Tips på hoppövning?
Hoppade med ponnyn idag, hon var superpigg (senast vi hoppade var i februari) och blev lite svår att hålla ibland. Så därför skulle jag gärna vilja ha tips på hoppövningar med lite lydnadsträning, så att hon lyssnar bättre på mig (hon är så himla pigg för att hon inte hoppat på länge; är normalt inte SÅ pigg).
Rekomenderar hoppövningen som nâgon hängde upp her i sjaten som hette huset, tror det var HannaT, den är bra:D, om du A¨r lika lat som jag är ner det geller bygge kan du ta bort hider 4 och 5 och hoppa banan fràn bada varven:)
Rekommenderar att träna mer övergångar, mer dressyr och markarbete för att få ner ponnyn på jorden och få henne trygg, sedan be henne att öka och minska även på hoppningen. :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
kavaletti två steg kavaletti två steg kavaletti två steg kavaletti. efter varje kavaletti gör du en liten volt åt varje håll. så att du liksom rider på en liten 8. detta får hästen att av sig själv bromsa upp och vänta på ryttarens nästa kommando =) kan lägga upp en mer detaljerad bild och beskrivning imorgon…
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Finns många olika övningar på hippson, kruxet är att man måste vara medlem (tillåme plusmedlem tror jag). Lycka till! :)

Mycket travhoppning är nyttig när de vill springa på hindren. =)
Hinner inte komma på en speciell bra övning nu, men har några här hemma tror jag…
Ett tips är att använda dig av övningar med många moment och övergångar.
Lägg ut travbommar på böjt spår några meter innanför spåret på kortsidorna av ridbanan/ridhuset.
Ställ två små räcken (~50-70 cm höga för stor häst) på medellinjen så att du kan hoppa dom i galopp efter bommarna och sen bryta av till trav och rida över bommarna i trav. Ju kortare avstånd du har mellan hindret och travserien ju svårare är övningen.
Många såna banor med travbommar, små hinder du hoppar i galopp och sen ner till trav och kanske travhoppa ett hinder med bom eller gå på en serie travbommar. Då får du effektivare övergångar än om du "bara" tränar det i markarbetet.
3-4 galoppbommar innan hindren är ett tips också.
En övning vi har fått göra på träning är travbommar på en mkt kort diagonal, efter den galoppfattning längs långsidan till ett räcke m galoppbom (för att försvåra 3 galoppsprång till ett till räcke). Ner till trav runt kortsidan och rida på en fem-och-en-halva på diagonalen där oxern ut höjs upp. Sen ner i trav igen runt kortsidan och travhoppa ett räcke (m travbom innan) på andra långsidan. Någon som förstod det där?
Ett stående tips är förstås: Ta hjälp av din tränare! 
Lycka till!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Tack för svar ;)
#6 Jep, tränaren kommer på torsdag ;)

Här är lite tips från mig.
Disciplinövning
Öka och ta tillbaka
Hoppa, volta, hoppa, volta
Annars är studs alltid bra när man vill att hästen ska backa tillbaka och bli försiktigare. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

#8 Tack! 
Jag red idag igen, bommar och ett litet hinder på 70 cm. Hade en övning där jag först skulle rida över en bom (i trav), sen en volt och över samma bom igen, sen halt, sen över nästa bom och en volt igen åt andra hållet. Ponnyn var inte alls lika galet pigg som igår, så det var ganska skönt
Sen ökade och minskade jag galoppen på volt, funkade fint. Så hoppade vi ett hinder i slutet, lite missförstånd i början så att vi kom för nära, men sen funkade det! 

sicksacken är en bra övning tycker jag då man måste kunna svänga och ha ett kontrollerat tempo för att klara övningen. man bygger bara upp en rad med hinder lite böjda som en sicksack och så väljer man vilka hindertyper man vill ha som oxer osv sen kan man bara börja hoppa :)