Knoppa man på hopptävling?
Hej!
Är det vanligt att hästarna har knoppade manar på lokala/regionala hopptävlingar? 

Jag har sett både och faktiskt. Men tror faktiskt att det är vanligast med knoppar på dressyren. Jag vet att på strömsholmtävlingarna brukar det inte vara jättemycket knoppar men det var ett tag sedan jag var där:) På hopptävling tycker jag att det är snyggare med oknoppad man, men det är ju bara min personliga smak:D
Säger som #1, man väljer nog själv i hoppning, men jag tycker det ser best ut med oknoppad ;)
#1 Man måste väll ha knoppar på dressyrtävlingar
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

#3 Nej det måste man inte om man inte vill:)
#4 okej.. jag som trodde det
men i högre klasser ska man väll det? eller? är inte så "insatt" i dressyr.. har bara träningstävlit i dressyr ;)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

#5 Jag vet faktiskt inte, jag tror faktiskt att man måste det för vad jag vet så har jag aldrig sett en oknoppad häst någongång i de högre klasserna, med högre menar jag typ St: George :) I msv vet jag faktiskt inte hur det är heller, jag tycker man borde få välja men det kanske inte är så x) Jag har aldrig tävlat i dressyr heller, bara träningstävlat men ska tävlingsdebutera den 13 Juni i Uppsala:D
#5 tror att man MÂSTE knoppa pâ de högre dressyrklasserna;)
I hoppning så är det sällan man knoppar, jag tkr det är jätte fint med knoppar på hopphästar också, tråkigt att man inte ser det så ofta bara :/
#8 Många föredrar nog utan för att kunna ta ett extra mantag ifall det behövs, bra för hästen.
#9 ja, så kan det nog vara, har inte tänkt på de ;o

I dressyren ska man helst ha knoppar för att annars får man mindre poäng för att domaren inte kan se båda sidorna av hästens hals, och får då svårare att bedöma om det hänger en man i vägen.
I hoppning spelar det ingen roll, men tycker det är mycket snyggare med knoppar, fast inte på lite grövre hästar, de ska ha hängande man tycker jag :)

#11 Min mamma hade inga knoppar en gång och domaren skrev ingenting om det. Sen beror det ju som sagt på hur lång man hästen har. Den ska ju inte ha så lång man så den täcker hela halsen men om den har "hitlerfrilla" (brukar kalla det för det när manen är klippt rätt kort^^) så brukar det faktiskt inte spela så stor roll. I högre klasser kan jag förstå men i lokal spelar det ingen som helst roll…

#12 De kanske inte skriver något om det, men det kanske blir ett lite lägre helhetsintryck liksom :)
Har varit på lokal ponnytävling och där har de utan knoppar fått lite lägre poäng när domaren skullat se hästen böjning och ställning.
Jag knoppar alltid mina hästar på hopptävling
Fredrika Fritiofsson

i hoppning: ett MÅSTE enligt mig!