Klämmer med knäna
jag tränar en kompis i hoppning lite grann, en dag i veckan, hon har problemet att hon klämmer med knäna över hindret och det blir att hennes skänklar åker bak, nu undrar jag vad man kan göra åt det, någon/några bra övningar?
Kraam
Hoppning utan stigläder!!! All framhoppning på låga hinder utan stigläder. Vi lägger in hoppning utan stigläder på våra framhoppningar till träningarna. De med stor häst hoppar upp till 70-80 cm utan stigläder.
Hoppa serier, studs utan stigläder! Ett tips är trestuds där du höjer mittenhindret.
Mycket ridning på marken utan stigläder. Det viktiga här att ändra om skänkeln lite för att få loss knäet. Vrid om benet och låt tårna peka lite utåt så underskänkeln kommer intill hästen.
Tänk på att underskänkeln "flyttar" hästen upp framför ryttaren, medan överskänkeln (låret) "flyttar" hästen när bakom ryttaren. Därför ska man rida så lite med överskänkeln som möjligt.
Det enda som hjälper är blod, svett och tårar och träning, träning, träning! Jag kan lova att det händer grejor med sitsen när man får hoppa några pass utan stigläder.
Lycka till!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Det är svårt, ofta går det på "ren vana". Be din kompis flytta fram skänkeln en bit innan hinder och klämma åt ordentligt med vaderna - det ska hindra hälen från att glida bak.
Lycka till!
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Hâller med #1 hoppa utan stybyglar