Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettutrustning
Läst 2059 ggr
emmyhansson
2010-04-20 23:58
0

Bett

Hej, är det någon här som rider på D-ringat (galoppbett) här? :) kan ni berätta vad ni tycker om det och rekomenderar ni det ? Min häst blir väldigt het och pullar när man rider på grusvägar och så.

Jag har noll koll på de bettet, har läst litegrann om det. Men vill höra era åsikter :)

Linnea
2010-04-21 10:39
0

Effekten det ger som inte ett bett med vanliga ringar ger är väldigt liten. Det kallas galoppbett men det är inte många galopphästar som rids med det nuförtiden, många har ringbett eller nåt annat istället.

Har nog alrdig ridit på ett sånt själv faktiskt så jag vet inte hur det är att använda.

Skynda långsamt så går det fortare.

LinaN
2010-04-21 12:12
0

Man får en minimal stångeffekt, inte alls mycket.

Om din häst pullar och förösker dra ute så skulle jag börja rida övergångar. Skritt-halt-skritt- alt-skritt- trav-skritt-halt osv osv så hästen lär sig att lyssna och inte bara springa. Detta får jag ibland träna med min häst fortfarande när han hetsar upp sig.

Rid skänkelvikningar över grusvägen, ge hästen en massa att tänka på och utföra. Nyttigt och bra att träna dressyr även ute i "skog och mark"

Men att byta från vanligt bett till ett D-ringsbett är nog bara en onödig utgift.

Jag hade om jag vore väldigt orolig bytt och betslat upp litet till ett pelham men då ridit med dubbla tyglar och bara använt stångtygeln som nödbroms. För om man har ett pelham och sätter tygeln i den vanliga bettringen så får man en liten D-bettseffekt ändå. Så man får samma effekt men har MÖJLIGHETEN att ta i stångtygeln också.

Dock så ska du ju rida på ett rakt pelham med eller utan tungfrihet. Inte ett delat pelham.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

emmyhansson
2010-04-21 16:52
0

Tack för hjälpen! :D

elli-kleo
2010-04-22 22:44
0

Jag tycker personligen inte att du ska "bettsla upp" ta tag i "problemet" i stället. Flört

Jag har inte alls stor erfarenhet av D-ringsbett men det ger en liten hävstångs-effekt.

Lycka till

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus