Vad används en martingal för?
Är det för att hästen inte ska lyfta huvudet så högt när den hoppar? Jag har hört så många anledningar att jag frågar er alla här på hästhoppning.ifokus .
Jag använder det på hästar som har en tendens att ta upp huvudet ganska mycket, det kan vara i dressyren också. Men vanligast är det i hoppningen :)
Okej.
Men får man använda martingal i dressyren oxå eller används den bara till hoppning?
#2 Såklart man får! Men man får nog inte tävla i dressyr med det, nästan 100 procent säker :)
#2 man får inte tävla med martingal i dressyr, bara i hoppning,gymkhana och terräng tror jag! :)
Ok. Min sköthäst brukar kasta ibland med hunudet och har det välldigt högt lyft. Är det kanske en bra ide att använda martingal då?

#5 Det kan vara en bra idé, ja. Fråga gärna någon om hjälp när du ska spänna in den bara, den för inte spännas för hårt. 
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Ringarna på martingalen där tyglarna träs igenom ska vara i samma höjd som bettringarna brukar man säga :)
När hästen går i "normal form" (dvs inte på tygeln men inte heller med huvudet bland molnen utan som hästen brukar gå normalt sett) så ska tygeln kunna vara spänd utan att vinklas neråt av ringarna (tygeln ska alltså kunna vara helt rak). Det är bara när hästen tar upp huvudet för högt som effekten ska träda i kraft, det för att inte störa kontakten mellan hästens mun och handen =)
Hakuna matata!

Försök gärna ta reda på varför den kastar med huvudet. Kan var bett- eller munproblem. Eller något med ryggen. Dessa är de vanligaste anledningarna till den här sortens problem. Kan även var att hästen protesterar mot dig när du ex håller in den. Då är det träning träning som gäller.
Skynda långsamt så går det fortare.
det är nämligen så att hon lyfter el. kastar upp huvudet när jag försöker hålla in henne. Är det bara träning som gäller då?

Det gör min ponny också iblnad, jag jobbar på det. Då får du träna tempoväxlingar (sitt ner djupt i sadeln när du ska sakta ner, försök ta så lite som möjigt i tyglarna) både med och utan bommar/hinder i alla gångarter.
Okej, ska prova. Men jag hade först nu kommit på att longera kanske vore en lösning?

För att få hästen lugnare menar du? Jag tycker inte att det ät nån långsiktig lösning. Om man måste longera varje gång för att vilja sitta upp på sin häst är det nåt som är fel anser iaf jag.
min medryttarhäst slog upp huvudet och kunde även slå med huvudet när han inte ville sakta av, ägaren provade martingal men han blev bara bråkig att rida då, så den används inte längre :)