Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettövningar
Läst 1914 ggr
LitenPyssling
0

Hjälp med träning!

Har en Nordsvensk Brukshäst av en otroligt mycket lättare modell. hon är 12år och otroligt smäcker för sin ras.

Misstanke om misshandel på henne finns då hon är nervös men inte alls lika mycket nu som för 1½år sedan (då kötpte vi henne) hon har blivit mycket lugnare. Så där är inga problem.

Mina problem är, hon är otroligt och ska springa iväg. Trav fungerar bra så länge man inte galopperat. Det går att plocka ihop henne i en lugn och fin trav, men har du galopperat så är det kört, då tar hon minsta tillfälle hon får att springa iväg och hon ökar ständigt traven.
Hon har även en grymt stor galopp, den har mycket fart med stora språng. Och det går INTE att plocka ihop henne, hon klarar inte av det och vi tror de beror på bristande muskelmassa i rygg/ben.

Så mitt egentliga problem är: Hur träna upp ryggen och benen, speciellt bakpartiets övre del, alltså vid sidan om ryggraden på baken.
Körning är ett super exempel, men om man tänker ridmässigt. Hur ska jag gå till väga?

Frågor är bara att ställa, jag ska försöka svara på alla så gott jag bara kan!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

EelyCortez
0

Gå upp för uppförsbacke:) det är en jätte bra träning. sen kan du ju träna mycket övergångar.. skritt-trav-halt…

Lycka till med henne:D

LitenPyssling
0

För att kortfatta:

**Träna ryggmuskler, benmuskler, speciellt bakbenens övre parti (alltså uppe med ryggraden), få lugnare galopp och en mindre springa iväg häst!
**Jag vet att ni kommer säga, RID henne och riktigt jobba henne. Men då är mitt svar, hon lyssnar inte. Hon blir liksom döv om man har galopperat en gång och sedan ska jobba henne. Då är det bara springa som gäller.
Dem svar vi fått är att hon helt enkelt är för svag (hon har mycket dålig muskelatur men dem håller på att komma tillbaka mycket sakta men säkert) och därmed inte orkar jobba i galopp utan bara springer där.

LitenPyssling
0

#1 Du hann före mitt andra inlägg =).
Ja, att träna i uppförsbackar är också något jag gör. Men ska göra det mer!
Övergångar har jag faktiskt inte ens tänkt på =O, tack för att du kom med det förslaget!

EelyCortez
0

#3 heheh:) okej… du får gärna beretta hur det går:)

LitenPyssling
0

#4 Självklart =).
Ska försöka fota henne lite idag så har jag lite jämförelse bilder också. Kan lägga in en bild (om jag får någon) här så får ni se.
VARNING hon ser aningen hemsk ut för hennes dåliga muskelatur och som + på det, hon fäller. Så hon ser inte alls rolig ut tyvörr =(. Men det går framåt, hon har lite mer muskler iaf!

Kan meddela att hon haft mask så hon har tappat hull och muskler pga det. Och inte lite heller, hon har lätt att tappa så. Ja hennes träning är lite svår med tanke på hur lätt hon tappar hull. Vi är dock mycket noga med att se till att hon får mycket mat och en mild men bra träning.

EelyCortez
0

Kul med bild:D,

Linnea
0

Hoppa studs, jättebra träning för ryggen!

Skynda långsamt så går det fortare.

halludu
0

Klättring, jobba med samling och form så mycket hon orkar. Det vet den som rider henne bäst. Sen kan man öka och rida mer och mer i form. Allt eftersom kommer ryggmusklerna.. Kanske blir så att du bara kan rida 10 min i skritt i form. Det är så olika. Men kräv inte så mycket att hon blir trött och fuskar, då blir det bara jobbigt sen!

LYCKA TILL!

LitenPyssling
0

#7 Vet det, men pga hennes rusiga galopp vågar jag inte prova för hennes egna bästa. Har testat en gång och visst, det fungerade. Men jag tror inte hon tränar värst mycket om hon bara springer, vilket hon gör tyvärr =(. Har försökt plocka ihop henne i galoppen men det går bara inte =/

#8 Tack för ditt tips! Ska testa det.

Linnea
0

Hur högt hoppade du? Du kanske måste höja nåt av hindren lite så slutar hon nog rusa när hon förstår att hon inte kommer över ordentligt.

LitenPyssling
0

#10 Började först med ett 20cm högt hinder och följdhindret var runt 35-40cm. Sedan höjdes det och det låg då på 40-50cm. Alltså första hindret var 40cm och följdhindret var 50cm ungefär.
Vågar absolut inte ha högre om hon skulle rusa igenom och slå i så pass att det slutar i en otrolig olycka.

Linnea
0

Så hon rusade ändå? Provat löshoppa? Kanske blir likadant men man vet ju inte.

halludu
0

#11 Ne det tycker jag inte du ska, rid henne i markarbete tills du känner att hon orkar!

LitenPyssling
0

#12 Hon saktade ner liiite, men inte så pass att jag vågade fortsätta. Var också första gången hon ens provat på studs. Så ville inte ta mer språng.
Löshoppning har jag testat, dock för 1år sedan. Så kan nog vara på tiden och se hur hon fungerar där.
Anledningen till att jag slutade var att hon bara sprang och sprang, jag fick aldrig in henne igen ujtan hon sprang runt tills hon valde själv att sluta.
Hade då med mig en hink med grov i som hon alltid är mycket intresserad av, men inte dessa gånger =/

#13 Körning, bommar, klättring och övergångar får det nog bli framöver ett tag. Men ska testa att löshoppa henne och se hur hon är nu, hon har trots allt blivit ordentligt mycket lugnare sen vi köpte henne. Så kan vara skillnad även där!

Linnea
0

#14 Löshoppar min ponny en gång i veckan. Han kan vara lite svår att få igång men ibland blir han tossig efter en stund och springer som en dåre men jag låter honom hållas, han gör av med lite energi då.

LitenPyssling
0

#15 Men min häst är en sådan att hon kan springa mycket mycket längre än vad hon egentligen orkar. Det är något i beteendet som gör att hon bara springer, tror det har något att göra med att hon möjligen är misshandlad. Men bara tankar =/
Och om jag låter henne hållas så försvinner allt mer hull.
Som jag sa så räcker det med att bara träna henne en gång så är hull borta. Hon tappar snabbt och får hull segt =/.
Veterinär hittade ingenting på henne och hon är avmaskad sedan 2-3 månader sedan.

LitenPyssling
0

Här kommer en bild på henne. Från sidan. Så ni får se hur hon är nu.

Trav

Galopp

Så ser hon ut iaf =).

HannaT
0

Ser att ni har paddock: släpp henne lös innan ridpassen så får hon springa av sig den värsta energin? Glad

Nu har jag inte hunnit läsa igenom så många av de andra inläggen, så jag kanske upprepar, men jag tror att hästen skulle må bra av att klättra, gå i skogen, skrittas ut långa rundor, hoppa studs, löshoppas - allt för att bygga muskler och kondis. Sedan är det ingen större idé att galoppera långa sträckor på en häst som bara ångar iväg, men att göra många galoppfattningar är väldigt stärkade. Alltså: Gör en galoppfattning, galoppera några få språng, sakta av, balansera upp hästen i traven och gör en ny fattning - och så samma sak igen.

Lycka till! Hästen ser jättefin ut.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

kaka1234567
0

Dressyr dressyr dressyr träning och skaffa en bra tränare som hjälper dig de är mit enda råd allt klarar man inte själv. Du värkar behöva handledning. Sen tycker jag de låter som att du inte orkar holla i henne så tränare behövs. Så om man inte får stopp på hästen så är de tränare som gäller hjälp och dressyr.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

LitenPyssling
0

#18 Ja, vi har paddock =). Har provat detta förr men det hjälpte inte så värst =/ Det resulterade att hon var värre när man väl red, skulle iväg iväg iväg hela tiden =/.

#19 Dressyr rider jag med henne alla gånger, om jag inte rider ut men då rider jag henne i form och klättrar lite i dem få backar jag hittar.
Det är inte bara jag som har lite problem med henne, även hennes förra ägare (som dessutom red in henne och tävlar dressyr i högre klass) hade det. Hon såldes pga att hon inte passade som dressyr häst. Hon som ägde henne tänkte ha henne som en liten "vid sidan om häst" och rida dressyr med på hemma plan och tävla lägre klasser med henne.
Men då hon var lite för nervös så gick inte det, det är iaf vad jag hört av hennes egna mun. Sedan kan det vara mycket annat som spelar in. Men mer än detta vet jag inte!
Hon går enbart bättre och bättre nu (hon började med det redan innan jag skrev tråden men ville ha lite tips) och att få ner henne i lugnare trav och i form är näst intill inget problem nu efter galoppen. Och galoppen har blivit klart bättre märkte jag när jag hoppade henne igår och i helgen.

Kan meddela att hon har blivit otroligt mycket lugnare sedan vi lånade hem henne och sedan köpte henne (1½år sedan). Hon är lugnare i psyke, arbetet och ja allt. Hon har kommit ner på jorden lite mer.

HannaT
0

#20 Då är hon kanske som min Kalle att hon drar iväg i full kareta när hon blir trött, för att slippa jobba helt enkelt. Cool Om så är fallet tycker jag att du ska rida lugna långa pass, och korta intensiva tills du känner att hon byggt mer kondis och muskler. Det är ingen idé att ha någon dragkamp. Skönt att höra att det går åt rätt håll för er!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

LitenPyssling
0

#20 Precis och hon gillar att springa väldigt mycket också =P.
Tack för tipset =)

imsuchadiva
0

Tycker inte alls att hon ser förskräcklig ut på bilderna.

Har du provat att rida med någon form av inspänning?  Eller ett aningen skarpare bett, så du orkar hålla emot henne?

Halt i nerförsbackar är bra träning.
Men annars precis som de andra säger så är uppförsbackar ett bra tips.
Tycker du kan prova att lösa hoppa. Rusar hon mycket så prova att löshoppa flera gågner i veckan, men bara några språng. Då kan hon tända av när hon får göra det ofta.

Annars så kan du alltid gå med henne, eller springer hon över dig?

Min ena häst är lite fjollig när det gäller hinder. Ibland hoppar han jätte bra, o vissa dagar är hindrerna monster. Och eftersom han ska gå lugnt nu så brukar jag ställa upp lite hinder och springa med honom ist. Han tycker om när matte hoppar över monsterna först. Då slipper vi tjaffset.
Din häst kanske blir lugnare då? Och så slipper du sitta på om hon rusar och drar rätt in i hindrerna.

Men mycket dressyr, markarbete, halv halter & halter är det som gäller.

elli-kleo
0

Fin häst du har!

• Klättra är bra men har sätt att redan många har skrivit det.
  • Arbeta hästan i skritt och trav, vänta lite med galoppen tills övriga gångarter går bättre.
  • Lär hästan att vänta
  • Bommar och markarbete
  • Undvik "rus" och stress

Har tyvärr inga super tips.. du har redan fått en del kloka svar.

Lycka till :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

LitenPyssling
0

#24 Hon såg finare ut än jag trodde, pappa hade hunnit dragit av en massa päls på henne dagen innan jag släppte henne. Han hade kört henne litet!

Rider ibland med snodd men bara 2-3 varv sedan tas den av om hon inte kör upp huvudet. Kör hon upp huvudet så stannar snodden på tills hon slutat med det.

Skarpare bett behövs inte, rider på Pessoa nämligen då jag av någon hel knasig anledning alltid samspelat bäst med häst på bett med länge skänklar. Vareirar mellan 3-delat D-bett, pessoa, hackamore, 3-delat tränsbett. Det är vad jag rider med. Har alltid fått bäst kontakt och resultat med dem långskänklade betten.
Men hackamore undviker jag då hon inte är den lättaste att bromsa in bet det oavsett hur mycket man använder sätet/mage.

Jag tränar henne 1-2ggr/veckan från marken. Hon är då lös totalt medans jag står i mitten och tränar röst/gest kommandon. Vilket fungerar bra! Tränar henne även att följa efter mig i trav/skritt och vändda osvosv det fungerar bra! Har även varierat detta så jag börjar med att rida, efter 10-15min hoppar jag av och kommenderar från mark 10-15min, hoppar ochh och sedan upprepas detta. Har gett resultat så det är något jag fortsätter med.

Jag tömkör henne ibland och det går väldigt bra! Hon är absolut inte den som springer över om man leder henne utan hon blir mer och ska lyssna då.

Tack för dina tips! =)

#24 Tack!

Dina tips är väl tänkbara ändå =). Tack!