det. Jag har själv använt mig väldigt mycket av mental träning (dock inte så mycket som jag borde
). Jag mejlar dig utkastet när jag är klar.
H. Thea
det enda tipset jag kan ge är att man ska vara väl förberedd. gör en lista som du använder dig av inför varje tävling eller clear-round =) gör i ordning allt som går att göra dagen innan. packa och lägga fram täcken och skydd, se till att ha ett rent fint schabrak och har du en turpryl så se till att du vet vardu har den =)
själv blir ja hur bervös som hellst när jag är ute och kan inte ens äta frukost på morgonen… brukar då inte gå så bra men nu ska jag ge mig f*n på att de ska gå bra i år så då kommer det göra det =) det är bara att bestämma sig
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Jag blir inte speciellt nervös. Är mest fokuserad och om någon stör mig blir jag sur. :P
Är ganska nervös precis innan jag rider in, men när jag börjat hoppa är det som bortblåst. :)
Supernervös dagen innan, men så fort jag kommer till hästen/ponnyn jag ska rida skärper jag mig för att inte den ska spänna sig också :P

Jag har ju tävlat rätt mycket i ganska många år nu och med tiden lärt mig att kanalisera nervositeten till att bli grymt fokuserad.
Mitt tips är: Skapa rutiner! Har du samma rutiner hela tiden så sätter dom sig tillslut i ryggraden och det ger dig en säkerhet som gör att nervositeten minskar.
En viss nervositet är alltid bra, det är den känslan som taggar till dig och ger den där sista "kicken"
Annars är det bara att fortsätta att tävla och lära sig att hantera nerverna.
Jag gör så att allt som kan förberedas dagen innan tävling görs då, Ju fler moment man ska göra på själva tävlingsdagen ju större är risken att något krånglar.
Haha, jag är supernervös innan tävling!
Har bara varit med på clear round än så länge, men blir lika nervös ändå. Det är iofs inte bara när det är tävling, utan banhoppning i allmänhet.
Nästa vecka är det dags igen, extra nervös eftersom det är i ett stall jag aldrig tävlat i förut, och med en häst jag aldrig tävlat förut o.0
Jag brukar vara nervös ibland och speciellt när det är laghoppning för då rider man inte bara för sig själv. Så ett bra tips är att man inte glömmer att andas utan ta djupa andetag och blunda och gå igenom banan i huvudet precis innan du går in på banan. Det brukar fungera super bra för då lugnar man ner sig sjäv. Andas in genom näsan och ut genom munnen då fungerar det bäst :D Lycka till på nästa tävling allihopa!

Är det hoppning är jag inte särsklit nervös :p där är det så mycket runt omkring så man blir lugn av det , eller iallfall jag (:
dressyr är det värre, det är så tyst och lugnt, alla är koncentrerade på en och ja, usch :p
Jag är alltid nervös innan jag kommer upp på hästryggen och får känna på hästen! Känns allt bra brukar den mesta nervositeten släppa, men lite sitter ofta i tills efter första språnget på banan. :) Känns hästen inte bra så blir jag jättenervös (vilket självklart påverkar hästen också)..
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se