Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettutrustning
Läst 2994 ggr
Lina
2010-04-09 13:06
0

Tips på hoppsadel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska köpa ny hoppsadel till mitt halvblod och behöver tip då jag inte alls är insatt i hoppvärlden.
Vad tror ni kan passa honom? Just nu har jag en Wintec och den är på gränsen till för smal med det vidaste järnet i och bommen är något för svängd för honom.
Jag har tänkt lägga ca 10 000: -

halloonsodaa
2010-04-09 13:35
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en husar som jag tycker är riktigt skön:) Den har rätt så högt bakvalv vilket många inte tycker om när dem hoppar men jag sitter hellre säkert^^

Sen har jag en Stüben också som jag gillar väldigt mycket:) vet dock inte vilken modell det är.

Båda passar på mitt halvblod. Har bild på stübensadeln om du vill se.

EelyCortez
2010-04-09 19:17
0

Cortez ser veldigt likt ut i ryggen… HAn har en Zaldi och den gâr han jätte bra med, men Zaldi verkar inte vara sâ populärt i Sverige, stubben gillar jag ochsâ men tror de är dyrare

elinswe
2010-04-09 20:19
0

Santa Cruz har bra och billiga sadlar! http://santacruzofscandinavia.se/

EelyCortez
2010-04-09 20:29
0

en annan ide är ju att inte leta mA¨rken utan affärer som tillex Hööks som har nÂgra billiga sadlar, red i en hööks sadel en gâng och tyckte jätte mycket om den

HannaT
2010-04-09 22:28
0

#3 Jennifer rider i en Santa Cruz, den är hur skön som helst! Glad Sedan måste jag bara nämna det självklara: välj först och främst en sadel som ligger bra på hästen, det är alltid första prio.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

ZipZ
2010-04-09 22:51
0

Jag funderar på att köpa en Henri de Riveli sadel, men har inte hittat något försäljare här i Sverige :/

Men deras sadlar kostar mellan 7000 - 9000 :)

Mvh

Sandra

Medarbetare på Ridportifokus

Fritiofsson
2010-05-11 10:33
0

Jag rider i en helt underbar sadel. Det är en Frédéric Butet sadel. Man sitter som klister i sadeln. super härlig hoppsadel. Den passar till alla hästar men den är dock lite dyrare men det finns ju begagnade Glad

Fredrika Fritiofsson

WhoCares-01
2010-05-11 14:57
0

#6 Svensk ridsport i Kungsbacka vet jag att har haft HdR sadlar =)  funderade själv på att köpa en sådan till min förra ponny men den passade tyvärr inte =/

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Thea
2010-05-12 12:04
0

Av stillbilden att dömma verkar han ha ett fullständigt normalt sadelläge. Från är hur det blir när han börjar röra sig och jobba! Han ser väldigt lik min i ryggen i stilla stående. Jag hade en BR Jos Lansink till min. Den är något rakare än Wintecen och den har en bred bra kanal mellan bossorna. Jag gav 12500.- för den ny och jag är sjukt nöjd med kvalitén.

Som HannaT skrev är det viktigt att sadeln passar hästen, men om sadeln passar hästen men inte passar dig kvittar det! Det är alltså VIKTIGT att sadeln passar er båda! Många glömmer det och bara fokuserar på hästen. Sitter inte du bra i sadeln blir det lika illa som om sadeln inte passar hästen!

Mitt tips är att ta hjälp någon utifrån som har många sadlar att välja mellan där du kan få provrida olika sadlar samma dag.

Lycka till!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

emmyhansson
2010-05-13 02:33
0

jag har en Prestige Golden star, den är vääldigt hal, men den ligger jättebra på min häst, hon är inte heller så bred över ryggen. :)

fridak
2010-05-13 23:18
0

jag har fått för mig att thorowgood med sina vidate järn är vidare och rakare än wintec, så det kanske kan vara värt att testa?

Lina
2010-05-16 16:21
0

men jav vill ha läder

fridak
2010-05-17 09:52
0

okej, då är ju inte thorowgood något bra val:) trodde det var ett alternativ eftersom du hade haft wintec och det stod inget läderkrav i #0.