Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikett: allmänt-om-hoppning
Läst 2823 ggr
exitingsvillemo
0

Banbyggare rätt att tävla?

Har en banbyggare rätt att tävla på "sina egna" banor?

Lagerquist
0

Har för mig att det är så, är inte helt säker men vet att flera banbyggare tävlat sina egna banor så det borde ju vara tillåtet! Lite orrätvist tycker jag dock att det är… jag menar man kan ju helt anpassa avstånden efter vad som lämpar sig bäst för sin egen häst Obestämd

elli-kleo
0

Har ingen koll faktiskt. Men håller med "#1" orrättvist är det allt OM dom får det..

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

exitingsvillemo
0

#1 eller hur, och framförallt att personen har chans att träna på just den banan. Finslipa alla svängar osv.

Anledningen är att jag nyss såg en tävling som var precis så. Och rent spontant så tycker jag det verkar orimligt

EelyCortez
0

#1 absolut, hâller med dig…

pluttanna
0

Banbyggaren får rida sina egna banor.

Det finns regler hur avstånden skall användas och således kan dom inte använda avstånd som passar deras egen häst. Lika så hur hinderen skall vara.

Givetvis får dom inte heller träna på sin bana när den är uppbyggd.

exitingsvillemo
0

#5 får och får, det är ju enkelt att säga. Men banbyggaren kan ju planera sina banor månader innan tävling och således också träna på sin bana månader i förväg Flört

Lauth
0

Vet att jag sett på tävling, banbyggaren vara med utom tävlan och ridit sina egna banor. Det känns för mig helt ok.

exitingsvillemo
0

37 ja absolut, utom tävlan är helt ok.

Linnea
0

Man kan ju bygga banan hemma om man har grejor och träna där hur mycket som helst.

Skynda långsamt så går det fortare.

pluttanna
0

#6 Självklart är det får och får…. men o andra sidan tor inte jag att det är händer då banbyggare under säsong bygger mycket banor och tävlar den dessutom själv så finns det inte så mycket tid över till att bygga för sin egen skull bara för att träna på banan. Dessutom måste det finnas tillgång till tävlingshinder och banan storlek.

Däremot tränas det nog en hel del på olika linjer. Dock ingår ju det o andra sidan i al träning så att man är förberädd på allt.

Så jag ser ärligt talat inget fel med det hela. Känner många banbyggare på elitnivå som även tävlar på denna nivå och rider sina egna banor. Har även tränat för en banbyggare och tävlingsryttare men aldrig vad jag kommerihåg tränat på någon speciell linje eller kombinatiion av linjer på en halv bana så att säga innan den byggt utan enbart efter tävlingen.

exitingsvillemo
0

#10 tyvärr så vet jag att det händer. Vet banbyggare som tom låter sina elever träna på banan innan tävling.

EelyCortez
0

#19 jag har ocsâ varit med om det… störande, var till och med om att hästen fortsatte att hoppa banan fast ryttaren ramla av.. lustigt¬¬ XD

pluttanna
0

#11 Att folk bryter mot olika regler och lagar händer ju  hela tiden oavsätt vad man håller på med. Så man sk aju inte bli förvånad. Frågan är bara hur offta det händer. Vilket jag tror i detta fall inte är så vanligt faktist.

exitingsvillemo
0

#13 förvånad kanske man inte blir, men oavsett hur ofta eller hur sällan det sker, så är det ju fortfarande helt galet fel.

Vad ger det för syn på tävling för alla ungdomar? Att fuska är ok, bara man inte gör det för ofta?

pluttanna
0

Självklart är det det. Inte sakt annat heller. Anser dock att det inte hör till vanligheten att det händer.