Hästhoppning iFokus

Hästhoppning

Etikettoff-topic
Läst 1530 ggr
halloonsodaa
0

OT :Intagning av hö - hur gör ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrade bara lite hur ni gör angående höfrågan:) Tar ni in eget hö eller köper ni hö av någon? Vad föredrar ni? Har ni provat på båda sätten - vilket är bäst? osv:)

Sen när ni har fått in höet, hur noga är ni när ni ger hö till era hästar? Kollar ni mögel? att det dammar? luktar ni på det? Ja allt som ni kan komma på:)

Anledningen till att jag frågar är för att de är rätt kul att läsa om hur andra gör och vad för erfarenheter ni har:)

Själv tar jag och min familj in eget hö från egen mark och från mark som vi arrenderar:) Tycker det helt klart är det bästa alternativet! Billigare i längden och om man får över kan man sälja lite till någon som behöver:)

När jag ger hö till mina hästar är jag väldigt noggran med hur det både ser ut, luktar och om det dammar. Som säkert många vet ska inte höet damma så mycket och det ska ha en fräsch lukt. Om det på något sett ser dåligt ut så åker det ut på dynghögen!

Bilden är från förra året vid höskörden. Löshöet som blir över när man har lagt upp allt på skullen:)

Birke
0

Vi tar höselag från arrenderad mark, och vi har få hästar och får därför massa över att sälja. Utan de pengarna vi får in för höet skulle vi inte ha råd med hästar.

Elshira
0

Vi köper hö från min farfar. Där hjälps vi åt att skörda höet och allt hö läggs på skulltork tillsammans med lite salt mellan lagerna.

Vad det gäller damm, mögel osv så kastar vi alltid balarna om de är dåliga. Man både ser, känner och känner lukten på höet enkelt när det är uppdelat i hökakor (småbal). Det ska se grönt och fint ut och ska lukta gott när man kör ner näsan i det och inte vara ihopklistrat/missfärgat :)

Hakuna matata!

fridak
0

i stallet jag stått i hittills så tas eget hö från arrenderad mark. förra året fick vi väldigt mycket och i år blev det mer. 40 ton tog dem in i år, ligger både ovanför stallet och ovanför ladugården. stall-loftet var nästan fullt redan innan så nästan allt från årets skörd ligger på ladugårdsloftet.