Lära sig bana..
Jag har lyckats med att anmäla mig till en klubbhoppning igen, trots att jag är hopprädd och har en titthinderrädd häst.. :)
Men stora problemet för mig är att lära mig banan, mitt minne är enormt kasst och den här gången är det dessutom omhoppning med också!
Alltså två banor att lära sig..
Någon som har något tips om hur man kan lära sig banor?
Är väl ingen avancerad bana, får jag hoppas på, men tillräckligt avancerad för mig att banka in i skallen ändå.
Så, skriv alla tips ni har om att lära sig banor, tävlingen är på måndag, så har ingen tid att lära mig att lära mig banor. :\
Gå banan, om och om igen.
Titta på när andra rider banan.
Lär dig först hinder 1 & 2, sen när du kan det lägger du till ett hinder osv.
Lycka till :)

#1 Jag gör som dig. Går och repetarar om i huvudet tills det fastnar. Som tur är brukar det vara ganska lättor banor på klubbtävlingar, jag har inte heller något superminne.
Lycka till på hopptävlingen förresten!
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

#1 Jag gör också så. Brukar gå banan 2 gånger, repeterar ganska mkt då jag har ganska lätt för att glömma långa banor.
Lycka till också ! 
Fast jag gör inte så, var bara tips :)
men är bara att repetera om och om igen. Kan ju öva hemma också, så kanske du hittar ett sätt som funkar för dig.
Hoppas jag har tid att gå banan många gånger då, oftast finns inte riktigt tiden till det. Ska även be om att få ett sent startnummer så jag kan titta på andra som rider, det var ett smart sätt. :)
Smart också att lära sig ett hinder i taget, ska jag komma ihåg att göra! :)
Tack för tipsen!
Är nervös redan nu, så får se hur det går..
Mitt tips är ochsâ att gâ banan sâ mânga g^nger som möjligt, jag brukat tom gâ in klasser inann, och gâ min bana:p sen lite innan jag startar tittar jag pâ banan och gâr om den i huvedet, sâ gâr jag och tänker pâ den hela tiden:)
Mitt minne är ochsâ kass, men banan glömmer jag alldrig:p
Lycka till pâ ta´vlingen, du fâr beretta hur det gick:)
Jag hoppas det går bra… Själv hopptränade jag förr men fick lägga det på hyllan pga mitt minne…
På en hoppträning kanske vi hade 4 hinder med totalt 6 språng. Läraren förklarade banan tydligt, jag fick vara sist för att titta på när de andra hoppade och ändå blev det fel om och om igen…
Tänk att ett guldfiskminne ska behöva stoppa en för hoppning (A) Tur att jag bara rider små B-ponnyer och inte "kan" göra annat än att rida dressyr för deras skull ^^
Hakuna matata!

Jag har rätt så lätt för det, jag går den en gång sen tänker jag hur det ser ut i huvudet och går igenom banan några gånger där. Sen när jag rider kommer det automatiskt:)
Hoppas det går bra för dig :)
Jag gör som dom flesta andra, går banan och repeterar.
Brukar typ gå 1,2 och 3. stanna och repetera i huvudet, sen tre hinder till och samma sak igen!
Måste uppdatera och säga att det gick superbra idag!
Gick banan en massa gånger, och det gick helt okej att komma ihåg den. Var med i två klasser, fick en vägran i första grundomgången, men sedan hoppade han och det gick bra.
Andra klassen kom vi till omhoppning, dock rev han näst sista hindret i omhoppningen pga. jag var tveksam på vägen.
Men det har aldrig gått så här bra att hoppa förut, så jag är riktigt glad!
Var med i 75 cm-klassen, och jag som är hopprädd har aldrig hoppat så högt förut, men det var inte läskigt alls idag pga. hästen var så duktig. :)
#10 Grattis! vad skoj att det ändå gick bra!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#10 gud va roligt att du är nöjd 
#10 grattis grattis:p :D
Mitt tips är att gå banab många gånger och tänk på färger och form ett bra tips är att innan man går in på banan så blunda och andas djupa andetag och gå igenom banan och tänk den i huvudet som att du red den. Sen när fu kommer in på banan så kan du gå igenom den en gång till innan du startar.
Du kan bygga upp banor hemma om du har möjlighet till det så kan du hitta på olika banor och hoppa dem med din häst eller bara gå dem själv. Träning ger färdighet det spelar ingen roll om man råkar glömma banan det händer alla och man lär sig av sina misstag 
Jag går faktiskt inte alltid banan om det är clear round, men när jag ska lära mig den brukar jag lära mig linjerna och vägarna, inte fokusera på hindrena i första hand. :)
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se