Fodervärd?
Hej!
Jag har ridit på ridskola ett bra tag, och på fritiden ridit en underbar nordsvensk som är en av mina grannars hästar. Grejjen är den att på ridskolan så klickade det verkligen mellan mej och en häst.
Efter ett tag fick jag reda på att under en ridlektion så hade en pulsåder eller liknande brustit så hon hade bara dött.. Jag blev såklart jätteledsen och saknar henne enorm, och hon blev bara 6 år.
Som tröst hade jag då "min" underbara nordsvensk Lilly som fanns där för mej, vilket var ett stöd bara det.
Och nu idag fick jag reda på att min granne ska flytta och alla hästarna ska säljas. Och nu undrar dom om inte vi vill bli fodervärdar på henne?
Klart jag vill! Men inte mina föräldar tyvärr, men tänkte att det går kanske lättare att övertala dom om jag vet lite mer vad det innebär att vara fodervärd, vet på ett ungefär, men vill ha det lite mer precist.
Visste inte vilken grupp jag skulle lägga det i.
Mvh Felizia

Beror väl lite på vad ni kommer överrens om, men det är som att ha egen häst (dvs du ansvarar och står för alla kostnader) utom själva köpesumman?

Jättefin bild.
Att vara fodervärd är nästan precis som att ha en egen häst; du har i princip allt ansvar för hästen. Du ska se till att den blir riden, får mat, du betalat stallhyra och foder osv. Enda skillnaden är att någon annan står som ägare till hästen på papprena, och ibland betalar hästens ägare försäkringen.
Hoppas du fick lite svar. Lycka till!
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Tack så jättemycket för svaren!
Får se vad mamma och pappa säger om det. Ska till stallet idag och pyssla om henne och ska då prata med ägaren lite mer om det.
*Hoppas, Hoppas*