Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 2610 ggr
Angelus
0

Matvägran! AKUT!

Hello! Har ett sto stående på klinik och är nyopererad för livmodersomvridning (opererad i torsdags). Dock äter hon inget, vilket tär på levern och om vi inte får henne att äta någonting kommer hon antagligen inte överleve, varken hon eller föl.

Hon har buffé i boxen inne på klinik med alla möjliga olika saker men det enda hon petar runt i är halmen, men äter inte speciellt mkt.

Ägarna till henne (vi är fodervärdar) säger att hon lätt påverkas av stress och att hon är hemmakär. Äter dåligt när hon är borta.

Någon som har några tips på hur man ska göra? Funderar på att köra dit vår minishettis som sällskap åt henne då hon inte har något annat sällskap (hör hästar men ser inga). Och bara ha shettisen där under dagarna, men det är ju rätt omständigt. Någon som har någon bättre idé?

Mvh
Ida

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

EelyCortez
0

Stackarn, kan inte mycket om sA^dna problem, men tycker att du skall köra ponnyn till henne:), sâ fâr hon sällskap, och om hon inte klarar sig Är hon iallafall inte ensam i slutet, men tänk positivt, det löser sig, Lycka till

HannaT
0

Jag har inte heller några tips att ge, men vill bara säga att lider med dig. Håller tummarna för att det ska ordna sig!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

LinaN
0

Testa att ge henne linklipellets. många hästar formligen älskar dessa.

kom ihåg att de ska blötläggas i skållhett vatten i 20-30 minuter innan de ges till hästen, för annars sväller de i matstrupe/mage precis som betfor. Spä sedan ut det med kallt vatten så det blir ljummet och grötig/vällingaktig konsistens.

många hästar som inte vill äta älskar sånt här o kommer då igång igen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Angelus
0

#1, 2 Tack :) Känns som om jag sparar på "en på miljonen" sjukdomar.. mitt första föl dog i "wry nose" som är "otroligt ovanligt" och nu när vi pratade med veterinären idag om livmodersomvridning hade hon bara sett vårat sto + ett till på 13år.. känns ju bra..

WhoCares-01
0

äpplejuice eller sirap på maten skulle jag säga   det kan locka henne att äta. melass kanske kan funka? kan inget om just melass annat än att det ska vara väldigt sött och gott. men jag tycker definitivt att ni ska köra dit ponnyn och låta den stå där även på natten, är det omöjligt så iaf på dagen

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Angelus
0

Tack för alla tipsen! :) Hon har idag ätit lite av vårat hö hemifrån samt lite morötter.. Men allt är ju bättre än inget :) Syster kör just nu iväg shettisen till henne. I "värsta fall" skulle han få övernatta där med henne i en av fölboxarna. Så känns som om det börjar vända, men ännu ska man väl inte ropa hej..

WhoCares-01
0

vad skönt att hon har fått i sig lite iaf . det är ju ett gott tecken

// Alexandra

halloonsodaa
0

För er som inte vet så är jag Angelus syster och jag har varit där hela dagen idag så tänkte uppdatera lite

På morgonen när jag kom åt hon ungefär 10 små tuggor med hö och 5 morötter men sen tröttna hon gick tillbaka till att vara lite hängig så vi kom överrens med veterinären att hämta våran minishettis Valle.

Vid lunch rulla vi in med lilla Valle, så fort hon såg honom så kom det ett stort gnägg ur hennes mun och man blev så himla glad:) Men han fick äta hennes mat, det var inga problem för hon ville inte ha..

På eftermiddagen så fick hon och Valle gå ut i en liten hage för att se om hon ville äta ute från marken men nej.. Hon vaktade maten för inte fan skulle shettisen äta även om inte hon ville ha maten - Där är den Julietta vi känner;) Men som sagt hon åt ju inget men verkade mycket piggare

Medan hon stod i hagen försökte vi mata henne med lite fjolårsgräs, vilket hon åt gladeligen!:) MEN hur mycket sånt finns det då? Det är ju snö överallt.. Men vi fick gå omkring med henne så hon fick gå och beta lite på gräsmattor och sånt. Vi var dock tvugna att ta in henne för hon behövde sin dropp.

Hon blev senare sondmatat och när vi gick därifrån hade hon fått lugnande pga sondningen men Valle skulle vara kvar där med henne inatt så får vi se hur hon mår imorgon.

HannaT
0

Skönt att hör att hon gör framsteg. Hoppas det går ännu bättre imorgon!

halloonsodaa
0

#9 Ja det hoppas vi med!

Och om det är någon som kan tänka sig att skicka len eller två kartonger gräs så skulle det vara jättebra ^^ - Dem som har förstås:P

J-Parnebo
0

va härligt att det går lite framåt, och jag hoppas verkligen att hon blir helt återställd snart :)

halloonsodaa
0

Nu har det vänt tack och lov!:D Nu äter hon både gräs, hö och kraftfoder:D Halleluljah:D

HannaT
0

Underbart. Skrattande

EelyCortez
0

Kul att det gick bra till slut!^^

J-Parnebo
0

åh, härligt att höra! :D

WhoCares-01
0

gud va skönt =)

// Alexandra

Angelus
0

Och nu är hon hemma :) ännu skönare.. fast smått nervigt..

EelyCortez
0

Kul att hon börjar bli bra nu:)

Angelus
0

Ja, jätteskönt :) Dock åt hon inget igårkväll typ, bara lite (men tror hon var trött efter resan hem).. och imorse var hon också lite dålig på att äta (tror dock hon får ont i magen av metacamen).. Nu har hon dock ätit både gräs och hö samt kraft.. Hon har massa olika kraftfoder att välja mellan i sjukhagen (typ 4-5 hinkar).. de är allt från vanligt havre med äpplen i till olika färdigblandade kraftfoder.. dock föredrar hon kraften av någon anledning :) Trodde hon skulle uppskatta müslin lite mer.. :) men huvudsaken är ju att hon äter..

Fritiofsson
0

Min häst vägrade också att äta ett tag men jag märkte det väldigt tidigt men vi ringde veterinär direkt, och det visade sig vara kolik.

Symtomer till detta är mat vägran att hästen lägger sig ner och är osocial. De kan även ha feber. Min häst kunde inte bajsa tex. så har din häst symtomer som detta jag har beskrvit så tycker jag att du ska kolla upp det men tuvär vet jag inte vad det kan vara annars men jag hoppas verkligen att det löser sig för dig och din häst-

Lycka till

/ Fredrika Fritiofsson ( http://systrarnafritiofsson.blogg.se/ )

halloonsodaa
0

#20 Nej hon har inte haft kolik. Hon hade livmodersomvridning och kom hem i torsdags. Förmodligen så var hon lite ansträngd från resan hem och därför ville hon inte ha så mycket mat här hemma men nu äter hon:)

Fritiofsson
0

Vad skönt att hon är frisk nu då :D

Angelus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer uppdatering :) Julietta mår bra idag, dock har hon drabbats av fång till råga på allt.. Det slutade med att hon bara åt kraftfoder och då blidde det så.. men vad hade man för val liksom?

Nu äter hon dock bara hö, som tur är :) Och hon har blivit sig själv igen liksom :) Bossar runt på de andra i hagen :)

Angelus
0

Här är en till :)

Och jo, leran har drabbat oss också :) Men Julietta har det ivf mjukt och skönt :)

Angelus
0

Julietta har nu fått ett litet hingstföl för dryga timmen sedan :) Allt har gått bra hittills.. Bättre bilder kommer antagligen under morgondagen..

WhoCares-01
0

vad härligt att det gick bra =)

// Alexandra

HannaT
0

Nej vad kul. Stort grattis!

EelyCortez
0

Grattis:D

halloonsodaa
0

Tack alla:)