Vägrar hela tiden.
Hoppar inte alls ofta, Men då och då kan hoppning vara kul om det inte är för högt. Dock tycker inte min häst det verkar det som. Hon är en D ponny som tränat upp till 120 cm, Men med mig vill hon knappt hoppa 30 cm med :S Jag vet att jag har dålig hoppteknik, men hon hoppar så gott som aldrig så hur ska jag lära mig? Innan har jag varit rädd för att hoppa. Men det är jag inte längre. Men eftersom jag bara hoppar drygt 1 gång i månaden så tycker jag det är onödigt att lägga ner pengar på träningar. Men nu till saken. Min häst bara vägrar hela tiden. Hon hoppar bara om man har ett spö i handen. Och då har hon en fin hoppteknik. Så jag förstår inte :S Tipps på att både få fram hennes hoppbjudning eller vad man ska säga och min hoppteknik.
Min häst är 20 år fast hon är rätt pigg och fräsch för sin ålder och hon är fullt frisk och har inte ont.
Laddar upp bild om någon vill se när vi hoppar. Har nog några enstaka bilder på när vi faktiskt kommer över x)

svårt att säga varför hon vägrar då man inte sett er på riktigt.. Men tänk på att ha bra framåtbjudning och bra rytm.
Tänk inte "hon kommer säkert att vägra.." Du ska tänka att ni SKA över. 
#1 Vi brukar ha en bra rytm, men sen tar det tvärstopp om man inte har ett spö i handen för då flyger man över xo
Jo, i längden brukar jag tänka lite sådär att hon kommer vägra, men jag ska nog börja tänka så som du säger :P Tack :)

bild kan vara bra :)

Jag har också problem med min häst när det gäller hoppning även fast hon kanske inte vägrar fullt lika mycket som dn ponny. Kom ihåg framåtbjudningen och tänk själv framåt och tänk som #1 säger att hon kommer att hoppa:) Var också noga med att rama in henne ordentligt med ben och tyglar (Inte dra i tyglarna utan hålla ett stadigt stöd i tyglarna). Det brukar fungera för mig:)
Lycka till!:)

hm för det första är du lite för lång för den ponnyn, och du slänger dig alldeles för mycket över halsen på henne och det ska du verkligen inte göra !! när det är sådana små hinder är det egentligen bara 3 punkt sits som gäller och lätta lite på tyglarna.
så nu vill jag att du bättrar dig på det och kör väldigt mycket mark arbete istället för att hålla på med hoppningen.
när du känner dig 100% säker med markarbete så kan du börja hoppa.
(markarbete betyder INTE att du står på marken)
#11: Det ska jag absolut testa :)
#12:Jag är 160 och hon är 143 cm, Jag börjar känna mig lång men jag kan verkligen inte lämna bort henne. Hon är mitt liv.
Jag är verkligen jätte dålig på att hoppa ;S Men det blir lixom så automatiskt.
Vi håller inte på mycket med hoppningen. Typ bara en gång i månaden, Vi markarbetar väldigt mycket!
Vad menar du med markarbete?

hm asså du menar att du arbetar från marken med henne ?
markarbete betyder att du jobbar mycket med bommar (INTE HINDER)
skrittar travar ocg galloperar över dem och sen jobbar mycket med formen och mycket med dressyr.
och det finns ingen ursäkt för att slänga sig över halsen på hästen .
du MÅSTE räta upp dig och sitta i tre punkt sits.
annars så kan hästen stanna bara för att du slänger dig över halsen på den.
hm var bor du ? jag kan kanske komma och ge en lektion.

Ehm.. Jag tycker INTE att du är för lång för ponnyn! Då skulle man inte kunna rida en häst som är 155 om man själv är 170…? Låter lite konstigt..
Det där med att du slänger dig för mycket över halsen är bara träning som gäller,som #my-real-life säger så är markarbete ett bra sätt. Markarbete är ett väldigt flummit uttryck som kan betyda massa saker för massa människor. För mig är det bommar på marken och cavaletti.
När man tränar att inte slängasig över halsen på hästen så kan man stå i 3-punktsits komma mot bommar/cavaletti och stå kvar i sitsen över och lätta en aning på tyglarna:) Sen när du känner att du gör det utan problem så kan du gå över till en liten höjd, typ 50 cm och sen jobba dig uppåt. Men när du står i 3-punktssits måste du tänka på att inte din tyngdpunkt kommer långt fram utan att du behåller tyngdpunkten mitt över hästen, detta gör att du lättarehåller balansen och kan sitta kvar om hästen vägrar:)
Kom också ihåg att vänta in ponnyn och inte hoppa förren ponnyn hoppar för då blir det lätt att hästen vägrar och man själv flygar över hindret utan hästen;)

#15 med längden menade jag att JAG tycker att ponnyn är väldigt smäcker i typen och när hon inte kan balansera upp sig själv så blir det lätt att hästen inte kan bära upp både henne och sig själv speciellt i hoppning. (haha upptäcker nu att det inte har ett dugg att göra med längden att göra xD)
och Ja som du förklarar bommar på marken och öva dressyr fast lite mot hopp alltså hon tränar jämt markarbete för att få kontroll över hästen i själva hoppningen :)
Jag är en sådan som inte är så bra på att förklara med text men ni förstår säkert:)

#16 Ja jag förstår att du menade att hästen var lite smäcker och att hon inte hade balans osv men jag tycker ändå inte att hon är för lång:) Men smaken är ju som baken:)
#14; Ja det är så jag menar. Men jo, bommar och form ska vi börja jobba mer med. Ska börja träna dressyr för tränare nu i helgen och fortsätta med det var 14:e dag.
Kan man inte hoppa så kan man inte, det är en ursäkt. Jag bor i halland ^^
#15; Tack, Det värmer att det finns dom som inte tycker att jag är för stor. Kanske är jag på gränsen, men hur som helst är jag troligen slutväxt nu.
Det är lättare att säga än att göra :S Men bommar och sånt ska vi nog köra mer på.
Tack, Ska försöka. Men det känns som att hon drar mig fram lixom. Svårt att förklara, lättare att känna när man rider henne.
Du är långt ifrån för stor för henne!
#19: :)
Har inte läst alla kommentarer men mitt tips är att löshoppa för att se hur hon reagerar. Sen glöm inte eftergiften över hindret så att hon verkligen fattar att hon har gjort rätt. Så bra framåtbjudning och mycket beröm efteråt men det vet du väl. 
#21; Hon kan vägra även när man löshoppar henne.
Jo det vet jag :)

#18 Ja det är lättare sagt än gjort men det kommer att hjälpa!:) Förstår om du inte vill lägga ner pengar på träningar osv men om du vill att det ska fungera kanske det är bra om du tar en träning då och då. Du behöver ju inte träna 1 gång i veckan, inte ens en gång varannan vecka. 1 gång i månaden? Sen behöver du inte heller ta en dyr tränare utan om du tar en billigare tränare som tränar grupper så är det oftast inte så dyrt:)
#23; Jo jag kan ju tänka på det. Vet du vart man hittar hopptränare då? :)

# 24 du kan söka på tränarportalen.se men dem är ganska dyra annars kan du höra runt om på ridskolorna eller söka på nätet :)
#25 tack :) Jag ska försöka få tag på någon

var så lite :)
jag hade lite samma promblem och låg gärna över hästen som du gör, men testa att räta på dej för hon kan få för mkt tryck fram och då komma ur balans och vill då inte hoppa.
bra fart, du ska se ett mål efter hindret och stabila händer samtidigt som du inte lutar dej så mkt frammåt.
tycker inte du är för stor, jag red själv d ponny på 143 och jag e 163
#28; tur att jag inte är ensam om det iaf. Jag ska försöka :)

#24 Jag bor ju inte i Halland så har svår att veta var det går att hitta där:) Men om du vet någon som du tycker är bra på hoppning så kan du ju fråga den personen om h*n kan träna dig:)
Det ska jag :)