Eftersökes: lastningskunnig
Jag har efter en händelse förra sommaren fått enorma problem med lastningen av min storhäst, och vänder mig till alla som möjligtvis kan veta om någon person, gärna NH-inspirerad, som skulle kunna hjälpa mig och min häst.
Läs mer här!
Tack på förhand
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Vart i landet bor du? Jag kan tipsa om en tjej i Göteborg.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Småland.. Men jag är på gränsen att ge upp så alla råd mottages tacksamt.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Testa att ha transporten i hagen så hon vänjer sig och gärna öppen så att hon kan traska in själv, testa med lite godsaker, men lämna inte transporten och henne själva.
Sen kan man testa Tobbe Larssons knep från Ponnyakuten 
Lycka till!!
Jag behöver inga tips då vi tränat timmar och månader (!) med flertalet metoder och övningar, men tack ändå.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Det du kan prova är att longera hästen och sen gå närmare och närmare och närmare. Jag har sett att det har fungerat på en film som vi har hemma. Det är en känd tjej som håller på med problemhästar (kommer inte på namnet just nu) och hon fick hästen att gå in på 30 min när det annars tog 3-4 timmar:)
Har du sett Ponnyakuten? Han är riktigt duktig och där finns det en tjej som har problem med sin häst. Lägger upp klipper:) Du kan spola fram till 18:50 ungefär:)
Annars vet jag en tjej som bor söder om Sverige, typ Småland, skåne eller något sånt. Paulina Tufvesson som är riktigt duktig på NH och sånt:) Du kan gå in på hennes hemsida www.playlovelearn.studio.nu
Hästen blir stressad av longering, och hon är inte rädd för släpet. Har sett ponnyakuten, kan man hyra in honom tro? ;)
Dock är spö förenat med något otäckt också
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

#6 haha du kan ju alltid försöka:)
Kan du inte försöka vänja hästen vid spöet? Bara försiktigt, börja med att h*n får se den och så småningom börja röra vid h*n. Det är ju inte meningen att spöet ska vara läskigt:)
Men som sakt prova att kolla upp Paulina, hon är riktigt duktig:) Vet dock inte riktigt var hon bor.
Vi har försökt med ALLT i åtskilliga månader!
Paulina vem?
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Var i Småland bor du? Jag kanske kan hjälpa. Bor i Mullsjö.
Beskriv gärna exakt hur hästen reagerar på spö, transport osv. Kastar hon sig när hon väl är inne i transporten eller vill hon inte ens gå nära??

Jag kan bara berätta vad som funkar bäst på min häst.
En longerlina runt bommen i fram, ena änden fäst i grimman den andra håller du i. Fördelen med detta är: att du kan hålla på själv, du blir starkare av att ha linan runt bommen i fram och hästen har en tydlig riktning av vart den skall. Jag brukar stå på sidan av luckan för att förhindra att han försöker gå på sidan av transporten, om han tvekar kan jag peta honom i rumpan med pisken eller handen.
Nu brukar jag inte ens behöva peta på honom, när jag knäppt fast honom i linan suckar han och går in.
Hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig!
Läs gärna blogginlägget innan ni kommenterar.
Hon är rädd för linor och kastar sig hejdlöst bakåt, kedja funkar inte då hon antagligen skulle gå över och inte gå att röra på huvudet på länge (hon har tidigare varit mycket svår med huvud och spec. öron). Hon kastar sig inte i transporten utan går till en viss punkt där det tar stopp,k antagligen för att hon känner sig trängd (har svårt för trånga utrymme och intrång på hennes personliga område) eller blir påmind om smärtan hon en gång hade i halsen vid en transportresa som var tvungen att ske.
Hon har svårt för människor, att lita på nya. De senaste gångerna har jag fått stanna vid lemmen och sedan smacka och röra henne i skänkelläge för att få in henne, och frambommen måste vara nere, för den förknippas med smärta. Väl inne står hon numera still och hon får inte panik av bakbommen när hon är inne. Men andra än jag kan inte röra henne på kroppen och våld löser inga problem, ex. kvast el. liknande.
Har under morgonen öppnat upp hela transporten, bak och fram och flyttat väggar och gått rakt igenom utan problem.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

#8 Paulina tufvesson. Vet inte riktigt var hon bor men i skåne eller småland något sånt där:) www.playlovelearn.studio.nu Hon är riktigt duktig men vet inte heller vilka hästar hon tar emot och sånt där men det är väl värt och kontakta och fråga:)
Absolut!
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
Jag är inte mycket för att tvinga in hästarna i transporten inte ens att övertala dom. Det löser inga problem, man får bara in hästen i transporten. Att dra, fösa eller på annat sätt få in hästen i transporten gör ju inte att hästen tycker att det är mer okej att gå in. Snarare blir den övertalad och som sagt, den kommer att inte tycka om att gå på transporten så oftast får man hålla på med linor och div andra saker varje gång hästen ska lastas.
När jag tränar en häst att gå på transporter så börjar jag att träna utan transport tills hästen är lyhörd och känner sig trygg med mig. Jag tränar NH. Jag hade i det här läget tränat mycket på att vänjahästen vid kroppslig kontakt med spö och linor så att hästen känner sig trygg och ser det som något positivt. Detta kan ju ta ett tag, men jag går aldrig fort fram. Sen hade jag börjar träna "longering" i en rundcorall där hästen är lös och sen i lina. När hästen är trygg med allt detta hade jag börjat träna på trånga utrymmen. Gå mellan transporten och en vägg med kanske 3m mellan rum osv. I sista stadiet tar man fram transporten och öppnar den. Gör allt till något positivt. Leder från sidan hästen över lemmen osv. När man sen Kommit så långt att hästen kan gå upp på lemmen från sidan helt lugnt och kan stå kvar så börjar man från "rätt" håll och går upp ett par steg och backar sen ner. ALL träning sker med positiv belöning och man ignorerar det hästen gör "fel".
Sista hästen jag tränade tog 3månader, då var han ett nervvrak så fort han såg en transport. När vi var klara gick han på själv…. 
Ja denna häst är lite diffus, men alltså hon är inte rädd för att ex. passera i trångt utrymme men är ändå lite rädd i ex. box och utrymmen där hon inte kan ta sig iväg själv.
Hon är inte rädd för lem eller transport i sig utan verkar bara förknippa transporten med en smärta hon inte längre känner. Hur kan man göra det till en positiv upplevelse, förutom massa beröm och belöning?
Hon vill på ett sätt ändå gå in, för det är alltid något kul när vi kommer fram,ex. hoppning, men det är som att något ändå stoppar henne..
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
#15 Då tror jag att du har ett annat problem. Alltså, om hon går in i transporten utan att vara rädd. Då hade jag letat efter riktigt duktiga NH tränare som kan ta sig an henne under en längre tid. Ska se vad jag kan hitta…
Det var också vad jag efterfrågade!
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

Jag vet hur det känns att stå med en häst som inte vill gå på transporten, min är likadan. Senast stod vi i säkert 2 timmar utan resultat.
Lycka till! Hoppas du hittar någon metod som funkar.
Ellen Ofstad i skåne är väldigt duktig och arbetar med positiv förstärkning. Dvs att så fort hästen gör rätt får den beröm hur litet steget än är.
När man är på väg att ge upp det är då man verkligen börjar komma någonstans! Det är min erfarenhet iaf.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

har du möjlighet att låna en transport med fronturlastning? så hon kan vänja sig vid att bara gå igenom transporten först?
Jag har fronturlastning och har som jag skrivit ovan gått rakt igenom ett 30 tal gånger idag..
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
En hÄst i stallet har ochsâ haft sâdna problem, och han gA^r in i trannsporten av sig själv nu, vet att ägaren fick hjlÄp av nâgon NH kunnig. Kan frâga vad de gjorde för att fâ in honom och skriva det hÄr sen… Fast jag träffar henne nog om tvâ lördagar…
LYCKA TILL!
#21 vad händer om du ber hästen stå i transporten utan att binda upp, utan att stänga dörrarna?
Vad händer när hästen står i transporten och du ber henne backa ut från transporten?
Jag skulle börjat om helt från början, hon måste få upp sitt förtroende för transporten. Eftersom hon inte är rädd för transporten så måste hon lära sig att det inte kommer att göra ont att vara i den.
Vad händer om du ger henne hö medan hon står i transporten, eller något annat att äta på? kan du klappa och klia henne? prata med henne?
Varför är hon så känslig? vad utlöser känsligheten, förväntar DU och din mor er att hon ska reagera på ett viss sätt i en viss situation. Är hästen en sk "tankeläsare" gör hon tvärt om vad ni ber om eller vad är det som händer.
Skulle ni kunna ordna någon som filmar er medan ni lastar?
När ni lasttränar, stänger ni och åker ni någonstans? Jag tror det kan vara som så att ni kanske har tjatat litet på henne och att hon sätter sig emot tjatet iom att hon inte är rädd.

#21 ursäkta, jag tyckte jag läst igneom allt men det hade jag visst inte:)
funderar precis som LinaN vad som händer om du ber henne stanna när du går igneom transporten? och vad som händer om du går in och ber henne backa istället för att gå ut genom fronten?
Har kört en omgång ikväll igen, funkade superbra. Ingen stress. Förut, d.v.s. i höstas gick hon in och kunde inte stå stilla utan backade ur med en gång. Med tiden kunde hon stå stilla men krävde man något då backade hon.
Idag kan hon stå stilla, tugga på något, backa ett steg, gå fram ett steg. Oftast! Jag kan röra på henne som i stallet, men jag måste som vanligt visa att nu tänker jag röra dig, så det inte blir något plötsligt.
Jag drar inte i grimskaft eller liknande vid lastning. Hon ska självmant följa med. Drar jag backar hon bara.
Hon är mycket känslig som individ. Vi förväntar oss ingenting men sätter henne heller inte i situationer som inte riktigt skulle klara av. Ex. stå själv inne i stallet, då hon skulle kunna skada sig.
# 23 Vad menar du med sista stycket? I fyra månader tränade vi utan att åka någonstans, nu har vi åkt den senaste tiden och gjort något kul, och hon ser förväntansfull ut innan lastning. Men det är som om hon går någon inre kamp med sig själv.. Hon kan bli riktigt förbannad och liksom låsa sig inne.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se
#25 jag menar om ni tex bara har testat att stänga om henne och starta bilen. Vad händer då?
Vad händer om ni stänger, startar bilen och kör 10 m? och sedan lastar av?
ÄVen om ni åker och gör roliga saker så är det inte säkert att hon kopplar samman transporten med att man hamnar på ett roligt ställe ändå.
vet inte hur jag ska förklara det hela.
väl inne reagerar hon inte speciellt mycket, kan slå lite med framhovarna. urlastningen har aldrig varit något problem, hon backar lugnt av.
hon ser ut att tänka väldigt positivt när vi kör fram transporten.
lastade två gånger igår genom att gå igenom hela transporten många gånger, sedan stanna i, backa, gå fram o.s.v. imorse samma sak och sedan stängde vi och åkte på klubbhoppning. på hemvägen gjorde vi samma sak, gick igenom några gånger och stängde, utan några som helst problem. urlastningen lugn vid båda tillfällena.
verkar vara något som stört henne i själva lastningsmomentet..
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

#27 Härligt!